Wat is bijtelling, en hoe betaal je zo min mogelijk

bijtelling berekenen en betalen

Met bijtelling kun je te maken krijgen, als je van je werkgever een zogenaamde auto van de zaak krijgt. Maar ook wanneer je als ondernemer een auto rijdt die van je onderneming is. Ofwel, wanneer je jouw auto op naam van de zaak hebt staan.

Je krijgt echter alleen met bijtelling te maken, wanneer je de auto van de zaak ook privé rijdt. Want in dat geval zal de belastingdienst de auto zien als loon in natura. En uiteraard moet ook daar belasting over betaalt worden.

Hoe bijtelling voor je auto berekenen in zijn werk gaat

Onze overheid beloont schoon autorijden. En ook de zakelijke rijder profiteert daarvan. Want hoe schoner de auto is die je rijdt, hoe minder bijtelling je hoeft te betalen.

Echter, onze overheid zou onze overheid niet zijn, als ze het makkelijk voor je zouden maken. Dus geldt er voor auto's die rijden op benzine niet hetzelfde als auto's die rijden op diesel.

Een overzicht van de bijtellingspercentages komt er dan ook als volgt uit te zien:

Bijtelling voor auto's die niet op diesel rijden


0% bijtelling - niet meer dan 50 CO2-uitstoot in gram per kilometer
14% bijtelling - meer dan 50, maar niet meer dan 95 CO2-uitstoot in gram per kilometer
20% bijtelling - meer dan 95, maar niet meer dan 124 CO2-uitstoot in gram per kilometer
25% bijtelling - meer dan 124 CO2-uitstoot in gram per kilometer
auto's ouder dan 15 jaar: 35% bijtelling over de dagwaarde van de auto

Bijtelling voor auto's die op diesel rijden


0% bijtelling - niet meer dan 50 CO2-uitstoot in gram per kilometer
14% bijtelling - meer dan 50, maar niet meer dan 88 CO2-uitstoot in gram per kilometer
20% bijtelling - meer dan 88, maar niet meer dan 112 CO2-uitstoot in gram per kilometer
25% bijtelling - meer dan 112 CO2-uitstoot in gram per kilometer
auto's ouder dan 15 jaar: 35% bijtelling over de dagwaarde van de auto

Bijtellingscategorie berekenen

Van de meeste wat nieuwere auto's is wel bekend, in welke bijtellingscategorie ze vallen. Dat is handig. Want zo weet je tenminste met welke percentage je moet gaan rekenen, bij het berekenen van de bijtelling voor jouw auto.

Mocht om een één of andere reden niet makkelijk te vinden zijn in welke categorie voor de bijtelling jouw auto valt, dan kun je dat als volgt zelf uitrekenen:

  1. Voor een benzine auto geldt als vast gegeven dat deze 2,22 kilo kooldioxide (CO2) uitstoot per liter verbrande benzine.
  2. Om erachter te komen in welke categorie een auto valt, moet uitgerekend worden hoeveel gram CO2 de auto per kilometer uitstoot.
  3. Daarvoor zul je eerst moeten bekijken wat je auto gemiddeld verbruikt. Deze gegevens staan vermeld in het instructieboekje van de auto.
  4. Wanneer je auto volgens het instructieboekje bijvoorbeeld gemiddeld 9 liter brandstof op 100 kilometer verbruikt, dan deel je 100 door 9. Zo kom je erachter dat jouw auto op 1 liter brandstof 11 kilometer kan rijden.
  5. Deel je het vaste gegeven van 2,22 kilo CO2 per liter benzine door 11, dan kom je erachter dat jouw auto dan dus 201 gram per gereden kilometer uitstoot.

Daarmee zal jouw auto vallen in de categorie waarvoor 25% bijtelling betaald zal moeten gaan worden.

Voor een auto die rijdt op diesel, reken je de bijtellingscategorie op precies dezelfde manier uit. Alleen reken je dan met 2,58 in plaats van met 2,22.

Maar wat is bijtelling precies en hoe reken je het uit?

Zoals gezegd, onze overheid beschouwt de auto van de zaak als loon in natura. En dus moet ook daar belasting over betaald worden. Bij het berekenen van de bijtelling voor jouw auto, wordt uitgegaan van de cataloguswaarde, ofwel de nieuwwaarde van de auto.

De gegevens die je verder nodig hebt om de bijtelling voor je auto te berekenen is: je bruto jaarloon en het percentage aan inkomstenbelasting dat je moet betalen.

