Hoe onderhoud ik mijn auto goed?

Hoe onderhoud ik mijn auto goed? Als autobezitter zou je jezelf dat op enig moment af kunnen gaan vragen. Een goede vraag overigens. Want als je wilt dat je auto een betrouwbaar vervoermiddel blijft, dan is geregeld onderhoud absolute noodzaak.

Waarbij onderhoud aan je auto uitvoeren feitelijk al begint bij geregeld je auto wassen, poetsen en schoonmaken. En voor iedere lange rit bandenspanning, olie en andere vloeistofniveaus controleren.

Wanneer heeft mijn auto onderhoud nodig?

De reden dat een auto met regelmaat onderhoud nodig heeft, is omdat een auto eigenlijk niets anders is dan een grote verzameling draaiende en bewegende delen. Waarvan we verwachten dat ze dit in elke denkbare omstandigheid betrouwbaar blijven doen.

En zolang we met regelmaat onderhoud plegen aan onze auto, dan gaat dat zonder enig probleem. Maar doen we dat niet, dan stranden we vroeg of laat ergens met een kapotte auto. Dat is dan ook vaak zo'n moment waarop onderhoudskosten en reparatiekosten gierend uit de klauw kunnen gaan lopen.

Want aan een auto is eigenlijk niets zo duur, als het verhelpen van achterstallig onderhoud. Omdat er bij het niet op tijd doen van onderhoud aan de auto, veel onderdelen aan een auto te vinden zijn die dan harder slijten dan nodig. En wanneer een onderdeel kapot of versleten is, dan kan zo'n onderdeel tevens zorgen voor schade en slijtage aan andere onderdelen.

Besparen op onderhoud aan een auto, is doorgaans dan ook de minst slimme besparing die je maar kan doen.

Juist onderhoud plegen betekent voor de meeste van ons, dat we de auto volgens de richtlijnen van de fabrikant naar een dealer of specialist van ons automerk brengen, om daar het onderhoud uit te laten voeren.

De richtlijnen van de fabrikant geven de onderhoudsintervallen van onze auto aan. Ofwel: om de hoeveel kilometer de auto onderhoud nodig heeft. Tevens geven deze richtlijnen aan, welke onderdelen er gecontroleerd moeten worden, en welke onderdelen en vloeistoffen er vervangen moeten worden.

De onderhoudsintervallen bij oudere auto's zijn meestal iedere 10.000 of 15.000 kilometer. Bij nieuwere auto's liggen deze onderhoudsinvallen aanzienlijk verder uit elkaar. Tot wel 40.000 kilometer.

Daarbij geven de richtlijnen van de fabrikant tevens aan of de uit te voeren onderhoudsbeurt een kleine onderhoudsbeurt is, of een grote onderhoudsbeurt.

Bij elke onderhoudsbeurt wordt doorgaans in ieder geval de motorolie en het oliefilter vervangen. En bestaat voor de rest een beurt vooral uit het doen van een groot aantal controles. Waarbij de lijst van controles bij een grote beurt vanzelfsprekend langer is dan bij een kleine beurt.

Controles overigens, die grotendeels overeenkomen met wat er tijdens de APK-keuring aan controles wordt uitgevoerd.

Om deze redenen bieden veel garages hun klanten dan ook aan, om APK en een grote beurt gelijktijdig uit te voeren. Simpelweg, omdat er tijdens de APK-keuring heel vaak dingen gevonden worden, die gerepareerd moeten worden voordat een auto APK goedgekeurd kan worden.

Nu zou je kunnen denken:"Maar de auto is volgens het onderhoudsboekje nog helemaal niet aan een onderhoudsbeurt toe". Misschien toch wel. Want wellicht staat er ook in het instructieboekje of onderhoudsboekje van jouw auto, dat bepaald onderhoud bij een bepaalde kilometerstand dient te worden uitgevoerd, of na een bepaalde tijd. Bijvoorbeeld: 1 jaar of 2 jaar.

Dat betekent, wanneer je niet al teveel rijdt, dat je eigenlijk altijd wel goed zit, wanneer je als gewoonte houdt om ieder jaar tijdens de APK onderhoud te laten uitvoeren aan je auto.

Wanneer je tussen de beurten door, zelf je auto geregeld wast, poetst en schoonmaakt en met regelmaat het oliepeil controleert en de bandenspanning controleert, dan blijft je auto in prima conditie.

Iets wat zich altijd terugbetaalt, zodra je de auto wilt verkopen of inruilen.

Wat zijn de kosten voor onderhoud aan een auto?

