9 dingen over auto-onderhoud die je absoluut moet weten

(c) Can Stock Photo / Bialasiewicz

Dingen die te maken hebben met auto-onderhoud zijn niet voor iedere autobezitter even duidelijk. Iets wat zeker het geval is wanneer je eigenlijk niet zoveel weet van je auto, behalve hoe je ‘m besturen moet en hoe alle accessoires werken.

Ook begrijpen wat de garage je precies vertelt over het onderhoud dat gedaan is of nog gedaan zou moeten worden valt lang niet altijd mee. In dit artikel neem ik je dan ook mee langs 9 dingen die je gaan helpen begrijpen waarom onderhoud aan je auto zo belangrijk is om je auto goed te houden en er lang plezier van te hebben.

1) Waarom je het onderhoud van de auto al moet checken voordat je ‘m koopt


auto onderhoud checken (c) Can Stock Photo / Mark2121

Auto is de afkorting van automobiel, wat zoveel betekent als: zelfbewegend. En de meeste bewegende delen hebben de eigenschap dat ze aan slijtage onderhevig zijn. Voorts hebben veel bewegende delen smering nodig om soepel te bewegen en lang mee te kunnen gaan.

Daarmee hebben we direct de belangrijkste reden te pakken waarom een auto onderhoud nodig heeft. En tevens de reden waarom goed onderhoud belangrijk is vanaf het moment dat de auto nog nieuw is.

Met elke nieuwe auto wordt een zogenaamd onderhoudsboekje meegeleverd. Het onderhoudsboek is bedoeld om het onderhoud dat aan de auto is uitgevoerd in bij te houden.

Bij elk bezoek aan de garage wordt hierin dan ook genoteerd wanneer en bij welke kilometerstand het vereiste onderhoud is uitgevoerd.

Tevens staat in het onderhoudsboekje vermeld bij welke kilometerstanden de auto naar de garage moet voor onderhoud.

Wanneer een auto zijn hele leven lang goed en op tijd zijn onderhoud heeft gehad, dan zal zo’n auto op hoge leeftijd en met een hoge kilometerstand nog steeds goed rijden en betrouwbaar zijn.

Dit in tegenstelling tot een auto die slechts matig is onderhouden door vorige eigenaren. Een dergelijke auto zal merkbaar minder fijn rijden en aanzienlijk minder betrouwbaar zijn.

Daarom is het heel belangrijk om te checken of een auto altijd netjes zijn onderhoud heeft gehad. Iets wat heel eenvoudig te checken is door:

  1. Te kijken op het dashboard wat de kilometerstand nu is.
  2. Het onderhoudsboekje er bij te pakken en te bekijken bij welke kilometerstand de auto zijn laatste beurt heeft gehad en hoe lang geleden dat is geweest.

Helaas raken onderhoudsboekjes soms kwijt. Bijvoorbeeld omdat de vorige eigenaar het onderhoudsboekje niet in de auto bewaarde en vergeten is het onderhoudsboekje bij de auto te geven toen hij hem verkocht.

Het ‘kwijtraken’ van het onderhoudsboekje kan echter ook expres gebeuren. Om zo te proberen te verdoezelen dat de auto eigenlijk niet zo goed onderhouden is geweest.

Bij auto’s die behoorlijk goed uitgerust zijn met de nodige elektronica en bijbehorende computer, kan het onderhoud vaak tevens uitgelezen worden door de garage.

Dus ook op die manier is te achterhalen hoe de staat van onderhoud van de auto daadwerkelijk is.

Een laatste mogelijkheid om te achterhalen hoe het met het onderhoud van een auto gesteld is, is de garage bellen waar de vorige eigenaar de auto in onderhoud heeft gehad en daar het onderhoud opvragen.

