Goedkoop een tweedehands auto kopen en rijden

Hoe kom je goedkoop aan een tweedehands auto? Op zich is dat niet heel moeilijk. Want op bijvoorbeeld Marktplaats.nl, zijn meer dan genoeg goedkope tweedehands auto's te vinden, die je vandaag nog kunt gaan kopen.

Je zult dan hoogstwaarschijnlijk de eigenaar gaan worden van een auto die erg oud is en die al heel wat kilometers op de klok heeft staan. En waar wellicht ook het nodige aan mankeert.

Of je hebt een auto getroffen die niemand blijkt te willen hebben, maar waar de vorige eigenaar graag vanaf wilde. Bijvoorbeeld omdat het model niet echt mooi is, de kleur lelijk is, het merk niet zo'n beste reputatie heeft, of verhalen over die auto de ronde doen betreffende zeer dure reparaties.

Wat een auto minder populair maakt en dus goedkoper

Auto's die populair zijn bij autobezitters, zoals bijvoorbeeld de Volkwagen Golf, zijn de auto's die tweedehands zelden goedkoop te kopen zijn. Tenzij er iets aan mankeert.

Ook tweedehands een goedkope kleine zuinige auto vinden, is geen eenvoudige klus. Want kleine auto's die zuinig omspringen met benzine, zijn een stuk populairder dan grotere auto's.

Niet alleen omdat grote auto's meer benzine verbruiken, maar ook omdat ze duurder zijn in wegenbelasting en verzekering. En ook qua onderhoud ben je met een kleine auto meestal goedkoper uit.

Mensen die op zoek zijn naar een tweedehands auto, willen meestal ook een auto die zo min mogelijk kilometers heeft gereden. Mede dat maakt dat een auto met een hoge kilometerstand vaak aanzienlijk goedkoper is dan eenzelfde auto met een lage kilometerstand.

Laten we er eens een voorbeeld bij pakken.

Wanneer je op zoek bent naar een goedkope tweedehands Volkwagen Golf, dan ga je waarschijnlijk op zoek naar een auto van tien -tot twaalf jaar oud. Gemiddeld zal een auto die twaalf jaar oud is zo'n 180.000 kilometer gereden hebben.

Laten we de Volkwagen Golf nu eens vergelijken met zijn grotere, maar tweedehands aanzienlijk minder populaire broer, de Volkwagen Passat. Omdat deze auto minder populair is en het aanbod tweedehands daardoor groter is, zal deze auto in verhouding goedkoop te kopen zijn.

Want de algemene gedachte is vaak, dat de Volkwagen Passat in het rijden een stuk duurder is dan de Golf.

Maar als we wat nauwkeuriger gaan kijken, dan zien we dat de Golf rond 168 Euro per drie maanden aan wegenbelasting kost en de Passat rond de 185 Euro. Dat maakt de Volkwagen Passat in wegenbelasting per drie maanden precies 17 Euro duurder.

En de twee schelen niet alleen weinig in wegenbelasting, want ook het brandstofverbruik van de Passat ligt niet heel veel hoger dan het brandstofverbruik van de Golf.

Hoeveel meer je aan autoverzekering gaat betalen hangt een beetje af van je persoonlijke situatie. Bijvoorbeeld je schadevrije jaren. Maar via internet is ook redelijk eenvoudig uit te zoeken wat je precies aan verzekeringspremie zou moeten gaan betalen voor beide auto's.

Ook zijn er auto's die tweedehands een twijfelachtige reputatie met zich meedragen. Voorbeelden daarvan zijn de automerken CitroŽn en Alfa Romeo.

Bij een oude tweedehands CitroŽn zijn autokopers vaak bang voor het ogenschijnlijk ingewikkelde hydraulische veersysteem dat wel eens kapot zou kunnen gaan. En daarom wel eens enorm hoge kosten met zich mee zou kunnen brengen.

