Als ZZP-er een leaseauto rijden of toch maar een auto kopen?

ZZP-er zijn en een leaseauto gaan rijden. Dat is kiezen voor gemak en niet hoeven te investeren in een auto voor je bedrijf. Daarmee hou je nu geld in de zak, wat anders in een blok rollend metaal voor je deur had gestaan.

Dat zijn alvast twee voordelen, wanneer je als ZZP-er voor een leaseauto kiest. Maar nadelen zijn er uiteraard ook. Onder andere dat gemak altijd geld kost, veel geld. Dan toch maar gewoon een auto kopen?

De kosten van een leaseauto

De kosten van een leaseauto zijn absoluut het grootste nadeel van het rijden van een leaseauto. Ook voor jou als ZZP-er. Zoals gezegd, gemak kost geld. En serieus geld. Iedere maand weer. Want als er geen geld verdiend zou kunnen worden aan autoleasing, dan zou uiteraard niemand dit product aanbieden.

Je kunt er dan ook vanuit gaan dat als je deze nieuwe auto, wat nu een leaseauto is, zelf had gekocht, je aan het einde van de rit een stuk goedkoper uit zou zijn geweest, in vergelijking met wat je nu uiteindelijk voor die leaseauto zou gaan betalen.

Een standaard looptijd van een leasecontract is 48 maanden en 140.000 kilometer. Dat betekent kort door de bocht dat je 48 maanden lang teveel geld betaald voor een auto. Want:

  • Wanneer je normaal omgaat met je auto en geen schade rijdt, dan kost een nieuwe auto helemaal niet zoveel aan onderhoud. En hoef je niet zo heel bang te zijn voor onvoorziene en dure reparaties.
  • Als je al veel schadevrije jaren hebt, dan kun je ervan uit gaan dat je, door een auto te leasen, in principe ook een stuk meer premie zult betalen voor de verzekering van de auto. Alleen merk je dit niet, omdat dit in het leasebedrag verwerkt zit.

Je ziet, de meerkosten van een leaseauto ten opzichte van een auto die je zelf koopt als ZZP-er kunnen behoorlijk zijn.

Meer nadelen van een leaseauto

Maar er zijn meer nadelen aan een leaseauto, dan alleen de kosten. Eén van die nadelen is dat je aan een auto vastzit voor de looptijd van het leasecontract. Dus wanneer jij een contract afsluit voor de eerder genoemde periode van 48 maanden, dan zit je dus ook echt 48 maanden aan die auto vast.

En wanneer je eerder van die auto af wilt, dan kost je dat wederom geld.

Een ander nadeel is, dat je niet met die auto mag doen wat je wilt. Bij een aantal leasemaatschappijen zul je bijvoorbeeld eerst toestemming moeten vragen voor het monteren van een paar mooie lichtmetalen wielen.

Dus je auto een beetje opleuken zou wel eens lastig kunnen worden als je een auto leaset.

Bovendien moet je auto op gezette tijden weg voor onderhoud. Leasemaatschappijen zijn streng wanneer het op onderhoud van de auto aankomt. Dus onderhoud aan de auto moet op tijd worden uitgevoerd. Ook wanneer het je niet best uitkomt.

Samengevat zijn de grootste nadelen van een leaseauto:

  • De maandelijkse kosten voor een leaseauto zijn hoog in vergelijking met zelf een auto kopen.
  • Je zit vast aan een contract waar je niet onderuit kunt zonder dat het je wederom geld kost.
  • Je auto opleuken, met bijvoorbeeld mooie lichtmetalen velgen, zou lastig kunnen worden.

De voordelen van een leaseauto

Eén van de belangrijkste voordelen van een leaseauto, zeker als ZZP-er, is dat er geen geld in een auto zit, wat je zou kunnen gebruiken voor je onderneming. Iets wat voor een beetje representatieve auto al snel meer dan 10.000 Euro is. En voor dat geld kun je heel wat maanden een auto leasen.

Zeker wanneer je veel rijdt voor je bedrijf, is het een heel groot voordeel dat je geen omkijken hebt naar je auto. Er is altijd een auto voor jou beschikbaar om je werk te kunnen doen. En wanneer er onverhoopt iets misgaat met je auto, dan zorgt de leasemaatschappij ervoor dat er zo snel mogelijk een vervangende auto beschikbaar is voor je.

Wat veel mensen die een auto leasen ook als een van de voordelen ervaren is, dat je iedere maand precies weet wat je aan je auto kwijt bent. Iets wat met name prettig is wanneer je jouw autokosten door kan berekenen aan de klant. Bijvoorbeeld wanneer je eigen pakketdienst of koeriersdienst runt.

Bovendien ben je met een leaseauto zeker van een representatieve auto waar je mee bij je klanten voor de dag kunt komen. Want een nieuwe frisse leaseauto wekt bij de meeste klanten toch wel een serieuzere indruk dan wanneer je aan komt rijden in een aftrapt bakkie.