Bij voorkeur koop je een auto die vanaf het begin altijd netjes op tijd naar de garage is geweest voor onderhoud. Maar naarmate een auto ouder wordt en meerdere eigenaren heeft gehad neemt de kans toe dat er met het onderhoud van de auto maar een beetje aangerommeld wordt en alleen het hoog nodige wordt gerepareerd.

Dat is niet zo heel erg wanneer de huidige eigenaar het onderhoud van de auto weer volgens het boekje heeft laten uitvoeren en dat meerdere jaren gedaan heeft. Alleen dan zal veel van het eventueel achterstallige onderhoud weer weggewerkt zijn.

Want wat je absoluut niet wilt is een auto kopen die achterstallig onderhoud heeft. Achterstallig onderhoud betekent namelijk veelal enorm hoge garagerekeningen door versleten onderdelen die al lang geleden vervangen hadden moet worden en die door hun verregaande slijtage schade hebben toegebracht aan andere onderdelen.

2) Waarom het onderhoud van je auto bijhouden nog meer belangrijk is

Inmiddels weten we dat iedere auto een groot aantal bewegende onderdelen bevat die aan slijtage onderhevig zijn. En dat veel van deze bewegende delen een goede smering nodig hebben voor een lange levensduur.

Dat geldt met name voor de bewegende delen die onderdeel uitmaken van de motor. Omdat juist deze delen met hoge snelheid draaien en bewegen en veelal tevens zwaar belast worden. Tevens is bij veel motoronderdelen grote nauwkeurigheid van belang voor het leveren van goede prestaties.

En hoe geavanceerder een automotor technisch in elkaar steekt, hoe groter het belang van een goede smering met een vers smeermiddel met je juiste specificaties.

Dat maakt het bij veel auto’s belangrijk dat de motorolie op tijd ververst wordt met een door de fabrikant van de auto voorgeschreven motorolie.

Bij menig auto zul je je overigens bij het zien van de rekening af gaan vragen of het bedrag wel klopt. Want de rekening voor alleen olie verversen is voor menig auto zomaar 100 Euro of meer.

Dit komt vooral doordat de onderhoudsintervallen voor auto’s steeds langer worden. Er kan bij de modernere auto zomaar 25000 kilometer zitten tussen twee onderhoudsbeurten. Deze lange onderhoudsintervallen vragen om een hoge kwaliteit olie.

Daarbij wordt er bij moderne motoren ook steeds meer vermogen gehaald uit een steeds kleinere cilinderinhoud. Dat terwijl het gewicht van de auto met ieder nieuw model doorgaans toeneemt. Dit betekent dat er steeds meer gevraagd wordt van de diverse motoronderdelen. Wat op zijn beurt weer meer vraagt van de kwaliteit van de olie.

Daarom is op tijd de olie laten verversen van je auto misschien wel belangrijker dan ooit. Want veel van de problemen die voorkomen bij motoren van moderne auto’s zijn vaak tevens te wijten aan het niet op tijd laten verversen van de motorolie.

Voor menig ander onderdeel is een onderhoudsinterval van 25000 kilometer overigens ook een behoorlijke afstand. Het is daarom raadzaam om het onderhoud aan je auto altijd op tijd te laten uitvoeren.

3) Dit wordt er gedaan tijdens het onderhoud van je auto


onderhoud auto wat doen ze (c) Can Stock Photo / Antonio_Diaz

Wat doen ze tijdens het onderhoud aan je auto bij de garage eigenlijk allemaal? Wat er precies gedaan wordt aan je auto tijdens een onderhoudsbeurt hangt af van het onderhoudsschema dat de fabrikant van jouw auto hanteert.

Om deze reden kan de garagerekening bij de ene beurt een stuk hoger uitvallen dan de andere beurt. Daarbij verschilt het onderhoudsschema niet alleen per merk auto, maar zelfs per type. Waarbij er gedeeltelijk ook nog eens onderscheid bestaat tussen de verschillende motoren waar een type auto mee uitgerust kan zijn.

