Ruitensproeiers ontstoppen en afstellen

op de motorkap gemonteerde ruitensproeiers

Met behulp van je ruitensproeier kun je onder het rijden je voorruit schoonmaken. En tevens de achterruit bij bepaalde modellen auto's. Maar zeker bij de al wat oudere auto willen de ruitensproeiers wel eens niet helemaal werken zoals zou moeten.

Soms zit de ruitensproeiers verstopt of zijn slecht afgesteld, waardoor ze het raam niet goed raken.

Ruitensproeiers ontstoppen.

De ruitensproeiers zijn meestal gemonteerd in een metalen dan wel kunststof plaat, direct onder de voorruit. En soms ook wel in de motorkap. Wanneer de ruitensproeier gedemonteerd is van de auto, ziet deze er ongeveer uit als op het onderstaande plaatje.

gedemonteerde ruitensproeier

De zilverkeurige bolletjes met daarin de gaatjes, zijn de eigenlijke ruitensproeiers. Het zwarte kunststof vormt de behuizing van de ruitensproeier. Op de kunststof behuizing zit een rubber slangetje aangesloten, waardoor de ruitensproeiervloeistof naar de ruitensproeier wordt geleid.

Nu willen die kleine gaatjes in de ruitensproeier wel eens verstopt raken. Een probleem dat zich vooral wel eens wil manifesteren wanneer je nog niet zo lang geleden je auto in de was hebt gezet. Dan is er per omgeluk wat was op de ruitensproeier terecht gekomen. Iets dat de ruitensproeier verstopt zodra de was is opgedroogd.

Ruitensproeiers ontstoppen kan in zo'n geval een redelijk eenvoudig klusje zijn. Pak een speld of een dunne naald en leidt de naald of de speld met een langzaam draaiende beweging in de ruitensproeier. Zodra de speld of de naald makkelijk heen en weer te bewegen is in de ruitensproeier dan is de verstopping verwijderd en zou de ruitensproeier het weer moeten doen.

Nu kan het echter heel soms ook gebeuren dat de verstopping zit in de behuizing van de ruitensproeier. In dat geval zul je de ruitensproeier moeten demonteren van de auto en de rubber slang moeten verwijderen.

Pak vervolgens een klein boortje en draai het boortje met de hand voorzichtig in en uit het aansluitbuisje, waar de rubber slang overheen geschoven zit en dat onderdeel uitmaakt van de behuizing van de ruitensproeier.

Ruitensproeiers willen soms wel eens verstopt raken door opgedroogde ruitensproeiervloeistof in de behuizing van de ruitensproeiers. Dit komt vooral wel eens voor wanneer de ruitensproeiers niet vaak genoeg gebruikt worden. Door middel van een boortje kan een dergelijke verstopping redelijk eenvoudig verholpen worden.

Uiteraard kan er ook verstopping optreden in de winter, wanneer de ruitensproeiervloeistof niet goed genoeg bestand is tegen vorst en bevriest in de ruitensproeier. De beste methode dan is, rustig te gaan rijden de boel rustig laten ontdooien door middel van de warmte van de motor en vervolgens ruitensproeiervloeistof bijvullen die wel voldoende bestand is tegen vorst.

Ruitensproeiers afstellen

Met eenzelfde naald of speld kun je tevens de ruitensproeiers goed afstellen. Zodat ze goed gericht staan op de ruit en de ruit optimaal bevochtigen, in plaats van over het dak heen te sproeien of veel te laag te sproeien. Ofwel teveel naar links of naar rechts.

Steek de naald of de speld in het spuitgaatje van de ruitensproeier en beweeg de naald of speld omhoog of omlaag of naar links of naar rechts. Al naar gelang de verandering van sproeirichting.

Het afstellen van de ruitensproeiers doe je uiteraard wanneer de auto stil staat. Dit betekent dat je bij het afstellen van de ruitensproeiers wel rekening moet houden met de rijwind. Stel de sproeirichting dan ook altijd iets hoger af dan zou moeten. De rijwind zorgt er dan vervolgens wel voor dat de sproeirichting van de ruitensproeier precies goed is.

Artikelen die je mogelijk ook interesseren