Een goedkope tweedehands auto kopen: 14 tips

Photo by Jan de Keijzer on Unsplash

Soms is een goedkope tweedehands auto gewoon goed genoeg. Bijvoorbeeld, wanneer je net je rijbewijs hebt, je nog studeert, een auto niet zo vaak nodig hebt, of wanneer je gewoon niet zoveel geld hebt.

Maar helaas is een goedkope tweedehands auto kopen niet altijd zonder risico's. Want goedkoop, betekent in de regel ook oud. En oud betekent dat de auto in zijn leven al het nodige heeft meegemaakt.

Dat hoeft overigens niet per definitie slecht te zijn, wat de auto heeft meegemaakt. En daarmee komen we bij de kunst van een goedkope tweedehands auto kopen: zo goed mogelijk voor zo weinig mogelijk geld. Hier volgen 14 tips om dat voor elkaar te krijgen.

1) Zoek uit welke auto's de meeste waar voor hun geld bieden

Populaire auto's zoals: de Volkwagen Golf, de BMW 3-serie en de Ford Focus blijven tot op hoge leeftijd ook tweedehands in verhouding duur. Dergelijke auto's zul je dan ook echt links moeten laten liggen, wanneer je op zoek bent naar een goedkope auto.

Maar niet alle populaire auto's blijken even waardevast te zijn. Zoals bijvoorbeeld de Renault Twingo van de eerste serie. De Renault Twingo is dan ook een goed voorbeeld van zo'n pareltje waar je naar op zoek bent, wanneer je een goedkope tweedehands auto wilt kopen. Want een goedkope auto moet niet alleen goedkoop zijn in de aanschaf, maar het liefst ook nog goedkoop in het rijden en in het onderhoud. En uiteraard wil je tevens een betrouwbaar vervoermiddel.

Welke auto's in verhouding nog meer goedkoop zijn, dat kun je zelf snel onderzoeken door op een website als Gaspedaal.nl te zoeken op auto's tot bijvoorbeeld 1000 Euro. En vervolgens de resultaten eerst te sorteren op prijs, en binnen de sortering op prijs, te sorteren op bouwjaar.

Op deze manier kun je bijvoorbeeld heel snel zien, dat je soms voor onder de 1000 Euro al een auto kunt hebben uit 2001. Zo hard keldert de waarde van sommige auto's.

Vervolgens noteer je deze auto's en onderzoek je via zoekopdrachten in Google zoals: "Fiat Brava ervaringen gebruikerservaringen" hoe betrouwbaar of onbetrouwbaar de auto werkelijk blijkt te zijn. En zo kom je erachter welke auto jou het meeste biedt voor je geld.

Denk er tevens aan dat auto's in Nederland sowieso duur zijn. Dus als je enigszins een woordje over de grens spreekt, ga dan ook eens auto's kijken bij bijvoorbeeld onze oosterburen. Want de auto's zijn in Duitsland niet alleen goedkoper, maar vaak ook beter onderhouden.

2) Hoe hoger de kilometerstand, hoe lager de prijs

Menig autokoper heeft iets tegen een hoge kilometerstand. Zodra een auto de 200.000 kilometer is gepasseerd, wordt de interesse in een dergelijke auto doorgaans dan ook rap minder.

En daarmee wordt een dergelijke auto, voor degene die op zoek is naar een goedkope tweedehands auto, juist des te interessanter. Zeker wanneer je wel een auto hebben wilt, maar niet zo heel veel rijdt.

Waar je bij een auto met een hoge kilometerstand vooral achter moet zien te komen is, hoe die kilometers gereden zijn.

Want wanneer een auto met een hoge kilometerstand vooral snelwegkilometers heeft gereden, met doorgaans slechts één persoon als belading, dan heeft een dergelijke auto aanzienlijk minder te lijden gehad dan bijvoorbeeld een auto die bijna dagelijks een zwaarbeladen aanhanger heeft moeten trekken en die vooral in stadsverkeer gereden heeft.