Dat maakt het bijvoorbeeld al bijzonder lastig om precies te zeggen wat voor een lijst aan punten de garage tijdens een grote beurt zal afwerken.

Dat maakt het zelfs lastig om te zeggen wat een grote beurt voor jouw auto precies inhoudt en wat de kosten precies zullen zijn, ook voor een garage.

Met zekerheid kan er overigens wel gezegd worden dat groot onderhoud aan je auto zelden goedkoop zal zijn. Omdat er doorgaans behoorlijk wat arbeidsuren in het uitvoeren van een grote beurt gaan zitten.

Zeker wanneer er tijdens het inspecteren van de auto nogal wat is gevonden wat aandacht cq reparatie vereist. Maar het aantal arbeidsuren dat in een grote beurt gaat zitten hangt uiteraard tevens samen met de tijd die het kost om een bepaalde reparatie uit te voeren.

Het vervangen van rubber onderdelen in de ophanging van de auto is daar wellicht een goed voorbeeld van. Het rubberen onderdeel zelf kost doorgaans slechts enkele tientjes. Maar het vervangen van één enkel rubber kan zomaar een uur of meer kosten. Waarbij het veelal tevens zo is dat er meer dan één rubber onderdeel vervangen moet worden in de wielophanging zodra één van de rubbers als versleten kan worden beschouwd.

Hierdoor kan een dergelijke reparatie heel makkelijk enkele honderden Euro’s gaan kosten.

Nu zul je misschien zeggen: “Ja, maar ik heb garages zien adverteren met een standaardprijs voor een grote beurt”.

Klopt. Dat is de prijs die je gaat betalen voor een grote beurt aan je auto wanneer de garage alleen maar de punten uit hoeft te voeren die in het onderhoudsschema voor jouw auto staan. Dit is meestal ook het eerste bedrag dat je vindt bovenaan de factuur die je na het uitvoeren van de beurt van de garage krijgt.

Maar zoals eerder gezegd, de draaiende onderdelen aan iedere auto zijn aan slijtage onderhevig en zullen daarom vroeger of later vervanging of reparatie vereisen. Voor elk onderdeel geldt een gemiddeld aantal kilometers en een gemiddelde levensduur die overigens tevens afhankelijk is van de rijomstandigheden en de wijze van rijden van de bestuurder.

Een rustige rijstijl en veel snelwegkilometers zorgen er in het algemeen voor dat een onderdeel gemiddeld langer meegaat, terwijl een vlotte rijstijl en veel stadskilometers doorgaans het omgekeerde tot gevolg heeft.

Daarnaast zijn er tevens een groot aantal onderdelen die er simpelweg door ouderdom op een goed moment de brui aangeven. Iets wat bij een oudere auto vaker aan de hand zal zijn.

Dat maakt dat de garage je pas kan vertellen wat er allemaal aan de auto gerepareerd moet worden zodra de inspectie die hoort bij het uitvoeren van groot onderhoud is afgerond. En ook dan pas kan er een goede indicatie gegeven worden van wat de grote beurt je zal gaan kosten.

Het is juist bij een oudere auto dan ook vaak slim om een onderhoudsbeurt te combineren met de apk-keuring. Want veel punten die tijdens de inspectie van een onderhoudsbeurt nagelopen worden zijn dezelfde als die van een apk-keuring.

4) Dit is hoe vaak je auto onderhoud nodig heeft

Zoals gezegd is voor menig onderdeel een onderhoudsinterval van 25000 kilometer een behoorlijke afstand. Zeker wanneer je bedenkt dat niet ieder onderdeel standaard na elke 25000 kilometer vervangen wordt. Wat betekent dat bepaalde onderdelen wellicht al bijna 50000 kilometer geleden vervangen zijn. En ook dat het zomaar al heel wat jaren geleden kan zijn dat een monteur er voor het laatst naar gekeken heeft.

