Hoe koop ik een tweedehands auto?

hoe je een tweedehands auto koopt

Hoe doe je dat eigenlijk, een tweedehands auto kopen? Wat zijn bijvoorbeeld absoluut dingen waar je aan moet denken bij het kopen van een auto?

Er zijn inderdaad best wat dingen die je absoluut niet moet vergeten. Maar verder is het kopen van een auto niet heel erg ingewikkeld. Lastiger is onder meer om in dat enorme aanbod van tweedehands auto’s de beste te vinden voor je geld.

Een goede auto hoeft niet duur te zijn

Veelal wordt ervan uitgegaan dat hoe nieuwer een auto is en hoe lager kilometerstand is, hoe beter hij is. Met als gevolg dat door menigeen veel meer geld aan een auto wordt uitgegeven dan strikt noodzakelijk.

Want een 15 jaar oude auto die netjes bereden is en die altijd op tijd zijn onderhoud heeft gehad, kan net zo betrouwbaar zijn als eenzelfde auto van slechts 5 jaar oud. Maar het verschil in prijs is enorm te noemen.

Overigens kan een jonge tweedehands auto kopen absoluut een slimme zet zijn. Met name wanneer je dagelijks de nodige kilometers moet rijden voor je werk. Dan staat veiligheid, betrouwbaarheid en comfort voorop.

Een nieuwe auto verliest namelijk in de eerste twee jaar al een heel groot deel van zijn waarde. Dit betekent dat wanneer je een auto koopt die twee jaar oud is, je doorgaans heel veel auto koopt voor je geld.

Daar moet je dan uiteraard wel de financiële middelen voor hebben.

Maar ook als je minder geld te besteden hebt, kun je nog steeds in het bezit komen van een prima auto waar je nog jaren plezier van zult gaan hebben.

Een goede auto herken je betrekkelijk eenvoudig. Een goede auto maakt namelijk meestal meteen een smetteloze indruk en ziet er fris en nieuw uit ondanks zijn leeftijd. Iets wat het resultaat is van goede verzorging van de auto door vorige eigenaren.

Zelfs oudere auto’s worden door hun eigenaren nog vaak goed onderhouden. Waardoor onder andere jij voor relatief weinig geld in het bezit kunt komen van weliswaar een al wat oudere maar nog steeds goede auto.

Hoe vind ik een goede auto?

Het aantal auto’s dat echt goed is, is helaas een stuk minder dan het aantal auto’s dat aanzienlijk minder goed is.

Nu is het vaak best mogelijk om van een minder goede auto alsnog een goede auto te maken. Alleen zal dat doorgaans meer geld kosten dan direct een goede auto kopen.

Geduld hebben en niet direct de eerste de beste auto kopen die binnen je budget past en die je aanstaat zou dan ook wel eens snel beloond kunnen worden.

Onverstandig is echter om je hele budget aan de aanschaf van een auto te besteden. Want hoe goed een tweedehands auto ook is, er zullen altijd dingen zijn die vroeg of laat aandacht vragen of reparatie vereisen. Daarom is het raadzaam om altijd ongeveer 1000 Euro van je budget voor een auto te bewaren voor onvoorziene omstandigheden.

Maar goed, eerst zul je een goede auto moeten zien te vinden. Zoeken naar een goede auto kan op verschillende manieren. Zo kun je ervoor kiezen om op je gemak via websites als Marktplaats of Autoscout op zoek te gaan naar een auto. Om vervolgens eens rustig te gaan kijken naar en gaan proefrijden in de auto’s die je aanspreken.

Op beide websites bieden zowel bedrijven als particulieren hun tweedehands auto’s te koop aan.

Het belangrijkste verschil tussen kopen bij een autobedrijf en het kopen van een particulier is dat je bij een bedrijf altijd garantie hebt op je aankoop. Zelfs al koop je een auto zonder bijvoorbeeld een BOVAG garantie.

Bij een particulier daarentegen kun je nergens aanspraak op maken. Dat is dan ook de belangrijkste reden waarom je voor een auto die je koopt van een particulier aanzienlijk minder betaalt.

Raadzaam bij het kopen van een auto van een particulier is wel om de auto extra goed te bekijken. En verlang altijd een verse APK-keuring.

Voordat je naar een auto gaat kijken die je bevalt is slim om eerst te bellen met de verkoper.

Dit stelt je namelijk in staat een indruk te krijgen van degene die de auto verkoopt. Als je bijvoorbeeld direct een slechte indruk krijgt van de verkoper, dan bespaart zo’n telefoontje je alvast een hele hoop tijd.

Maar ook stelt het je in de gelegenheid om alvast een aantal belangrijke vragen te stellen, zoals:

  1. Hoeveel kilometer de auto gereden heeft.
  2. Of de kilometerstand aantoonbaar is door middel van een NAP rapport.
  3. Of de auto altijd goed onderhouden is geweest.
  4. Of de onderhoudshistorie (het onderhoudsboekje) compleet is en bij de auto aanwezig is.
  5. Of de auto ooit schade heeft gehad.
  6. Hoe lang er nog APK op de auto zit.
  7. Wanneer de auto voor het laatst naar de garage is geweest voor een beurt.
  8. Of er iets is wat binnenkort aan de auto vervangen zal moeten worden. Bijvoorbeeld banden of de distributieriem.
  9. Wat de reden is dat de auto verkocht wordt.
  10. Of de huidige eigenaar de staat van de auto eens voor je zou willen beschrijven.

Naast deze vragen zul je wellicht nog een aantal vragen hebben die je graag zou willen stellen. Doe dat vooral en probeer vooral ook goed te onthouden wat de verkoper je vertelt.