Daarnaast is het uiteraard belangrijk, dat het onderhoud aan de auto altijd netjes op tijd is uitgevoerd.

3) Niet populair betekent niet per definitie slecht

Er zullen altijd auto's zijn die maar weinig populariteit genieten onder kopers van een tweedehands auto. Waarbij het gebrek aan populariteit vaak te wijten is aan een beschadigde reputatie.

Alfa Romeo is daar een goed voorbeeld van. Vroeger was het de roest, waarom vele autokopers met een grote boog om een Alfa Romeo heen liepen. Later liepen autokopers met eenzelfde grote boog om een Alfa Romeo heen. Maar nu vanwege de vermeende gebrekkige betrouwbaarheid.

En nog steeds is een Alfa Romeo tweedehands niet erg populair. En kun je vaak voor de spreekwoordelijke appel en een ei, de bezitter worden van een prachtig exemplaar van het merk Alfa Romeo.

De Alfa Romeo is dan ook echt het voorbeeld van een auto die het waard is, om eens serieus uit te vissen hoe het werkelijk zit met de betrouwbaarheid en de onderhoudskosten aan een Alfa Romeo die je graag zou willen hebben.

En dan zal misschien blijken dat het type Alfa Romeo dat je op het oog hebt, lang zo onbetrouwbaar niet is, en dat de onderhoudskosten lang zo hoog niet zijn, als zijn reputatie doet vermoeden. Waardoor jij wel eens voor heel weinig geld, de gelukkige bezitter zou kunnen worden van heel veel auto.

4) Klein, zuinig en goedkoop in het onderhoud vaak een kostbare combinatie

De Suzuki Alto, de Toyota Starlet, de Opel Corsa en de Volkswagen Polo. Voorbeelden van relatief kleine, zuinige en onderhoudsvriendelijke auto's, die zelfs al zijn ze meer dan 15 jaar oud, in verhouding nog steeds duur zijn. Simpelweg omdat ze sinds jaar en dag de reputatie hebben, dat het rijden ermee niet duur is. En je er een zeer betrouwbaar vervoermiddel aan hebt.

Na meer dan 15 jaar is een dergelijke auto uiteraard nog steeds klein en nog steeds niet veel meer dan een vervoermiddel. Maar of de auto dan tevens automatisch nog steeds zuinig is, en goedkoop is in het onderhoud, dat is maar afwachten. Omdat dit sterk afhankelijk is van de staat van onderhoud van de auto.

Met andere woorden: een goede reputatie betekent zeker niet altijd automatisch ook een goede tweedehands auto. En al helemaal geen goedkope.

Nogmaals, ga vooral zelf op onderzoek uit. Want alleen zo vind je de voor jou goedkoopste auto die het beste bij jouw situatie past.

5) Oud betekent lang niet altijd versleten

Net als een afkeer van een hoge kilometerstand, hebben ook veel autokopers een afkeer van oude auto's. Want een oude auto, die zal wel versleten zijn.

Langzaam maar zeker zie je ze steeds minder. De zowat onverwoestbare BMW 3-serie (E30) die gemaakt werd vanaf de tweede helft van de jaren '80 tot het begin van je jaren '90. De meeste van deze auto's zijn nu ruim 20 jaar oud. Maar ook vandaag nog kun je zomaar een exemplaar tegenkomen, waarvan je niet zou zeggen dat die auto al zo oud was.

Het is dan ook zeker geen schande om in zo'n auto te rijden. Terwijl ook hier weer geldt, mits je een goed onderhouden exemplaar treft, dat je heel veel auto kunt hebben voor heel weinig geld.

6) Koop altijd van een particulier

Als je een goedkope tweedehands auto wilt kopen, dan kom je over het algemeen al snel uit bij oude auto's die al de nodige eigenaren hebben gehad. En die tevens al het nodige hebben meegemaakt ook.

Waarbij de laatste eigenaren het meestal niet meer zo heel nauw hebben genomen met het onderhoud van de auto.

