Goedkoop een tweedehands auto kopen

Hoe kom je aan een goedkope tweedehands auto? Op zich is dat niet heel moeilijk. Je zoekt op Marktplaats naar de goedkoopste auto en gaat deze auto kopen. De kans is dan alleen heel redelijk dat je in het bezit komt van een auto die waarschijnlijk niet alleen erg oud is en al heel wat kilometers op de klok heeft staan, maar waar waarschijnlijk ook het nodige aan mankeert.

Of het is gewoon een auto die niemand hebben wil. Bijvoorbeeld omdat het model nu niet echt mooi is, het merk niet zo'n beste reputatie heeft of verhalen over die auto de ronde doen, betreffende zeer dure reparaties.

Kijk eens naar minder populaire auto's

Auto's die populair zijn bij autobezitters, zoals bijvoorbeeld de Volkwagen Golf, zijn ook de auto's die tweedehands het duurst zijn. Ook kleinere auto's die zuinig omspringen met benzine, zijn populairder dan grotere auto's die niet alleen meer benzine verbruiken maar ook nog eens duurder zijn in wegenbelasting en verzekering.

Ook willen de meeste mensen die op zoek zijn naar een tweedehands auto, een auto die zo min mogelijk kilometers heeft gereden. Maar ook hier geldt dat een auto met een lage kilometerstand duurder is dan een auto waar veel meer kilometers mee zijn gereden.

Laten we er eens een voorbeeld bij pakken. Wanneer je op zoek bent naar een goedkope tweedehands Volkwagen Golf, dan ga je waarschijnlijk op zoek naar een auto van tien -tot twaalf jaar oud. Gemiddeld zal een auto die twaalf jaar oud is zo'n 180.000 kilometer gereden hebben.

Laten we de Volkwagen Golf nu eens vergelijken met zijn grotere, maar aanzienlijk minder populaire broer, de Volkwagen Passat. Omdat deze auto minder populair is en er daardoor tweedehands veel beschikbaar zijn, is deze auto tweedehands een stuk goedkoper. Gedacht wordt bijvoorbeeld dat de Volkwagen Passat veel duurder in wegenbelasting is dan de Golf.

Wanneer we wat nauwkeuriger gaan kijken zien we dat de Golf rond 168 Euro per drie maanden aan wegenbelasting kost en de Passat rond de 185 Euro. Dat maakt de Volkwagen Passat in wegenbelasting per drie maanden 17 Euro duurder. De twee schelen niet alleen weinig in wegenbelasting, maar de Passat verbruikt ook niet eens zo heel veel meer brandstof in vergelijking met een Golf met een zelfde soort motor.

Hoeveel meer je aan autoverzekering gaat betalen hangt een beetje af van je persoonlijke situatie. Maar ook daar is via internet redelijk eenvoudig achter te komen en te vergelijken.

Een ander voorbeeld zijn de automerken Citroën en Alfa Romeo. Bij een tweedehands Citroën zijn autokopers vaak bang voor het ogenschijnlijk ingewikkelde hydraulische veersysteem dat wel eens kapot zou kunnen gaan. En daarom wel eens enorm hoge kosten met zich mee zou kunnen brengen, denkt men. In de praktijk blijkt dit systeem echter zeer betrouwbaar. Mits de auto regelmatig een garage heeft gezien. Wanneer u de gok durft te nemen, rijd je voor zeer weinig geld een zeer comfortabele auto.

Alfa Romeo is een voorbeeld van een automerk met een niet zo'n beste reputatie waar het betrouwbaarheid betreft. Ook konden Alfa Romeo's in het verleden vreselijk roesten. Mensen die op zoek zijn naar een tweedehands auto lijken nog steeds met een grote boog om een Alfa Romeo heen te lopen. Dat terwijl auto's als de Alfa Romeo 156 en 166 niet langer onbetrouwbaar genoemd kunnen worden en zeer zeker niet roesten.

Je ziet dat het zeker de moeite loont eens naar minder populaire auto's en ogenschijnlijk veel duurder in het gebruik zijnde auto's te kijken. Want meer dan eens zijn ze een stuk goedkoper dan hun populaire tegenhangers.

Anders naar een hoge kilometerstand kijken

Een hoge kilometerstand wordt door veel autokopers als een bezwaar gezien. Maar bij modernere auto's vanaf begin jaren '90 hoeft een hoge kilometerstand niet langer een reden te zijn om een auto niet te kopen. Want wanneer een auto met een hoge kilometerstand veel snelwegkilometers heeft gereden, dan zal deze minder versleten zijn dan een auto die de helft van het aantal kilometers gereden heeft, maar deze kilometers heeft gemaakt in de stad.

Kleine ritjes waarbij de motor niet goed warm wordt en veel remmen, optrekken, schakelen, sturen en over verkeersdrempels rijden zorgt ervoor dat een auto veel harder slijt dan wanneer diezelfde kilometers op de snelweg zijn gereden. Waarbij veel meer kilometers achtereen worden gereden en waarbij de motor en andere onderdelen van de auto de kans krijgen om op bedrijfstemperatuur te komen.

Daarbij kun je ook eens aan een auto met een hoge kilometerstand denken wanneer je niet veel rijdt. Een auto met een lage kilometerstand zal je, wanneer je het verschil in aanschafprijs bekijkt, zeker dan weinig voordeel bieden.

Tevens liggen de prijzen van tweedehands auto's in het westen van het land veelal lager dan de prijzen voor eenzelfde auto elders in het land. Het kan dan ook de moeite lonen om naar het westen te rijden voor een auto, ook al woon je er niet.

Samenvattend kan worden gesteld dat wanneer je een goedkope tweedehands auto zoekt, je in het westen van het land op zoek moet naar een minder populaire, veelal grotere auto met een hoge kilometerstand. Op een dergelijke manier op zoek gaan naar een tweedehands auto, kan je zomaar vele honderden tot enkele duizenden Euro's in prijs schelen.

Een goedkope tweedehands auto is overigens niet per definitie een auto waarvan alleen de prijs erg laag is, maar tevens een auto waaraan je in de nabije toekomst geen onverwacht hoge onkosten krijgt.

Gerelateerde onderwerpen
Terug naar rubriek: Tweedehands auto kopen


Nieuwste artikelen


Populair


Aanbevolen


Lees ook