Koelvloeistof en koelsysteem controleren en bijvullen

koelvloeistof reservoir onder de motorkap

De koelvloeistof in de motor van de auto zorgt ervoor dat de motor goed op de juiste bedrijfstemperatuur blijft en niet oververhit. Of de motor en daarmee ook de koelvloeistof op de juiste temperatuur zijn, dat kun je aflezen op de temperatuurmeter in het dashboard.

Normaal gesproken zal de temperatuurmeter altijd dezelfde waarde aangeven als je even gereden hebt. Maar wanneer de temperatuurmeter zonder duidelijke reden een hogere waarde aangeeft, dan is het verstandig op z'n minst even een blik onder de motorkap te werpen.

Hoe werkt het koelsysteem van de auto?

Het koelsysteem dat de koeling van de motor verzorgt, is een gesloten systeem. In dit gesloten systeem wordt de koelvloeistof rondgepompt door middel van een pomp die op de voorkant van de motor is gemonteerd.

Daarbij wordt de koelvloeistof onder andere door de radiator heen gepompt, om de hete koelvloeistof af te koelen met rijwind. En met de ventilator, die boven een bepaalde temperatuur van de motor automatisch aanspringt en gaat draaien, en zo helpt de temperatuur van de koelvloeistof zoveel mogelijk te laten dalen.

Ook wordt de koelvloeistof door een kachelradiator in de auto gepompt. De hete koelvloeistof zorgt er op deze manier voor dat het in de auto aangenaam warm kan worden tijdens het rijden.

De koelvloeistof wordt dan wel rondgepompt in het systeem, maar zal het systeem niet verlaten. De hoeveelheid koelvloeistof in het koelsysteem zal dan ook altijd hetzelfde zijn. Tenzij er ergens een lek in het koelsysteem optreedt.

En onder andere wanneer er minder koelvloeistof in het koelsysteem zit, zal de temperatuur van de motor hoger worden. Iets wat dan vervolgens weer waarneembaar zal zijn op de temperatuurmeter op het dashboard.

Dit betekent dat je zonder meer even verder moet kijken wanneer de temperatuur van de motor aanmerkelijk hoger oploopt dan normaal.

Het koelvloeistofniveau controleren en het koelsysteem checken op lekkage

De veiligste methode om het niveau van de koelvloeistof te controleren is door de motor eerst de tijd te geven om af te koelen. De koelvloeistof zal dan ook terugstromen in het expansievat van het koelsysteem, dat zich tevens in de motorruimte bevindt.

niveau koelvloeistof controleren

Een expansievat dat in veel auto's dermate doorzichtig is, dat de dop niet van het expansievat verwijderd hoeft te worden om toch het niveau van de koelvloeistof in het expansievat te kunnen zien.

Wanneer de motor koud is, moet het expansievat voor ongeveer de helft gevuld zijn met koelvloeistof. En dat moet altijd zo zijn wanneer de motor koud is. Als dat niet het geval is, dan is er sprake van een te weinig aan koelvloeistof in het koelsysteem.

En dan zal er niet alleen koelvloeistof bijgevuld moeten worden, maar zal het koelsysteem tevens gecontroleerd moeten worden op lekkage. Echter, soms kan het zijn dat de druk in het systeem even te hoog is geweest, waardoor koelvloeistof uit het systeem is gepest.

Ga hier overigens nooit zomaar vanuit, en controleer de koelslangen, de aansluitingen van de koelslangen op de motor en de radiateur op zichtbare sporen van lekkage. Rond de aansluitingen of ergens op de slangen of op de radiateur zal dan een witte of groene substantie zichtbaar zijn, op de plek van een lekkage. Echter, als er een ernstiger lek is opgetreden dan zal er wellicht een doorgaans groene of rode vloeistof zichtbaar zijn op de plek van de lekkage.

koelwater lekkage opsporen

Koelvloeistof bijvullen

Kijk voordat je koelvloeistof gaat bijvullen eerst welke kleur de koelvloeistof heeft. Veelal is koelvloeistof groen of rood van kleur. Belangrijk om hierbij te onthouden is, dat je rode koelvloeistof en groene vloeistof bij voorkeur niet met elkaar moet mixen in het koelsysteem.

De chemische samenstelling van rode (roze, oranje) koelvloeistof is anders dan die van groene koelvloeistof. Samen gemixt in een koelsysteem kan dat een chemische reactie tot gevolg hebben waardoor een soort van gelachtige substantie ontstaat.

Hierdoor kunnen koelwaterkanaaltjes verstopt raken, de thermostaat kapot gaan en de waterpomp oververhit raken. Stuk voor stuk storingen aan het koelsysteem die je liever voorkomt.

Koelvloeistof bijvullen dient overigens altijd te gebeuren wanneer de motor koud is. Wanneer de motor warm is staat het koelsysteem onder druk. Zou je dan de dop van het koelvloeistofreservoir verwijderen, dan zou de hete koelvloeistof wel eens uit het koelvloeistofreservoir omhoog kunnen spuiten. Met alle gevolgen van dien.

Dus wacht tot de motor is afgekoeld voordat je de dop van het koelvloeistofreservoir verwijdert.

Kijk vervolgens eerst naar de staat van de koelvloeistof. Koelvloeistof moet helder zijn en een beetje glad en olieachtig aanvoelen aan de vingers. Ook mag koelvloeistof niet sterk ruiken.

En wanneer er zich een melkachtige substantie in de koelvloeistof bevindt, dan kan dit betekenen dat de koppakking van de motor lekt. Verder rijden met een lekke koppakking betekent onherroepelijk ernstige motorschade. Dus rijd direct naar een garage wanneer je een melkachtige substantie in de koelvloeistof ontdekt.

Wanneer koelvloeistof er niet echt helder meer uitziet, en de kleur ervan bedenkelijk genoemd kan worden, dan is een bezoek aan de garage sowieso geen overbodige luxe. De koelvloeistof is dan oud, en dient vervangen te worden.

Ook wanneer het koelvloeistofniveau al snel weer te laag is, dan is er een storing aan het koelsysteem dat nader bekeken zal moeten worden door de garage.

Wacht overigens niet te lang met het bezoek. Want oververhitting van de motor en lekkage van het koelsysteem in de motor, kan ernstige motorschade tot gevolg hebben.

Dus ook wanneer je niet echt zeker weet of er nu wat aan de hand is of niet met het koelsysteem, bezoek dan tevens voor de zekerheid de garage even.

Artikelen die je mogelijk ook interesseren