Vaak komt er dan een moment, dat er zoveel reparaties aan zitten te komen aan de auto, dat er vaak voor gekozen wordt om de auto maar in te ruilen voor iets beters.

Dergelijke auto's die eigenlijk al aan het einde van hun Latijn zijn, maar waar nog wel net een APK-tje op kan, komen vaak terecht bij handelaren in zogenaamde 'Laatste eigenaar auto's'. Met andere woorden: je kunt er misschien nog een jaartje mee voort, maar dan kan hij naar de sloop.

Daarom is het vaak ook slimmer om een goedkope tweedehands auto te kopen van een particulier. Omdat een particulier de auto meestal zelf langere tijd in bezit heeft gehad. En je daardoor veel meer over de werkelijke staat van onderhoud vertellen kan. Of je in ieder geval kan vertellen wie reparaties voor hem of haar aan de auto heeft uitgevoerd.

En bij kopen van een particulier, kun je het geluk hebben dat iemand de auto vanaf nieuw in bezit heeft gehad, en dat de auto altijd keurig in onderhoud is geweest bij een garage. Een dergelijke auto mag dan oud zijn, maar zal zeker nog niet versleten zijn. En goed kunnen zijn voor nog jarenlang onbezorgd rijplezier.

Bovendien is het met een particulier doorgaans eenvoudiger onderhandelen over de prijs

7) Let op de versheid van de APK

APK is slechts een momentopname, en zegt weinig over de werkelijke staat van onderhoud van de auto. Maar het zegt wel, dat het hoogstwaarschijnlijk niet heel beroerd gesteld is met de auto. En zegt tevens, dat de auto verkeersveilig is en dat je er waarschijnlijk nog wel even mee kunt rijden, voordat er wat aan gerepareerd moet worden.

Dat betekent ook: dat hoe recenter de APK, hoe groter de kans dat de auto goed genoeg is om in ieder geval nog een jaar mee te kunnen rijden.

8) Hoe staat het met het onderhoud?

Een auto is eigenlijk niets anders dan een grote verzameling draaiende en bewegende delen die op een vernuftige manier met elkaar samenwerken en daarmee een vervoermiddel vormen.

Echter, een nadeel van draaiende en bewegende delen is: dat ze aan slijtage onderhevig zijn. En dus heeft een auto met enige regelmaat onderhoud nodig. Om zo alle onderdelen in goede conditie te houden. En zo je auto als vervoermiddel betrouwbaar blijft.

Dit betekent dat wanneer een auto niet goed onderhouden wordt, de betrouwbaarheid steeds minder zal worden, en de kosten van onderhoud steeds hoger zullen gaan uitvallen, naarmate het langer duurt voordat de auto zijn onderhoud krijgt.

Een auto die in een slechte staat van onderhoud verkeert, zal dan alsnog geen goedkope auto zijn. Want een uur een automonteur aan je auto laten werken kost al snel 60 Euro.

De kans dat de kosten de pan uit gaan reizen is dan ook aanzienlijk, wanneer het een automonteur een dag, of misschien zelfs langer, kost om het benodigde onderhoud uit te voeren en mankementen aan de auto te verhelpen.

Dus hoe goedkoop de auto ook is die je van plan bent te kopen, controleer altijd in hoeverre de auto op tijd onderhoud heeft gehad. En laat de auto staan wanneer dit twijfelachtig is.

9) Hoe handig ben je zelf met auto's

Tenzij je zelf handig bent met auto's. Want dan zou het juist wel eens heel slim kunnen zijn om auto te kopen waar wat aan mankeert. Omdat een auto waar wat aan mankeert, door de bank genomen onverkoopbaar is.

Het enige wat je dan goed moet bekijken is, of je over de vaardigheden, de ruimte en het gereedschap beschikt om wat er aan de auto mankeert zelf te kunnen repareren.

10) Onderhandel scherp maar fair

Iedereen die een auto te koop heeft staan, wil die auto het liefst zo snel mogelijk verkocht zien.