Dit kan met name te lang zijn wanneer je voornamelijk korte afstanden tot zo’n 25 tot 30 kilometer per keer rijdt en je auto weinig snelweg ziet. Dan zou het tevens zomaar zo kunnen zijn dat je geeneens 25000 kilometer per jaar rijdt.

Als je weinig kilometers rijdt is het een goede gewoonte om gewoon ieder jaar onderhoud te laten uitvoeren aan je auto, tegelijk met de apk-keuring. Zeker wanneer je auto al wat ouder is. Want zo houd je ‘m in puike conditie en verklein je de kans tot een minimum dat je onderweg met pech komt te staan.

5) Moet je het onderhoud bij de dealer of de garage laten doen?


onderhoud bij dealer of garage (c) Can Stock Photo / kadmy

Voor menige auto-eigenaar vallen de kosten voor onderhoud aan een auto met regelmaat behoorlijk tegen. De eerste besparing haal je makkelijk door voor onderhoud aan je auto naar een lokale onafhankelijke garage te gaan in plaats van naar de dealer.

Het uurtarief van de dealer overstijgt namelijk met gemak de 100 Euro per uur. Dat terwijl de lokale garage zelden meer vraagt dan 60 Euro per uur.

En omdat zeker bij een oudere auto de kosten vooral gaan zitten in de uren die een monteur met je auto bezig is, kan dat alvast een forse besparing opleveren in de gemiddelde kosten voor onderhoud van je auto.

Betekent dit per definitie dat je daarom met name voor onderhoud van je al wat oudere auto beter naar een garage kan gaan dan naar de dealer?

Dat hangt sterk af van de auto die je rijdt. Een ongecompliceerd autootje zoals een oude Renault Twingo, Ford Ka of VW Polo kun je met een gerust hart toevertrouwen aan de lokale garage. Temeer omdat deze auto’s niet voorzien zijn van allerlei gecompliceerde elektronica.

Maar heb je bijvoorbeeld een dikke 6-cilinder BMW 3-serie van na 2005 met de nodige elektronische snufjes en diverse technische hoogstandjes waarin BMW veelal voorloper is, dan is naar de lokale garage gaan wellicht niet de meest verstandige keuze.

Want wanneer bijvoorbeeld iets aan het koelsysteem van een dergelijke BMW gedaan moet worden, dan moet dat precies volgens de door BMW voorgeschreven procedure gedaan worden. Omdat dit niet doen kan leiden tot het stukgaan van de elektrische waterpomp. Een onderdeel dat inclusief montage zomaar 900 Euro kan kosten.

En zo zijn er wel meer auto’s die zo hun eigenaardigheden hebben waar je jouw lokale garage waarschijnlijk niet heel blij mee gaat maken.

Kies als je een dergelijke technisch gecompliceerde auto bezit dan ook nooit voor het goedkoopste adres voor onderhoud.

Het slimst is om met dergelijke auto’s naar een specialist van het merk te gaan. Bij specialisten hebben ze alle kennis in huis over jouw auto. Bovendien weten specialisten van elk type de zwakke punten en eigenaardigheden waar ze rekening mee moeten houden als ze onderhoud gaan uitvoeren aan je auto of een storing moeten verhelpen aan je auto.

Een andere enorm voordeel van naar een specialist gaan met je auto is dat ze iedere reparatie die voorkomt aan jouw auto al eens uitgevoerd hebben. Waardoor ze de reparatie sneller en ook beter kunnen uitvoeren dan een lokale garage ooit zou kunnen. Temeer omdat ze veelal tevens beschikken over speciale gereedschappen die ook door de dealer gebruikt worden.

Hierdoor is de specialist veelal niet alleen het beste, maar tevens het goedkoopste adres waar je naartoe kunt voor onderhoud aan je auto.