Samengevat heb je nodig om de bijtelling op je auto te kunnen berekenen:

  1. De bijtellingscategorie waarin je auto valt.
  2. De nieuwwaarde, ofwel cataloguswaarde van de auto.
  3. Je bruto jaarloon.
  4. Het percentage aan inkomstenbelasting dat je moet betalen.

Vervolgens reken je aan de hand van het percentage aan bijtelling en de nieuwwaarde van de auto uit, welk bedrag aan bijtelling er precies betaald moet worden.

Dus stel, de nieuwwaarde van je auto is 20.000 Euro en het percentage aan bijtelling voor deze auto is 20%, dan betekent dit, dat je daarmee uitkomt op een bedrag van 5.000 Euro.

Stel voor het gemak dat je jaarsalaris 40.000 Euro is. Dan wordt dit met de bijtelling voor je auto erbij 45.000 Euro.

Stel voor het gemak tevens dat je over je bruto jaarsalaris van 40.000 Euro 25% aan inkomstenbelasting moet betalen. Dan betekent dat een bedrag van 10.000 Euro.

Met de bijtelling voor de auto erbij gerekend, kom je echter op een bedrag van 45.000 en daar 25% van. Dat is: 11250 Euro.

Dat betekent dat de auto van de zaak je in dit voorbeeld 1250 Euro per jaar zou kosten.

Bijtelling berekenen gaat voor de ondernemer op vergelijkbare wijze. Alleen wordt dan uitgegaan van de winst. Waarbij het percentage aan bijtelling voor de auto bij opgeteld moet worden. Hetzelfde geldt voor de zzp'er.

Minder bijtelling of zelfs helemaal geen bijtelling betalen

Bijtelling hoeft overigens niet altijd betaald te worden. Zo hoeft er geen bijtelling voor de auto betaald te worden, wanneer je minder dan 500 kilometer privé rijdt met de auto van de zaak. Dit moet overigens wel aantoonbaar zijn. En dus zul je nauwkeurig een kilometeradministratie bij moeten houden.

Tevens hoef je geen bijtelling te betalen wanneer je zakelijk in een bestelbus rijdt die helemaal niet geschikt is om privé te gebruiken. Bijvoorbeeld, omdat deze volledig is ingericht om gereedschappen en materialen in te vervoeren voor tijdens het uitvoeren van je werkzaamheden.

Een laatste uitzondering op de bijtelling vormt de auto van 15 jaar of ouder. Hiervoor betaal je een percentage van 35% aan bijtelling. Echter, dit percentage betaal je niet over de nieuwwaarde van de auto, maar slechts over de waarde van de auto in het economisch verkeer.

Het kan dus, zeker voor de kleine ondernemer, interessant zijn om zakelijk een oudere auto te gaan rijden. Voor een pracht exemplaar van een 15 jaar oude BMW 5-serie betaal je bijvoorbeeld slechts 3000 Euro. Wat je dan, aan het einde van het jaar, bij de winst op zult moeten tellen is dan slechts 35% van 3000 Euro. Dat is 1050 Euro.

Zeker wanneer je als ondernemer niet veel rijdt, maar wel goed voor de dag wilt komen als je rijdt, dan is een dergelijke auto zeker het overwegen waard.

Inmiddels zal het je duidelijk geworden zijn wat bijtelling precies is. En hoe je de bijtelling naar je hand kunt zetten. Wat met name neerkomt op: een auto van de zaak op een verstandige manier kiezen.

Maar waarbij je je tevens moet bedenken dat zelf een auto kopen, verzekeren, rijden en onderhouden je ook al snel enkele honderden Euro's per maand kost. Helemaal als je een nieuwe auto wilt rijden. En dus ook de afschrijving mee moet nemen in je berekeningen.

Dan zou je zelfs wel eens tot de conclusie kunnen komen dat je van het bedrag dat je nu aan bijtelling moet betalen, privé wel eens helemaal geen nieuwe auto zou kunnen rijden. En dat het doorgaans dan ook eigenlijk best meevalt, met wat er aan bijtelling betaald moet worden.

Gerelateerd

Over mij

Dat een auto de slechtste investering is die je kan doen, is zo'n beetje het eerste wat ik leerde over auto's.

Daarom koop ik nog altijd alleen een auto die ik direct van eigen geld kan betalen.

Inmiddels rijd ik 3 decenia rond in tweedehands auto's. En was de duurste voor dagelijks gebruik €6500 en de oudste 30 jaar.

De ervaring die ik in al die tijd met tweedehands auto's heb opgedaan, deel ik graag met je op deze website.

Meest gelezen