Remvloeistof controleren, bijvullen of vervangen

emvloeistof is een vloeistof die ervoor zorgt dat de remmen van onze auto gaan werken zodra we het rempedaal intrappen. Dit is mogelijk omdat remvloeistof niet samendrukbaar is. Hierdoor wordt de beweging van het rempedaal direct omgezet in het bewegen van elk ander onderdeel van het remsysteem, waardoor de auto afgeremd wordt.

Maar zoals bij de meeste onderdelen en vloeistoffen die zich aan en in de auto bevinden, heeft de remvloeistof in het remsysteem van de auto soms ook wat aandacht nodig.

Remvloeistof controleren

Om een goede werking van de remmen te garanderen, dient de remvloeistof allereerst op peil te zijn. Dit is eenvoudig te controleren door de motorkap te openen en naar het witte half doorzichtige reservoir op de hoofdremcilinder te kijken (zie bovenstaande afbeelding). Het niveau van de remvloeistof in het reservoir op de hoofdremcilinder dient altijd maximaal te zijn.

De hoofdremcilinder vind je als het ware in de buurt van het rempedaal. Dus wanneer je de motorkap opent, vind je de hoofdremcilinder met daarop het reservoir van de remvloeistof aan de kant van de bestuurder als het ware onder de voorruit.

Wanneer de remvloeistof niet op het maximale niveau staat, hoef je je overigens niet direct zorgen te gaan maken. Want naarmate remvoeringen en remblokken meer slijten, daalt ook het niveau van de remvloeistof.

Remvloeistof bijvullen

Je kunt dan ook gerust wat remvloeistof bijvullen tot het maximale niveau. Slim is wel om daarna het niveau van de remvloeistof een poosje goed in de gaten te houden. Want daling van het remvloeistofniveau kan ook veroorzaakt worden door een lekkage in het remsysteem. Vaak veroorzaakt door een verdroogde en/of beschadigde afdichting van één van de remcilinders. En dat dient dan wel zo snel mogelijk gerepareerd te worden als dit de oorzaak is van het lager wordende remvloeistofniveau.

Remvloeistof kan overigens niet zomaar bijgevuld worden met alle voorhanden zijnde remvloeistof. Tevens verdient het geen voorkeur remvloeistof bij te vullen vanuit een fles die reeds geopend is en waarvan niet bekend is wanneer deze fles is geopend.

Remvloeistof is namelijk hygroscopisch ofwel wateraantrekkend. Na verloop van tijd komt er dan ook zoveel water in de remvloeistof, dat het de hittebestendigheid van de remvloeistof negatief beïnvloedt en er onderdelen van het remsysteem door kunnen gaan roesten. Hetgeen vroeg of laat gaat zorgen voor problemen met de werking van de remmen.

Vul remvloeistof dan bij voorkeur ook altijd bij vanuit een nog ongeopende fles met remvloeistof. Let er tevens op dat je remvloeistof gebruikt van dezelfde specificatie. Remvloeistof is er namelijk in DOT 3, 4, 5 en 5.1 specificatie.

Echter DOT 5 remvloeistof is gebaseerd op siliconen en kan dan ook niet samen gebruikt worden met DOT 3, 4 en 5.1 remvloeistoffen.

DOT 3, 4 en 5.1 remvloeistoffen zijn allen gemaakt op basis van polyethyleen glycol en zijn dan ook door elkaar te gebruiken. Hoewel dat overigens niet is aan te raden. Want DOT 5.1 en 4 hebben bijvoorbeeld een hoger kookpunt dan DOT 3 remvloeistof. Een DOT 5.1 remvloeistof mengen met een DOT 3 remvloeistof resulteert dan ook in een lager kookpunt van de remvloeistof.

Bovendien vragen remsystemen die voorzien zijn van ABS en ESP om een remvloeistof die een zo laag mogelijke en een zo constant mogelijke viscositeit heeft. Een DOT 3 remvloeistof heeft in dat geval dan ook niet echt de voorkeur.

Echter, een DOT 3 remvloeistof is daarentegen wel weer heel geschikt voor gebruik in een klassieke auto. Naar verluidt is DOT 3 remvloeistof wat vriendelijker voor oudere rubberen afdichtingen.

Let er bij het bijvullen van remvloeistof overigens altijd op dat er niet op de lak van de auto geknoeid wordt. Remolie is namelijk een agressief goedje dat autolak kan beschadigen. Mocht je remvloeistof geknoeid hebben, verwijder de gemorste remvloeistof dan met veel water. Alleen de remvloeistof van de lak afvegen is niet voldoende.

Remvloeistof vervangen

Omdat remvloeistof wateraantrekkend is, dient remvloeistof bij voorkeur iedere 1 à 2 jaar vervangen te worden. Een uitzondering hierop is de DOT 5 remvloeistof op basis van siliconen. Nu is het niet mogelijk remvloeistof zomaar te vervangen door DOT 5 remvloeistof, zodat je dan van het remvloeistof vervangen verlost zou kunnen zijn.

De veiligste optie is om gewoon de oude remvloeistof die zich in het remsysteem bevindt te vervangen door verse remvloeistof van dezelfde specificatie.

Remvloeistof vervangen is een klus die je redelijk eenvoudig zelf kunt aanpakken, wanneer je weet hoe het ontluchten van het remsysteem van een auto in zijn werk gaat.

Echter, remvloeistof laten vervangen zou ook tegen redelijke prijzen door een garage te doen moeten zijn. Daar er speciale apparatuur in de handel is voor garagisten waarmee remvloeistof snel en simpel te vervangen is.

Artikelen die je mogelijk ook interesseren