Wat doen ze bij een grote beurt aan je auto?

wat doen ze bij een grote beurt?

Wellicht ben jij ook wel eens nieuwsgierig naar: wat doen ze bij een grote beurt aan je auto eigenlijk? Want een auto heeft geregeld onderhoud nodig. Dat staat buiten kijf. Maar onderhoud is niet echt goedkoop te noemen. Dat maakt het waard om te weten of je wel waar voor je geld krijgt.

Geregeld een onderhoudsbeurt laten uitvoeren aan je auto is noodzakelijk om de bedrijfszekerheid ervan te garanderen. Dat komt voornamelijk omdat je auto een grote verzameling is van draaiende delen. En draaiende delen zijn aan slijtage onderhevig en hebben voldoende smering nodig.

Waarom je de grote beurt moet laten uitvoeren?

Onderhoudsbeurten zoals de grote en de kleine beurt worden door de fabrikant van de auto voorgeschreven. Daarnaast kent iedere auto intervallen waarop extra werkzaamheden aan de auto moeten worden uitgevoerd, zoals: het vervangen van de remvloeistof, de koelvloeistof of distributieriem.

Gebeuren deze extra werkzaamheden niet op tijd, dan kan dat bijvoorbeeld tot gevolg hebben dat een distributieriem knapt. Iets dat er niet alleen voor zorgt dat je niet meer verder kunt rijden, maar tevens serieuze schade aan de motor tot gevolg kan hebben.

En wanneer bijvoorbeeld de remvloeistof niet op tijd vervangen wordt, dan kan dit leiden tot roestvorming in het remsysteem. Omdat remvloeistof de nare eigenschap heeft vocht aan te trekken dat in de lucht zit. Op termijn zorgt de roestvorming ervoor dat de remmen niet langer naar behoren functioneren.

Tevens kan roestvorming in het remsysteem reparaties tot gevolg hebben die al snel vele honderden Euro's bedragen. Dat terwijl een flesje remvloeistof slecht een paar Euro kost. En met een speciaal stukje gereedschap is remvloeistof bovendien redelijk snel te verversen.

Ook zal een monteur tijdens een grote beurt bijvoorbeeld opmerken dat de accu aan vervanging toe is. Waardoor de kans significant kleiner wordt dat je in hartje winter 's morgens in de vrieskou je auto niet aan de praat krijgt, terwijl je een belangrijke afspraak hebt en je je vrouw beloofd hebt de kinderen naar school te brengen.

Tevens staan op de controlelijst van een grote beurt alle punten die met de APK keuring ook langsgelopen worden. Een grote beurt laten uitvoeren zorgt er dan ook mede voor dat je weer veilig met je auto de weg op kan.

Wat wordt er gedaan?

Een grote beurt bestaat voor het belangrijkste deel uit het aflopen van een lijst met vele tientallen controlepunten. Waarbij alle onderdelen van de auto nagelopen en gecontroleerd worden op werking, slijtage en eventuele beschadiging.

Daarnaast zullen er een aantal standaard werkzaamheden uitgevoerd worden, zoals bijvoorbeeld: het verversen van de motorolie, het vervangen van het oliefilter en het vervangen van het luchtfilter.

Voordat met de werkzaamheden wordt begonnen, maakt de monteur eerst een lijst van alles wat er vervangen cq gerepareerd zou moeten worden. Aan de hand van een dergelijke lijst word je gebeld en wordt er overlegd of de reparaties moeten worden uitgevoerd en wat het gaat kosten.

Pas als je akkoord hebt gegeven, wordt met de eigenlijke werkzaamheden begonnen.

Naast de standaard werkzaamheden en controles bij een grote beurt, zijn er ook nog extra werkzaamheden die niet iedere grote beurt gedaan hoeven worden. Wanneer dat precies moet gebeuren is afhankelijk van het merk en type auto en de richtlijnen van de fabrikant.

Onder de extra werkzaamheden vallen dingen als:

  • Het vervangen van de brandstoffilters
  • Het verversen van versnellingsbakolie of vloeistof in de automatische transmissie
  • Het vervangen van de distributieriem
  • Het vervangen van de multiriem of V-snaar
  • Het vervangen en afstellen van de contactpunten
  • Het verversen van de remvloeistof
  • De airco reinigen, controleren en bijvullen
  • De klepspeling controleren en afstellen

Je ziet, wat ze doen bij een grote beurt is nogal wat. Het uitvoeren van een grote beurt is nog steeds mensenwerk en neemt zonder dat er nog maar enige reparatie is uitgevoerd al enkele uren in beslag. Het zal je dan ook niet verbazen dat een grote beurt aan de auto niet voor niets het één en het ander kost.

Als je verstandig bent, dan trek je voor een grote onderhoudsbeurt aan je auto 1000 Euro uit. Is dat niet wat veel wanneer je bedenkt dat er garages zijn die adverteren met het uitvoeren van een grote beurt voor slechts 250 Euro?

Nee, niet echt. Want 250 Euro kost het, wanneer er verder niets aan de auto mankeert. Maar zeker wanneer een auto wat ouder wordt en al aardig wat kilometers onder de wielen heeft, dan komt het maar slechts heel zelden voor dat er niets aan de auto mankeert.

Wanneer je je verder bedenkt dat een onafhankelijke garage al snel een uurtarief hanteert van: tussen 60 tot 80 Euro. En dat je bij de officiële dealer misschien zelfs wel meer dan 100 Euro per uur kwijt bent, dan kan 1000 Euro ineens rap uitgegeven zijn.

Gerelateerd

Over mij

Dat een auto de slechtste investering is die je kan doen, is zo'n beetje het eerste wat ik leerde over auto's.

Daarom koop ik nog altijd alleen een auto die ik direct van eigen geld kan betalen.

Inmiddels rijd ik 3 decenia rond in tweedehands auto's. En was de duurste voor dagelijks gebruik €6500 en de oudste 30 jaar.

De ervaring die ik in al die tijd met tweedehands auto's heb opgedaan, deel ik graag met je op deze website.

Meest gelezen