Waarom een proefrit maken en wat ontdek je ermee aan een auto

Voordat je een auto gaat kopen, moet je er een proefrit mee maken. Doe je dat niet, dan is dat niet erg slim volgens de deskundigen. Maar waarom moet je eigenlijk een proefrit maken?

Doorgaans zal een auto die te koop staat, rijden. Anders zal de verkoper je dat ongetwijfeld melden. Dus als een auto rijden kan, dan hoef je er toch niet perse eerst een proefrit mee te maken voordat je 'm koopt?

Wat rijden over de auto vertelt

Veel rammeltjes, piepjes, kraakjes en andere onaangename verrassingen opbaren zich pas zodra je in de auto stapt en ermee gaat rijden. En het zou zonde zijn als de koop dan al gesloten is.

In de eerste plaats omdat je dan wellicht van de koop had afgezien. Maar mankementen die tijdens een proefrit boven water komen zijn ook altijd prima voer voor verdere onderhandelingen. Onder andere over de prijs.

Uiteraard kan het ook gebeuren dat je juist aangenaam verrast wordt als je met de auto gaat rijden. Overigens moet je dat nooit te duidelijk laten merken aan de verkoper van de auto. Want wanneer je teveel laat doorschemeren dat je de auto graag hebben wilt, dan ga je doorgaans teveel betalen voor je auto.

Om een zo goed mogelijke indruk van de auto te kunnen krijgen, moet je een behoorlijke proefrit maken. Waarbij je zowel een stuk binnen de bebouwde kom alsook buiten de bebouwde kom gaat rijden.

Probeer tevens een stukje snelweg mee te pakken. Want een auto kan binnen de bebouwde kom bijvoorbeeld prima rijden, maar op de snelweg kan ineens blijken dat bij een hogere snelheid het stuur gaat trillen. Of dat er trillingen ontstaan zodra er op hogere snelheid geremd moet worden.

Het zijn doorgaans geen zaken die veel geld kosten om op te lossen, maar wel prettig om op voorhand te weten. Zodat de verkoper de problemen nog kan verhelpen voor de koop. Of nog wat van de prijs af kan doen. Zodat de nieuwe auto je niet direct geld aan reparaties gaat kosten.

Wat je tijdens een proefrit zeker moet doen

Een proefrit is bedoeld om de staat van onderhoud en de algehele staat van de auto te beoordelen. Waarbij gerust gesteld kan worden dat, hoe meer rammeltjes, piepjes, kraakjes en andere dubieuze geluiden hoorbaar zijn, hoe slechter de staat is waarin de auto verkeerd.

De auto kan bijvoorbeeld in een slechte staat verkeren omdat er te weinig onderhoud aan is gepleegd. Tevens kan een auto in een slechte staat verkeren omdat de vorige eigenaar onbehoorlijk met de auto is omgesprongen.

Want zelfs een oude auto, waarmee zuinig is omgegaan en die altijd op tijd zijn onderhoud heeft gehad, zit niet vol met piepjes, kraakjes en rammeltjes.

Zoals gezegd moet je, om een goede indruk van een auto te krijgen op zoveel mogelijk verschillende wegen gaan proefrijden. En tevens op verschillende snelheden.

Maar er zijn meer dingen die je even zult moeten doen tijdens een proefrit om een goede indruk van de auto te krijgen:

  1. Zoek een rustige plek uit. Ga rond de 60 kilometer per uur rijden en rem eens goed hard tot stilstand. Een noodstop hoeft niet perse. Voldoende is om de remmen gewoon even goed aan het werk te zetten. Let op of de auto wel goed rechtuit gaat en niet naar links of naar rechts trekt. Herhaal dit enkele keren.
    Wanneer een auto een kant op trekt, dan kan dit duiden op problemen met de uitlijning van de auto. Maar ook kan dit duiden op een versleten schokbrekers, een gebroken veer of een probleem met de remmen. Als de wagen trilt of de wielen trillen tijdens het remmen, dan kan dit ook duiden op een probleem met de remmen. Bijvoorbeeld één of meerdere kromme remschijven.
  2. Zoek een klinkerweggetje op en rijd over de klinkerweg met een normale snelheid. Zet radio en dergelijke uit en luister goed naar wat je allemaal hoort. Bonkende en kloppende geluiden kunnen wijzen op versleten rubbers in onderdelen van de wielophanging. Of overmatige speling op draaipunten van de wielophanging.
  3. Doe hetzelfde gedurende het rijden op de snelweg. Zet ook hier de radio en de kachel uit zodat het stil wordt in de auto. En luister wederom goed. Sterk zingende geluiden kunnen wijzen op versleten wiellagers of andere versleten lagers in de aandrijflijn. Zoemende geluiden komen doorgaans van de banden en veranderen vaak zodra de ondergrond verandert.
  4. Zoek een rustige parkeerplaats op. Draai het raam open en rijd zo krap mogelijke achtjes, bochtjes en rondjes. Klonkende geluiden wijzen bij een voorwielaangedreven auto op versleten aandrijfassen.
  5. Sta vervolgens stil op de parkeerplaats. Zet de auto op de handrem. Geef vervolgens een klein beetje gas en laat de koppeling rustig opkomen. De koppeling grijpt goed aan als ongeveer halverwege het oplaten komen van de koppeling, de kont van de auto duidelijk voelbaar naar beneden gedrukt wordt en de neus omhoog. Gebeurt dit netjes dan is er met de koppeling weinig mis. Wanneer de auto gewoon begint te rijden, ondanks dat je de handrem hebt aangetrokken, dan betekent dit dat de handrem op z'n minst niet goed afgesteld staat, maar dat er mogelijk ook iets meer aan de hand is.
  6. Zet de auto vervolgens in z'n vrij en laat de koppeling opkomen, trap de koppeling vervolgens weer in en laat 'm weer opkomen. Luister ondertussen goed. Hoor je een bijgeluid wanneer je de koppeling laat opkomen en verdwijnt het weer zodra je de koppeling intrapt?
    Dan kan dit duiden op een druklager in de koppeling die zijn beste tijd heeft gehad. Doorgaans duurt het dan niet heel lang meer voordat er een reparatie uitgevoerd moet worden aan de koppeling. Dergelijke reparaties zijn bij de meeste auto's duur.
  7. Wanneer je een proefrit aan het maken bent in een auto met een automatische versnellingsbak, let er dan vooral op dat het op -en terugschakelen van de bak soepel verloopt. Trap af en toe het gaspedaal ineens diep in en voel of de bak dan ook terugschakelt naar een lagere versnelling en de auto ineens voelbaar steviger optrekt. Gaat dit allemaal goed en schakelt de bak nauwelijks voelbaar, dan is de automatische versnellingsbak doorgaans in orde.
  8. Zet na de proefrit de motor af en start de motor vervolgens opnieuw. Op deze manier kun je even controleren of de motor warm ook vlot start. Heeft de motor moeite met starten, dan mankeert er ergens iets aan. Doe tevens de motorkap even los en kijk en luister even naar de motor. Piepen, kraken en andere bijgeluiden horen niet en duiden op een mogelijk probleem. Laat de auto zeker op een warme dag even een poosje stationair draaien en luister of de ventilator van de koeling van de motor aanspringt. Maar kijk zeker even of de motortemperatuur bij stationair draaien na de proefrit gelijk blijft en niet oploopt. Omdat dit mogelijk duidt op een probleem met de koeling van de motor.

Je ziet dat wanneer je een proefrit goed uitvoert en ondertussen goed kijkt en luistert, een heleboel mogelijke mankementen zich kunnen openbaren. Dit is dan ook de reden waarom je zeer zeker altijd een proefrit moet maken voordat je een auto besluit te kopen.

Artikelen die je mogelijk ook interesseren