Samengevat zijn de voordelen van een leaseauto voor een ZZP-er:

  • Er zit geen geld wat je voor je onderneming kan gebruiken vast in een auto.
  • Je hebt geen omkijken naar een leaseauto. Alles is voor je geregeld, van verzekering tot onderhoud.
  • Je weet iedere maand precies wat je kwijt bent voor je auto.
  • Je beschikt over een representatieve auto waarmee je voor de dag kan komen.

Het alternatief: Een auto kopen

Wat er zojuist besproken is in dit artikel gaat over standaard operationele lease. Waarbij je voor een vast bedrag per maand een auto ter beschikking wordt gesteld, maar waarbij de leasemaatschappij alle risico's draagt. De auto is eigendom van de leasemaatschappij.

Maar met name voor de ZZP-er zijn er interessante alternatieven. Direct Drive bijvoorbeeld. Hiermee kun je beschikken over een goedkope leaseauto, in vergelijking met standaard autolease. Direct Drive kan leasen een aangenaam stuk goedkoper maken omdat je dan een tweedehands auto leaset.

Echter, ook als ZZP-er krijg je met een leaseauto alsnog te maken met de belasting, in de vorm van bijtelling. Want ook als ZZP-er zijn je autokosten aftrekbaar, waardoor je zoals gezegd met bijtelling te maken krijgt.

Bijtelling is een percentage, oplopend tot 25% van de nieuwwaarde van de auto, wat je voor de belasting bij je inkomen moet optellen.

Iets waar je overigens ook mee te maken zal krijgen als je besluit een auto te kopen.

Het beste alternatief in het kader van de bijtelling zou dan ook zijn, zeker voor de startende ZZP-er die een auto nodig heeft voor zijn zaak, een auto kopen voor de zaak die 15 jaar of ouder is. Want dan ga je ineens een stuk minder bijtelling betalen. Namelijk, maar 35% van de waarde in het economische verkeer.

Een mooi voorbeeld om dat te laten zien is met ongetwijfeld de onverminderd populaire Volkswagen Golf. Waarbij de Diesel uitvoering ook bij ZZP-ers het populairst zal zijn.

Stel je besluit een nieuwe Volkswagen Golf Diesel TDI voor 27.000 Euro te kopen als auto voor je bedrijf, dan moet je daar 20% bijtelling over betalen. Wat neerkomt op een bedrag van 5400 Euro wat je elk jaar bij je inkomen moet optellen. Hetzelfde geldt uiteraard wanneer je diezelfde Golf als auto voor je bedrijf besluit te leasen.

Koop je een Volkswagen Golf Diesel van 15 jaar oud, dan heb je voor rond de 3000 Euro een goede Golf Diesel te pakken. 35% van 3000 betekent dat je per jaar dan nog maar 1050 Euro bij je inkomen hoeft op te tellen.

En voor dat verschil wat je uiteindelijk aan belasting moet gaan betalen, kun je jouw 15 jaar oude Volkswagen Golf Diesel prima laten onderhouden. En dan hou je zeer waarschijnlijk zelfs nog geld over.

Bovendien zien ook 15 jaar oude Volkwagens er doorgaans nog heel representatief uit. Dus daar zou je een 15 jaar oude auto kopen ook niet voor hoeven te laten.

Samengevat kunnen we dan ook zeggen dat je als ZZP-er met een leaseauto veruit het duurste uit bent. Maar dat je dan wel precies weet waar je aan toe bent. En je jezelf bovendien geen zorgen hoeft te maken over je auto. Tevens hoef je geen geld te investeren in een auto.

Echter, zeker voor de startende ZZP-er is een goedkoop en prima alternatief, namelijk een auto kopen die 15 jaar of ouder is. Iets wat zeer zeker het overwegen waard is wanneer je maar weinig kilometers hoeft te rijden voor je bedrijf.

Want tegenwoordig is de bouwkwaliteit van auto's dusdanig, dat ze na 15 jaar nog lang niet versleten zijn. En absoluut nog goed zijn voor vele jaren betrouwbaar rijplezier. Zeker wanneer het een goed onderhouden auto betreft, die nog niet zo heel veel kilometers gereden heeft.

Gerelateerd

Over mij

Dat een auto de slechtste investering is die je kan doen, is zo'n beetje het eerste wat ik leerde over auto's.

Daarom koop ik nog altijd alleen een auto die ik direct van eigen geld kan betalen.

Inmiddels rijd ik 3 decenia rond in tweedehands auto's. En was de duurste voor dagelijks gebruik €6500 en de oudste 30 jaar.

De ervaring die ik in al die tijd met tweedehands auto's heb opgedaan, deel ik graag met je op deze website.

Meest gelezen