De kosten die garages en dealers standaard opgeven voor het doen van een grote onderhoudsbeurt en een kleine onderhoudsbeurt, zijn de tijd die het in beslag neemt om de controlelijst af te lopen volgens de richtlijnen van de fabrikant, inclusief de volgens de richtlijn te vervangen onderdelen.

Gemiddeld zal voor een middenklasse auto een kleine beurt ergens tussen de 150 Euro en de 250 Euro kosten. En een grote beurt tussen de 250 en 500 Euro.

Nogmaals, de prijzen die door garages worden opgegeven voor het doen van klein onderhoud en groot onderhoud, gelden alleen wanneer er verder niets aan je auto mankeert.

Een voorbeeld: kostprijs groot onderhoud aan een auto

Maar het kan natuurlijk heel goed zijn dat de monteur tijdens de inspectie van jouw auto een aantal mankementen tegenkomt. Bijvoorbeeld:

  1. Een kapot lampje.
  2. Versleten voorbanden.
  3. Versleten remblokken.
  4. Versleten remschijven.
  5. Versleten Multi riemen of V-snaren.
  6. Versleten stuurkogels.
  7. Kapotte beschermhoezen aan de aandrijfassen.
  8. Remvloeistof die aan vervanging toe is.
  9. Versleten schokbreker.
  10. Gebroken veer.

Dit zijn zomaar een willekeurig aantal gebreken die geregeld voorkomen bij auto's. En die onder normale slijtage vallen bij normaal gebruik van een auto. Zelfs een gebroken veer. Een mankement dat steeds vaker voorkomt bij auto's, vanwege het grote aantal verkeersdrempels dat ons land rijk is tegenwoordig.

Wanneer een monteur al deze gebreken bij jouw auto zou constateren tijdens het uitvoeren van zijn inspectie aan je auto, dan worden de kosten voor de onderdelen die nodig zijn om de reparatie uit te voeren en de uren die nodig zijn om de onderdelen te monteren, bij de kosten voor de grote of kleine beurt opgeteld.

Stel dat een monteur 6 uur bezig is om alle reparaties uit te voeren, waarbij 80 Euro per uur in rekening wordt gebracht, en de onderdelen kosten alles bij elkaar 600 Euro, dan zit je al tegen een kostenpost van 1080 Euro aan te kijken. En daar komen dan de standaardkosten voor de onderhoudsbeurt nog bij.

Dus soms tussen de 1000 en de 1500 Euro kwijt zijn aan een onderhoudsbeurt aan je auto, is dan ook echt geen uitzondering. Zeker niet wanneer je de auto al langer in bezit hebt.

En tevens moet je niet raar opkijken, wanneer een dergelijke lijst aan reparaties tevoorschijn komt als je een auto net tweedehand hebt gekocht. Want het verkopen van een auto heeft altijd een reden. En meer dan eens is de reden dat er hoge kosten aan zitten te komen.

Iets om altijd in je achterhoofd te houden zodra je gaat onderhandelen over de prijs van een tweedehands auto.

Kan ik onderhoud aan mijn auto zelf doen?

Gelukkig bellen garages je meestal eerst voordat ze daadwerkelijk overgaan tot reparatie. Dit geeft je de kans om te besluiten of je een dergelijk bedrag aan reparaties nog wel uit wilt geven aan je auto.

Maar het kan je jezelf tevens doen afvragen:"Kan ik dit onderhoud aan mijn auto zelf doen?"

Of dat kan, ligt vooral aan je eigen sleutelvaardigheden en aan het gereedschap en de ruimte die je zelf te beschikking hebt om reparaties aan je auto uit te voeren.

Over eigen ruimte en gereedschap hoef je overigens niet altijd te beschikken. Want tegenwoordig zijn er ook zogenaamde doe-het-zelf garages. Welke vaak gerund worden door een automonteur.

Doe-het-zelf garages stellen ruimte en gereedschap beschikbaar om zelf reparaties uit te voeren aan je auto. Waarbij je ruimte en gereedschap, en eventueel de expertise van een monteur, per uur kunt inhuren.

Dit betekent dat wanneer je handig bent en over enige sleutelvaardigheid aan auto's beschikt, je op een hele slimme en relatief goedkope manier onderhoud en reparaties aan je auto zelf kunt doen.

Iets waarmee je met name veel geld kunt besparen wanneer een reparatie arbeidsintensief is, maar aan onderdelen weinig kost.

Ja, autorijden is duur. Maar kan aanzienlijk goedkoper, wanneer je soms even stil staat bij de vraag:"Hoe onderhoud ik mijn auto goed, en wat kan ik zelf?"

Artikelen die je mogelijk ook interesseren