Naar de auto gaan kijken

Dit kan je namelijk helpen om te checken of wat de verkoper je verteld heeft ook daadwerkelijk klopt. Klopt het niet, dan is dat alvast één goede reden om de koop van de auto minimaal te heroverwegen.

Klopt alles daarentegen en maakt de verkoper geen enkel geheim ergens van, dan zou je wel eens een echt goede auto gevonden kunnen hebben. Of in ieder geval een auto waarbij de kans op een onaangename verrassing niet al te groot is.

De kans op onaangename verrassingen kun je nog verder verkleinen door de auto zo goed mogelijk te controleren voordat je ‘m koopt. Iets waarvoor je overigens niet eens zo heel veel verstand van auto’s hoeft te hebben.

Want wanneer een auto er zowel van binnen als van buiten onberispelijk uitziet dan is dat alvast een goede eerste indicatie dat een auto in een goede staat van onderhoud verkeert.

Verder is een compleet ingevuld en afgestempeld onderhoudsboekje het absolute bewijs dat de auto in ieder geval elke benodigde onderhoudsbeurt heeft gehad die nodig is om een auto in goede staat van onderhoud te houden.

Ook vertellen de banden veel over hoe de eigenaar van de auto met zijn auto omgaat. Goed uitziende banden van een A-merk zoals bijvoorbeeld Continental, Good Year, Michelin, Dunlop, Bridgestone of Pirelli met meer dan voldoende profiel en alle vier van hetzelfde type vertellen je namelijk dat de eigenaar van de auto geeft om zijn eigen veiligheid en dus ook om de staat waarin zijn auto verkeert.

De laatste dingen die je dient te controleren bevinden zich onder de motorkap.

Bekijk zodra je de motorkap hebt geopend eerst hoe de motorruimte eruit ziet. Een motorruimte van een goed onderhouden auto is niet perse brandschoon, maar ook niet vuil. Tevens is de motorruimte vrij van lekkagesporen van olie en koelvloeistof.

Ook de motor en andere onderdelen in de motorruimte dienen vrij te zijn van lekkagesporen.

Wanneer de motorruimte er bevredigend uitziet is het tijd voor de volgende controle. Namelijk het niveau en de frisheid van de volgende vloeistoffen:

  • Koelvloeistof
  • Remvloeistof
  • Motorolie

Alle deze vloeistoffen dienen op het juiste niveau te staan en dienen helder te zijn. Met uitzondering van de motorolie overigens. Die mag wel enigszins zwart van kleur zijn maar mag absoluut niet stinken.

Als dat allemaal in orde lijkt te zijn maak dan vervolgens een uitgebreide proefrit

Wanneer de indruk die je krijgt als je met de auto rijdt ook goed is, dan kun je in de meeste gevallen de auto met een gerust hard kopen.

Wil je nog meer zekerheid? Overweeg dan een ANWB aankoopkeuring. Zeker wanneer je toch nog wel een aanzienlijk bedrag voor een auto moet gaan betalen.

Een ervaren autotechnicus zal namelijk altijd een betere inschatting kunnen maken van de staat waarin de auto verkeerd dan jij als ‘leek’ ooit zal kunnen.

De kans is dan ook groot dat er tijdens de aankoopkeuring dingen gevonden worden die je mee kan nemen bij de onderhandeling over de prijs of waarmee je de koop van de auto toch nog eens zou moeten gaan heroverwegen.

De auto kopen en meenemen

Wanneer je besluit een auto te kopen dan zullen er vervolgens nog wel wat dingen geregeld moeten worden.

Zo zal onder andere het kenteken van de auto op jouw naam moeten komen te staan. Dat is het schriftelijke bewijs dat de auto jouw eigendom is.

Als je de auto van een particulier koopt dan zul je zelf het kenteken moeten laten overschrijven op jouw naam. Dit regel je heel simpel in winkels, bijvoorbeeld tijdschriftenzaken en boekwinkels, die tevens postagentschap zijn. Je kunt een medewerker van de betreffende winkel vertellen dat je een kenteken wilt overschrijven. De medewerker regelt dat vervolgens voor je. Tenminste als je een legitimatiebewijs bij je hebt en de papieren van de auto.

Van de medewerker krijg je vervolgens een bon met een code die je goed moet bewaren. Enkele dagen na aankoop van de auto krijg je een brief van de RDW met daarbij een pasje. Het pasje is het kentekenbewijs en dat moet je altijd bij je hebben. Op de brief moet je de code van het bonnetje invullen en vervolgens moet je die brief goed bewaren. Die heb je namelijk weer nodig als je de auto wilt verkopen.

Als je de auto bij een automobielbedrijf koopt, dan regelt dit bedrijf het overschrijven van het kenteken op jouw naam voor je. Let er dan uiteraard wel op dat je alle papieren en het pasje krijgt als je de auto op komt halen.

Iets anders wat je absoluut niet mag vergeten voordat je de auto op gaat halen en erin gaat rijden is de auto verzekeren. De gegevens die je nodig hebt om de auto te verzekeren staan op het kentekenpasje of op het bonnetje met de code dat je hebt gekregen wanneer je het kenteken zelf hebt overgeschreven.

Pas als de auto verzekerd is kun je ‘m op gaan halen er erin gaan rijden.

Vergeet bovendien niet om geld mee te nemen als je je auto op gaat halen. Want veel brandstof zal bij een auto die te koop staat doorgaans niet meer in de tank zitten. Het eerste wat je dus met je nieuwe auto zult moeten gaan doen is tanken, voordat je de eerste plezierige kilometers gaat maken in je nieuwe aanwinst.

Artikelen die je mogelijk ook interesseren