6) Kun je het onderhoud van je auto zelf?


onderhoud auto zelf doen (c) Can Stock Photo / tomwang

Als je handig bent en interesse hebt in techniek, dan is er nog steeds best veel wat je zelf aan je auto kunt doen. Wel zijn auto’s de afgelopen jaren in ieder geval qua elektronica een stuk gecompliceerder geworden. Vooral waar het de motor betreft. Hierbij hebben veel zaken vooral te maken met het zorgen voor een zo schoon mogelijke verbranding van de brandstof.

Dat maakt menig automotor een behoorlijk ingewikkeld ding voor de gemiddelde thuissleutelaar. Maar ook de automotor is te doorgronden als je bereid bent daar tijd en energie in te steken.

Ook als je besluit niets zelf te doen aan de motor, dan blijft er nog meer dan voldoende over om zelf te doen aan onderhoud en reparatie aan je auto. Informatie over hoe je een reparatie aan je auto aanpakt is er voldoende, bijvoorbeeld:

Zeker wanneer je jezelf aardig kan redden in het Engels en Duits, dan zijn Google en YouTube uitstekende informatiebronnen waarin veel voorkomende reparaties aan vele merken en type auto’s aan de orde komen. Voer als zoekopdracht het merk en type van jouw auto in en voeg eraan toe op welk onderdeel de reparatie betrekking heeft.

Een simpel voorbeeld: BMW E90 (= 3-serie 2004-2013) changing headlight bulb front (= verwisselen lampje koplamp voorkant)

Op deze manier kun je op YouTube heel veel vinden wat betrekking heeft op jouw auto.

Uiteraard heb je gereedschap nodig om zelf het onderhoud aan je auto te kunnen doen. En dat kan een behoorlijke investering vergen. Want gereedschap van de bouwmarkt of van de Action is doorgaans niet goed genoeg voor het sleutelen aan een auto.

Veelal past dergelijk gereedschap niet goed genoeg om bouten en moeren. Waardoor bouten en moeren beschadigd kunnen raken wanneer je er veel kracht op moet zetten. Iets wat meer dan eens het geval is als je aan een auto sleutelt. Of het gereedschap schiet over de kop van een bout of moer of breekt, waardoor je jezelf kunt verwonden of lelijk kunt bezeren.

Goed gereedschap dat geschikt is om aan een auto te sleutelen koop je bij de automaterialenwinkel of bij een winkel die gespecialiseerd is in gereedschap.

7) Waarom goed onderhoud valt of staat bij jouw input

Een auto die in een goede staat van onderhoud verkeert is zo goed als vrij van rammetjes, piepjes en kraakjes en je zult al helemaal niets horen bonken en voelen trillen. En ook vreemde piepende en schurende en andere soorten bijgeluiden zul je niet horen in een goed onderhouden auto.

Dus als je wat hoort of voelt aan je auto wat er voorheen niet was, dan duidt dat er 9 van de 10 keer op dat er iets verregaand versleten of aan het kapot gaan is aan je auto. Het betekent meestal niet dat je er direct stil mee komt te staan. Maar het is wel verstandig om alles wat je hoort, ziet en voelt en wat anders is dan normaal te melden aan de garage wanneer je auto voor onderhoud brengt.

Want de monteur kent jouw auto verder niet. Dus zal hij slechts die dingen bekijken die hij moet bekijken volgens het onderhoudsschema. Maar wanneer jij als eigenaar aangeeft dat er ergens geluiden, trillingen of gebonk vandaan komt dat je niet eerder hebt gehoord, dan zal een monteur daar extra zijn aandacht op vestigen. En is de kans groter dat een probleem gevonden en opgelost wordt.

Kortom, wanneer je de garage zo nauwkeurig mogelijk op de hoogte stelt van de problemen die zich voordoen met jouw auto, dan help je jouw garage absoluut met het zo goed mogelijk in conditie houden van jouw auto.