In de praktijk blijkt dit systeem echter zeer betrouwbaar. Mits de auto regelmatig een garage heeft gezien. Wanneer je de gok dan ook durft te nemen, ga je heel goedkoop een zeer comfortabele auto rijden. Want de motor van een CitroŽn en de aandrijflijn zijn doorgaans betrouwbaar en robuust. En ook roesten doet een CitroŽn vanaf de jaren '90 niet uitzonderlijk.

Alfa Romeo is daarentegen een voorbeeld van een automerk, dat niet zo'n beste reputatie heeft waar het betrouwbaarheid betreft. Ook konden Alfa Romeo's in het verleden vreselijk roesten.

Mensen die op zoek zijn naar een tweedehands auto, lijken ook vandaag de dag nog steeds met een grote boog om een Alfa Romeo heen te lopen. Dat terwijl auto's als de Alfa Romeo 156 en 166 niet langer onbetrouwbaar genoemd kunnen worden en zeer zeker niet roesten.

Je ziet dat het absoluut de moeite loont om eens naar minder populaire auto's en ogenschijnlijk veel duurder in het gebruik zijnde auto's te kijken. Want meer dan eens zijn ze een stuk goedkoper dan hun populaire tegenhangers.

Waar je, wanneer je op zoek bent naar een goedkope tweedehands auto, overigens altijd goed voor op moet blijven passen is: die ene auto die zo ontzettend veel goedkoper is dan de gemiddelde auto van dat merk en type. Omdat dit meestal betekent dat er serieus iets mis is.

Hoeveel zegt een hoge kilometerstand werkelijk?

Een hoge kilometerstand wordt door veel autokopers als een bezwaar gezien. Maar bij modernere auto's vanaf begin jaren '90 hoeft een hoge kilometerstand veelal niet langer een reden te zijn om een auto niet te kopen.

Want wanneer een auto met een hoge kilometerstand veel snelwegkilometers heeft gereden, dan zal deze minder versleten zijn dan een auto die hetzelfde aantal kilometers gereden heeft, maar deze kilometers voornamelijk heeft gemaakt in de stad.

Van veel kleine ritjes met de nodige verkeersdrempels, waarbij de motor niet goed warm wordt en veel geremd, opgetrokken, geschakeld en gestuurd wordt, slijt een auto namelijk veel harder dan van lange ritten op de snelweg met een constante snelheid en in dezelfde versnelling.

Dus zou je ook eens aan een auto met een hoge kilometerstand kunnen gaan denken, wanneer je op zoek bent naar een goedkope tweedehands auto. Zeker wanneer je niet veel rijdt. Want een auto met een lage kilometerstand zal je, wanneer je het verschil in aanschafprijs bekijkt, zeker dan weinig voordeel bieden.

Tevens liggen de prijzen van tweedehands auto's in het westen van het land veelal lager dan de prijzen voor eenzelfde auto elders in het land. Het kan dan ook de moeite lonen om naar het westen te rijden voor een auto, ook al woon je er niet.

Samenvattend kan worden gesteld dat wanneer je goedkoop een tweedehands auto kopen wilt, je in het westen van het land op zoek moet naar een minder populaire, veelal grotere auto met een hoge kilometerstand. Omdat je dat zomaar vele honderden tot enkele duizenden Euro's in prijs kan schelen.

Hoe goedkoop kan ik een tweedehands auto rijden?

Goedkoop een tweedehands auto kopen is ťťn. Goedkoop een tweedehands auto rijden is een heel ander verhaal.

Want rijden betekent kosten voor brandstof, verzekering en wegenbelasting. En ook met kosten voor onderhoud en reparaties aan een auto moet je rekening houden.

Temeer omdat de reparatiekosten aan een oude auto al snel uit de hand kunnen lopen. En bij ťťn of twee van dergelijke reparaties, is dan eigenlijk al geen sprake meer van goedkoop tweedehands een auto rijden.

