Wat je over een tweedehands auto kopen tot 500 Euro moet weten

Een tweedehands auto kopen tot 500 Euro, die fatsoenlijk rijdt en APK heeft. Kan dat?

Dat kan zeker. Je zult dan alleen wel wat anders naar te koop staande tweedehands auto's moeten kijken. En dan met name waar het 't uiterlijk van de auto betreft. Ook zul je wellicht wat minder kieskeurig moeten zijn, en soms tevens wat geduld moeten kunnen opbrengen.

Wanneer je een auto wilt kopen, maar daar niet meer dan 500 Euro aan wilt besteden, moet je bovendien niet kijken naar mooi, maar vooral naar: waar de auto aan moet voldoen om geschikt te zijn voor jou, en wat je maandelijks kunt besteden aan kosten voor een auto.

Zoek naar een goedkope auto bij de minder gewilde auto's

Je zoektocht naar een tweedehands auto, die je kunt kopen voor onder de 500 Euro, begint dan ook met onderzoeken waaraan de auto moet voldoen:

  • Moet het een ruime auto zijn, bijvoorbeeld voor de kinderen?
  • Moet het een comfortabele auto zijn, omdat je soms best ver moet rijden?
  • Moet het een zuinige auto zijn, of mag hij best wat meer verbruiken omdat je toch weinig rijdt?
  • Mag het een heel klein en zuinig autootje zijn. Omdat je meestal alleen rijdt en zelden ver rijdt?
  • Wat kun je per maand besteden aan vaste uitgaven aan de auto, zoals: verzekering, wegenbelasting, brandstof en onderhoud?
  • Ben je handig en kun je veel van het onderhoud en reparaties zelf?
  • Durf je het aan om goedkoop een auto te kopen, omdat er wat aan mankeert, bijvoorbeeld: APK-afgekeurd.

Zodra je deze en andere voor jou relevante vragen voor jezelf hebt beantwoord, wordt het tijd om daadwerkelijk eens wat auto's te gaan bekijken.

Waarbij je om te beginnen dan vooral eens zou moeten kijken naar auto's die om wat voor een reden dan ook niet zo populair zijn bij het autokopend publiek. Simpelweg omdat dergelijke auto's vaak stukken goedkoper zijn dan vergelijkbare auto's die wel gewild zijn.

Een goed voorbeeld daarvan is nog altijd de Volkwagen Golf in vergelijking met zijn iets grotere broer, de Volkswagen Passat en zijn iets kleinere broertje de Volkwagen Polo.

Het zijn alle drie kwalitatief goede en betrouwbare auto's. Waarbij de Passat en de Polo altijd aanzienlijk goedkoper zullen zijn dan een vergelijkbare Golf.

Maar met name de sedan versies van beide modellen lijken aan de straatstenen niet kwijt te raken te zijn. Gewoon omdat men het over het algemeen gewoon geen mooie auto vindt. Precies hetzelfde geldt overigens ook voor de VW Jetta, die als de sedan versie van de VW Golf beschouwd kan worden.

En zo zijn er veel meer auto's waarvan vooral het model niet bijster aantrekkelijk wordt gevonden of die om een andere reden minder populair zijn bij het autokopend publiek.

Bijvoorbeeld, de grote auto. Grote auto's die nieuw behoorlijk prijzig waren, zou je nu zomaar kunnen vinden voor 500 Euro. Echter, de reden dat deze auto's tweedehands niet populair zijn, is omdat rijden met zo'n auto behoorlijk wat geld kost. Een dergelijke auto is duur in wegenbelasting, verzekeringspremie, onderhoud en brandstof.

Auto's die tweedehands om wat voor een reden dan ook niet goed in de markt liggen, worden voor een aanmerkelijk lagere prijs aangeboden. In de hoop dat er iemand komt die vooral kijkt naar de prijs van een auto en de staat van een auto. En die het niet echt interesseert dat de auto nou niet bepaald een flitsend model heeft of duurder is in het rijden.

Dus als je tot 500 Euro een auto wilt kopen die er goed uitziet, goed rijdt en waar je nog een poosje mee wilt kunnen doen, dan is het slim om vooral in het segment 'minder gewilde auto' je zoektocht te beginnen.

Onder minder gewilde tweedehands auto's vallen ook vaak auto's met een relatief hoge kilometerstand. Omdat veel autokopers toch nog steeds een beetje huiverig zijn om een auto te kopen die al erg veel kilometers gereden heeft.

Want, zo is de algemene gedachte, een auto die veel kilometers gereden heeft, zou wel eens versleten kunnen zijn. Waardoor er mogelijk meer gebreken aan de auto zijn dan gemiddeld.

En het lijkt erop dat: hoe kleiner de auto, hoe banger de gemiddelde autokoper daarvoor is.

