Goedkoop autorijden kan nog steeds

Goedkoop autorijden kan nog steeds. Ondanks dat de brandstofprijzen de pan uitrijzen en je minstens 2 keer moet slikken bij het zien van de gemiddelde garagerekening.

Op het moment van schrijven zou je het goedkoopst uit kunnen zijn met een auto van 25 of ouder, die rijdt op LPG of diesel. Tenminste als je het onderhoud van de auto grotendeels zelf ter hand neemt. Want anders zou het rekensommetje al snel wel eens niet meer kunnen kloppen.

Laat goedkoop geen duurkoop worden

Inmiddels denken teveel automobilisten, naar de zin van onze landsbestuurders, dat rijden in een auto van 25 jaar en ouder, goedkoop autorijden betekent. Iets dat ertoe heeft geleid dat onze regering hier zeer binnenkort een stokje voor gaat steken. Waarbij je juist voor een 25 jaar oude LPG of diesel auto weer flink wat aan wegenbelasting moet gaan betalen.

Maar denken dat je met een auto van 25 en ouder goedkoop kan autorijden was jezelf sowieso al voor de gek houden. Want het bedrag dat je zogenaamd bespaard omdat je geen wegenbelasting hoeft te betalen, geef je doorgaans dubbel en dwars uit aan onderhoud, onderdelen en niet te vergeten brandstof. Want oudere auto's verbruiken doorgaans aanzienlijk meer brandstof.

De enige manier waarop je heel misschien goedkoop kan autorijden in een auto van 25 en ouder is wanneer je weinig kilometers rijdt per jaar en ondernemer bent. Want in dat geval hoef je niet alleen geen wegenbelasting te betalen, maar ontloop je tevens de bijtelling. En bovendien heb je op een oude auto geen afschrijving.

Voor de meeste oldtimers, klassiekers en youngtimers geldt dat onderhoud met grotere regelmaat moet worden uitgevoerd en dat veel onderdelen doordat ze schaarser worden ook duurder worden. Bovendien neemt het onderhoud vaak meer tijd in beslag.

Met op deze manier proberen autorijden goedkoop te houden, kom je dan ook meestal bedrogen uit.

Klein, licht en zuinig

Vroeger gold dit al en het geldt vandaag de dag nog steeds. Wil je goedkoop autorijden, dan moet je gaan voor klein, licht en zuinig. Iets wat helaas vaak tevens betekent: langzaam, lawaaiig en weinig comfortabel.

In Nederland betaal je namelijk nog steeds verzekeringspremie op basis van de nieuwwaarde van de auto en betaal je wegenbelasting op basis van het gewicht van de auto. Tevens zijn kleine auto's meestal voorzien van een motor met een kleine cilinderinhoud.

Want een kleine auto die licht is van gewicht heeft geen grote motor nodig om toch goed vooruit te komen. Een bijkomend voordeel daarbij is: dat het lage gewicht van de auto in combinatie met de kleine cilinderinhoud van de motor zorgt voor een laag brandstofverbruik.

Bovendien zijn er voor kleine auto's minder geavanceerde technieken nodig en kan er gebruik gemaakt worden van goedkopere onderdelen. Dit houdt niet alleen de aanschafprijs laag, maar tevens de kosten voor onderhoud.

Alles bij elkaar opgeteld leidt dit tot goedkoop autorijden. Ook dit hebben inmiddels al veel automobilisten ontdekt. Waardoor kleine, lichte en zuinige auto's enorm populair zijn. Hetgeen betekent dat een kleine, lichte en zuinige auto tweedehands serieus duur is en verhouding met grotere tweedehands auto's.

Een Opel Corsa zou daardoor tweedehands wel eens net zo duur kunnen zijn als een BMW 5-serie uit hetzelfde bouwjaar. Terwijl de BMW nieuw wel eens 3 keer zo duur kan zijn geweest.

We kunnen dan ook gerust stellen dat: een kleine, lichte zuinige auto tweedehands duur is in aanschaf. En dat je in verhouding maar weinig auto krijgt voor je geld. Een pluspunt daarentegen is wel dat de kleine auto behoorlijk waardevast is.

Daarmee kan het wellicht wel eens een heel slim idee zijn om juist een kleine auto nieuw te kopen, in plaats van tweedehands. Zeker nu onze regering vooralsnog het kopen van een nieuwe kleine auto stevig stimuleert, door de koper van een nieuwe kleine auto geen BPM en geen wegenbelasting te laten betalen.

Het grootste voordeel haal je dan uiteraard, wanneer je de auto van je eigen spaarcenten betaald en geen financiering ervoor afsluit. Een auto financieren is namelijk allerminst goedkoop. Daarbij blijft een auto de slechtste investering die je kan doen. Want vooral de in de eerste paar jaar verliest een auto veel van zijn oorspronkelijke waarde.

Het goedkoopst rijd je dan ook auto wanneer je een kleine zuinige auto nieuw koopt met eigen geld en er een jaar of 10 mee door blijft rijden.

Artikelen die je mogelijk ook interesseren