Goedkoop een tweedehands auto kopen en rijden betekent dan ook: een auto vinden en kopen waarvan de prijs laag is en waaraan in de nabije toekomst geen hoge onkosten te verwachten zijn.

Maar hoe vind je zo'n auto?

Uiteraard moet je ook een beetje geluk hebben, maar een goede en goedkope tweedehands auto vinden waar je tevens goedkoop mee kunt rijden is zeker niet onmogelijk.

De zoektocht naar een dergelijke auto begint met te onderzoeken welke auto's goedkoop zijn in het rijden en in het onderhoud. Vervolgens ga je kijken welk van deze auto's bij jouw gebruiksdoel past.

Rijd je veel of eigenlijk best weinig? Moet je veel en grote spullen mee kunnen nemen? Moet de auto een behoorlijke aanhanger of caravan kunnen trekken? Heb je veel ruimte achterin nodig voor kinderen? Gebruik je de auto ook zakelijk?

Als je niet zo heel veel rijdt, je doorgaans eigenlijk alleen in de auto zit en soms een vriend of vriendin meeneemt, en je het wel handig vindt wanneer je ook wat grotere spullen kunt vervoeren in de auto, dan zou je bijvoorbeeld wel eens op een Renault Twingo van de eerste serie uit kunnen komen.

Veel Twingo's van de eerste serie zijn inmiddels zo rond de 20 jaar oud. Maar velen daarvan zullen de eigenaar nog steeds een aantal jaren goedkoop rijden kunnen bieden.

Zeker wanneer je de hand weet te leggen op een Renault Twingo die zijn hele leven netjes bereden is door slechts een beperkt aantal eigenaren. En die altijd netjes op tijd zijn onderhoud heeft gehad, en waarvan de onderhoudshistorie en het eventuele schadeverleden dan ook grotendeels bekend is.

Een dergelijke auto herken je meestal aan het onberispelijke uiterlijk voor zijn leeftijd. Waarbij de lak niet alleen schoon is en diep glanst, maar waarbij tevens het interieur de indruk wekt dat er nog maar nauwelijks met de auto is gereden.

Uiteraard zal de prijs van een dergelijke auto aanzienlijk hoger zijn dan die van de gemiddelde Twingo van hetzelfde bouwjaar. Je moet je daarbij echter wel bedenken dat een onderhoudsbeurt, ook aan een Twingo, al snel in de honderden Euro's loopt. Waarbij de kosten van onderhoud in rap tempo hoger worden, wanneer er in het verleden op onderhoud is bespaard.

En precies dat tref je nou juist vaak aan bij oudere auto's. Dat naarmate de leeftijd van de auto vordert, er steeds meer bespaard wordt op onderhoud.

En precies dat is dan ook de reden dat veel oude auto's tweedehands weliswaar goedkoop te kopen zijn, maar vervolgens al snel een vermogen gaan kosten aan onvoorziene reparaties.

Waardoor het rijden in een tweedehands auto ineens niet meer zo goedkoop is als van tevoren verwacht werd.

We kunnen hiermee dan ook tot de slotsom komen dat goedkoop een tweedehands auto kopen en rijden best heel goed mogelijk is. Mits je een auto koopt, die wellicht in aanschaf wat duurder is, maar die door vorige eigenaren altijd wel goed bereden en onderhouden is.

Iets wat overigens ook zakelijk goedkoop een tweedehands auto rijden kan betekenen. Want zodra een auto 15 jaar of ouder is, dan betaal je 35% bijtelling over slechts de dagwaarde van de auto in economisch verkeer.

Dat kan goedkoop een hele representatieve auto rijden opleveren, en ook nog eens een serieus lage bijtelling hebben. Denk hierbij alleen al eens aan een BMW E39 5-serie. Een auto die zelfs na 15 jaar nog steeds in een onberispelijke staat kan verkeren.

Artikelen die je mogelijk ook interesseren