Geheel onterecht is het overigens niet, dat men hier bang voor is. Want er zullen ongetwijfeld genoeg, met name kleine, auto's te vinden zijn met een hoge kilometerstand, waar serieus wat aan mankeert.

Maar daarnaast zul je zonder meer auto's tegenkomen die ondanks hun hoge kilometerstand nog prima rijden en waar relatief weinig aan mankeert. Omdat vorige eigenaren goed met de auto zijn omgesprongen en 'm altijd netjes hebben laten onderhouden.

Wat tevens meespeelt is: of een auto goed en degelijk gebouwd is. En dan met name de motor en aandrijflijn.

Een goed voorbeeld van een dergelijke auto is het eerste model Renault Twingo.

Zelfs al heeft een Renault Twingo meer dan 200.000 kilometer gereden, dan nog kan deze auto in een hele redelijke staat verkeren. Waarbij de motor ondanks de vele kilometers nog steeds geen druppel olie verbruikt en nog prima start, loopt en presteert.

Een Renault Twingo van de eerste serie kan inmiddels al 20 jaar oud zijn. Maar kan ondanks dat nog steeds goed zijn voor jaren rijplezier.

De Renault Twingo is dan ook een goed voorbeeld van een betrouwbare tweedehands auto, die je voor minder dan 500 Euro kunt kopen.

Een auto van 500 Euro is zelden vrij van gebreken.

Tot 500 Euro zijn er dus best auto's die het kopen waard zijn. Maar er zijn uiteraard ook meer dan voldoende auto's in deze prijscategorie die een flinke kat in de zak kunnen betekenen.

Want ook veel auto's worden voor een dergelijk lage prijs weggedaan omdat er een behoorlijk prijzige reparatie zit aan te komen.

Dit kan de eigenaar van de auto bijvoorbeeld gehoord hebben van zijn garage, toen hij hem APK liet keuren. Waarbij de auto nu nog net APK-goedgekeurd kan worden, maar volgend jaar waarschijnlijk niet meer.

Omdat volgend jaar hoogstwaarschijnlijk de uitlaat, de remmen en de banden vervangen moeten worden. Waarbij alle reparaties bij elkaar opgeteld de waarde van de auto gemakkelijk zouden kunnen gaan overstijgen.

Voor veel mensen is dit een reden om een auto nu te verkopen. Want met een verse APK erop , is er in ieder geval nog een kans dat de auto verkocht wordt en geld oplevert.

Bekijk een auto van rond de 500 Euro dan ook extra goed voordat je 'm gaat kopen. En let daarbij op dingen die een mogelijk dure reparatie kunnen gaan betekenen bij de volgende APK keuring.

Dit hoeft overigens geen reden te zijn om een auto niet te kopen. Maar het is vooral een goede reden om nog verder te onderhandelen over de prijs. Een beetje scherp onderhandelen kan zomaar betekenen dat je nog maar 300 Euro voor een auto betaalt.

Wanneer je de auto vervolgens wegdoet zodra de APK verlopen is, dan heb je voor maar 300 Euro een jaar auto kunnen rijden. En dat mag gerust beschouwd worden als goedkoop.

Als je denkt over een auto kopen tot 500 Euro, dan is het slim om autorijden op deze wijze te benaderen. Uiteraard kun je een keer mazzel hebben. En nog 2 3 jaar voor weinig geld en met veel plezier rondrijden in een auto die maar 500 Euro gekost heeft.

Maar het kan evengoed zijn, dat je na een jaar alweer op zoek kunt naar een andere auto.

Houd bovendien altijd in je achterhoofd, dat prijzen van auto's altijd vraagprijzen zijn. Daarom valt er altijd over de prijs van een auto te onderhandelen. Zeker wanneer een auto al wat langer te koop staat en de eigenaar er graag vanaf wil.

Soms zul je dan ook bewust een week of langer moeten wachten voordat je op een advertentie reageert van een auto waar je interesse in hebt.

Op deze manier kun je tevens gerust kijken naar auto's met een vraagprijs tot 900 Euro. Zeker wanneer je redelijk handig bent met onderhandelen, zou je een tweedehands auto alsnog voor rond de 500 Euro in handen kunnen krijgen.

En laatste tip is: besteed zeker bij een auto uit deze prijsklasse niet je volledige budget voor de auto aan het kopen ervan.

Beter is een budget van 800 Euro te hebben, waarvan je 500 Euro besteedt aan het kopen van de auto. Op deze manier hou je nog 300 Euro over als reserve voor onvoorziene omstandigheden.

Want aan een tweedehands auto die je voor 500 Euro koopt, mankeert altijd wel wat. Door wat geld achter de hand te houden, kun je er dan in ieder geval voor zorgen dat je met de auto kunt doen waarvoor je 'm gekocht hebt, namelijk rijden.

Artikelen die je mogelijk ook interesseren