8) Hoe je naast onderhoud zelf je auto goed houdt


hoe houd je je auto goed

Het onderhoud dat de garage aan jouw auto uitvoert richt zich vooral op de techniek van de auto. Daarmee blijven er nog genoeg andere zaken over die betrekking hebben op het onderhoud van de auto en die je zelf moet doen om je auto goed te houden. Dingen die je zelf aan moet pakken zijn:

  • Je auto wassen en de lak reinigen en poetsen op gezette tijden.
  • Je auto stofzuigen en de bekleding reinigen.
  • Het interieur van je auto reinigen en de ruiten schoonmaken.
  • De olie peilen.
  • Het niveau van andere vloeistoffen controleren, zoals koelvloeistof, ruitensproeiervloeistof en remvloeistof.
  • De bandenspanning controleren
  • Tevens doe je er verstandig aan om op gezette tijden de uitlijning van de wielen van je auto te laten controleren bij een bandengarage. De uitlijning van de wielen laten controleren zorgt er niet alleen voor dat het weggedrag van je auto goed en veilig blijft, maar zorgt er tevens voor dat je banden niet overbodig slijten. Hierdoor zullen banden aanzienlijk langer meegaan dan wanneer je de wielen van je auto nooit laat uitlijnen.

    Laat de uitlijning van de wielen zeer zeker controleren wanneer:

    • Er nieuwe banden gemonteerd worden.
    • Door de garage onderdelen van de wielophanging en stuurinrichting vervangen zijn.
    • Je met enig geweld een stoeprand geraakt hebt.
    • Wanneer je hard door een gat in de weg gereden bent.

    9) Wanneer kun je het onderhoud aan je auto uitstellen

    Een grote beurt en andere reparaties aan je auto kan soms best stevig in de papieren lopen. Het zijn vaak tevens van die uitgaven waar je soms net even geen rekening mee had gehouden. Dit laat de vraag nog wel eens rijzen of het onderhoud aan je auto uitstellen tot de mogelijkheden behoort en of het wel verstandig is om te doen.

    Wanneer je auto nog fabrieksgarantie heeft, dan is uitstellen van het onderhoud geen optie, omdat anders de fabrieksgarantie vervalt. Hoe lang een auto fabrieksgarantie heeft verschilt per merk, maar ligt over het algemeen tussen de 2 en de 5 jaar.

    Buiten dat is het uitstellen van onderhoud nooit verstandig. Omdat dit leidt tot achterstallig onderhoud. En achterstallig onderhoud is oorzaak nummer 1 van hoge garagerekeningen. Bovendien wordt je auto er aanzienlijk minder veilig door, waardoor je onder andere gemakkelijker betrokken kan raken bij een ongeval.

    Stel onderhoud aan je auto dan ook alleen uit wanneer je toch al van plan bent om een andere auto te kopen. Een paar maanden doorrijden met een auto die eigenlijk al voor zijn onderhoudsbeurt naar de garage had gemoeten is niet erg. Maar langer dan een paar maanden zou het toch echt niet moeten zijn.

    Er komt best nog wel wat kijken bij het onderhoud van je auto. Zeker wanneer je je auto goed wilt houden en er lang plezier van wilt hebben. Belangrijk bij goed auto-onderhoud is dat je je zo goed mogelijk houdt aan de onderhoudsintervallen die de fabrikant van je auto voorschrijft. Bij welke kilometerstanden je auto naar de garage moet vind je in het onderhoudsboekje dat bij je auto hoort.

Gerelateerd

Over mij

Dat een auto de slechtste investering is die je kan doen, is zo'n beetje het eerste wat ik leerde over auto's.

Daarom koop ik nog altijd alleen een auto die ik direct van eigen geld kan betalen.

Inmiddels rijd ik 3 decenia rond in tweedehands auto's. En was de duurste voor dagelijks gebruik €6500 en de oudste 30 jaar.

De ervaring die ik in al die tijd met tweedehands auto's heb opgedaan, deel ik graag met je op deze website.

Meest gelezen