Een auto kopen met een hoge kilometerstand

By Dsimic at English Wikipedia, CC BY-SA 3.0, Link

Doorgaans wordt de waarde van een auto bepaald op basis van bouwjaar en kilometerstand. Dit betekent simpelweg dat: hoe hoger de kilometerstand, hoe minder de auto waard is.

Iets wat een interessant gegeven kan zijn wanneer je een andere auto wilt kopen, maar er niet teveel geld aan wilt uitgeven.

Hoge kilometerstand niet altijd nadelig

Want een auto die veel kilometers gereden heeft, hoeft niet per definitie al versleten te zijn. Wat de exacte staat is van de auto na het rijden van vele kilometers, hangt namelijk sterk af van de omstandigheden waarin de auto gebruikt is en hoe de eigenaren met de auto zijn omgegaan.

Van een hoge kilometerstand is sprake wanneer de auto een meer dan gemiddeld aantal kilometers heeft gereden.

Voor het gemak kunnen we stellen dat met een dieselauto twee keer zoveel kilometers wordt gereden als met een auto die op benzine rijdt. Bovendien rijdt de zakelijke rijder gemiddeld twee keer zoveel kilometers als de particulier.

Diesels van de zaak rijden het meest, namelijk gemiddeld zo'n 30.000 kilometer per jaar. De particuliere auto op benzine rijdt het minst, namelijk zo'n 15.000 kilometer per jaar.

Wanneer we als voorbeeld een auto nemen met dieselmotor en deze auto is vijf jaar oud, dan zal de gemiddelde 5 jaar oude diesel zo'n 120.000 tot 150.000 kilometer gereden hebben. Bij een vergelijkbare auto die in diezelfde 5 jaar 250.000 kilometer heeft gereden, kunnen we dan ook spreken van een hoge kilometerstand.

Maar als de auto van iemand is geweest die de auto goed onderhield, bovendien voornamelijk snelwegkilometers reed en de auto netjes bereed, dan kan het heel goed zijn dat de auto relatief weinig te lijden heeft gehad. En dus nog in een prima staat verkeert.

Dit in tegenstelling tot een vergelijkbare dieselauto, die slechts 100.000 kilometer gelopen heeft, maar die van een aannemer is geweest die iedere dag een zware aanhanger achter de auto hing, voornamelijk korte afstanden en veel stadsverkeer reed en het bovendien niet zo heel nauw nam met het onderhoud van de auto. Een auto die in dergelijke omstandigheden gebruikt is, zal doorgaans in een veel slechtere staat dan gemiddeld verkeren.

Let bij het kopen van een auto op meer dan alleen de kilometerstand

Maar toch zal je voor die auto tweedehands waarschijnlijk meer betalen dan de andere auto uit het voorbeeld die 250.000 kilometer gereden heeft. Wanneer je een auto tweedehands gaat kopen, let dan zeker niet alleen op de kilometerstand.

Veel van hoe de auto door de vorige eigenaren behandeld is, valt doorgaans al af te lezen aan hoe de auto er in zijn geheel uitziet.

Wanneer veel zogenaamde gebruiksschade zichtbaar is, de bekleding van de auto er zichtbaar gebruikt uitziet en het er onder de motorkap ook allemaal een beetje vies en smoezelig uitziet en sommige dingen niet naar behoren werken, dan kun je gerust concluderen dat de auto niet heel best behandeld is. En dan mag je ook je twijfels hebben bij de algehele staat van onderhoud van de auto.

Een auto die altijd netjes bereden is, ziet er op het eerste gezicht doorgaans gewoon goed uit. Ieder lampje en knopje aanwezig in de auto functioneert, het onderhoudsboekje is aanwezig en elke beurt is er netjes in afgestempeld. Bovendien zal een dergelijke auto ook gewoon goed rijden zonder vreemde bijgeluiden of trillingen.

Wanneer een auto altijd netjes bereden is en voornamelijk veel snelwegkilometers heeft gereden, dan zal een auto zelfs met een hoge kilometerstand doorgaans nog steeds goed rijden.

Een auto die veel snelwegkilometers heeft gereden, herken je met name door veel steenslagschade op de neus van de auto en op de voorruit. Wanneer de voorruit niet onder de steenslagpitjes zit, dan is deze wellicht al een keer vervangen.

Als je je oog hebt laten vallen op een auto met een hoge kilometerstand, kijk dan voordat je 'm gaat kopen eerst naar wanneer dure reparaties, zoals het vervangen van een distributieriem, moeten worden uitgevoerd. Vaak wordt een auto verkocht, precies voordat een dergelijke reparatie moet worden uitgevoerd. Dit is niet erg, zolang je het maar opmerkt. Zodat je het kunt gebruiken bij het onderhandelen over de prijs.

En probeer tevens uit te zoeken wat voor een dure reparaties veel voorkomen bij het type auto waar je je keuze op hebt laten vallen.

Audi's stonden bijvoorbeeld bekend om slijtage aan de voorste draagarmen van de wielophanging. En BMW stond er bij een bepaald type 6-cilinder om bekend dat rond de 200.000 kilometer de koppakking het vaak begaf.

Beiden zijn behoorlijk dure reparaties waar je niet onverwachts geconfronteerd mee wilt worden, wanneer je de auto net gekocht hebt.

Samenvattend kunnen we stellen dat een auto kopen met een hoge kilometerstand absoluut geen slechte keuze hoeft te zijn.

Zolang je er maar voor zorgt dat je je huiswerk goed doet en goed uitzoekt wat en wanneer er vaak gerepareerd moet worden aan dat type auto, rond die kilometerstand.

Bovendien moet je goed bedenken hoe je de auto zelf gaat gebruiken. Hoe lang wil je met de auto doen? En hoeveel ga je er in die periode zelf mee rijden?

Een auto kopen met een hoge kilometerstand is met name slim, wanneer je niet heel veel rijdt en van plan bent een behoorlijk aantal jaar met de auto door te rijden.

Gerelateerd

Over mij

Dat een auto de slechtste investering is die je kan doen, is zo'n beetje het eerste wat ik leerde over auto's.

Daarom koop ik nog altijd alleen een auto die ik direct van eigen geld kan betalen.

Inmiddels rijd ik 3 decenia rond in tweedehands auto's. En was de duurste voor dagelijks gebruik €6500 en de oudste 30 jaar.

De ervaring die ik in al die tijd met tweedehands auto's heb opgedaan, deel ik graag met je op deze website.

Meest gelezen