Voordat je überhaupt tot aankoop van een auto overgaat, is het slim je huiswerk goed te doen. Huiswerk dat bestaat uit bekijken wat vergelijkbare auto's kosten, en wat je hebt voor dat geld.

Op deze manier zul je altijd met de eigenaar van de auto op een prijs uitkomen waar je beide tevreden mee bent.

Want vergeet nooit, dat de prijs van een tweedehands auto slechts een vraagprijs is. Maar het belangrijkste voor jou is wat die auto voor jou waard is.

11) Heb wat je wilt betalen op zak

Wanneer we het hebben over een goedkope tweedehands auto kopen, dan hebben we het over een auto die maximaal zo'n 1500 Euro kost.

Slim is dan ook, dat geld op zak te hebben. Zeker wanneer je van plan bent een auto te kopen die slechts enkele honderden Euro's kost.

Want geld laten zien wanneer onderhandelingen dreigen vast te lopen, kan soms net dat laatste zetje zijn dat nodig is om de auto te krijgen voor de prijs waarvoor je 'm hebben wilt.

12) Heb geduld

Geduld hebben is een schone zaak. Ook als je een auto gaat kopen. Neem de tijd voor het kopen van een auto. Zelfs al is het slechts een goedkope tweedehands auto. Want geduld hebben, bespaart je geld, zonder dat je er ook maar iets voor hoeft te doen. En dat is zonder meer makkelijk geld verdienen.

Direct ergens op ingaan, heeft meestal als resultaat dat je de hoofdprijs betaalt. Terwijl wachten en geduld hebben er meestal voor zorgt dat de verkopende partij toeschietelijker wordt. En bereid is meer van de prijs af te doen dan voorheen.

13) Wees goed gezelschap

Bij het onderhandelen over de prijs, speelt uiteraard ook de gunfactor een grote rol. Als jij de verkoper van de auto mag, hem of haar erop vertrouwt dat hij of zij je geen rotauto zal verkopen, dan ben jij bereid wat meer te betalen dan je van plan was.

Andersom zal het ook zo zijn. Wanneer jij oprecht geïnteresseerd bent in wat de verkoper jou te koop aanbiedt en geïnteresseerd bent in wat de verkoper je over de auto vertelt en interesse toont in de verkoper als persoon, dan zal hij jou de auto gunnen. En hoogstwaarschijnlijk bereid zijn de prijs net wat verder laten zakken dan hij van plan was.

Op deze manier wordt een koop gesloten waar je beiden genoegen aan beleeft. En dat is, wat iets in handen krijgen voor een goede prijs werkelijk betekent.

14) Besteed niet je hele budget aan het aankoopbedrag van de auto

Een goedkope tweedehands auto kopen is een auto kopen waarbij de kans redelijk aanwezig is dat je naast het aankoopbedrag, nog wel wat geld kwijt zult zijn aan zaken die niet helemaal in orde blijken te zijn aan de auto.

Om deze reden is het slim, niet het hele budget dat je beschikbaar hebt voor een auto, in de aankoop te steken. Maar je te beperken tot besteding van maximaal 3 kwart van het budget aan het aankoopbedrag van de auto.

Zo heb je in ieder geval nog iets achter de hand, voor wanneer er iets onvoorziens aan de auto gerepareerd moet worden, dat direct moet gebeuren.

Wanneer je met deze 14 tips in het achterhoofd een goedkope tweedehands auto gaat kopen, dan is de kans heel redelijk dat je goedkoop een auto koopt, waar je nog een hele behoorlijke tijd plezier van kunt hebben.

Gerelateerd

Over mij

Dat een auto de slechtste investering is die je kan doen, is zo'n beetje het eerste wat ik leerde over auto's.

Daarom koop ik nog altijd alleen een auto die ik direct van eigen geld kan betalen.

Inmiddels rijd ik 3 decenia rond in tweedehands auto's. En was de duurste voor dagelijks gebruik €6500 en de oudste 30 jaar.

De ervaring die ik in al die tijd met tweedehands auto's heb opgedaan, deel ik graag met je op deze website.

Meest gelezen