Een klassieker zelf restaureren of toch laten restaureren?

zelf een klassieke volkswagen transporter restaureren

Menig klassiekerliefhebber heeft als droom ooit zelf een klassieker te gaan restaureren. Echter, menig droom wordt nooit werkelijkheid. Omdat de hoeveelheid werk en de moeilijkheidsgraad van het zelf restaureren schroomloos overschat werd.

Vele restauratieprojecten, waar ooit vol enthousiasme aan begonnen is, eindigen dan ook onafgemaakt in de hoek van een werkplaats. Of slijten hun verdere leven als 'sta in de weg'.

Schat je eigen vaardigheden, ruimte en tijd goed in

Om de kans op het succesvol zelf restaureren van een klassieker zo groot mogelijk te laten zijn, is het verstandig om eerst een goede inschatting te maken van je eigen vaardigheden, de ruimte die je hebt en de tijd die je aan de auto zou kunnen besteden.

Vraag jezelf af, voordat je een klassieker gaat kopen, hoeveel je nu werkelijk zelf in je hele leven aan auto's hebt gerepareerd. Want de mannen die met succes het zelf restaureren van een auto afronden, hebben eigenlijk allemaal één ding gemeen: het zijn doorgaans al door de wol geverfde doe-het-zelf sleutelaars, die in hun leven al de nodige ingewikkelde reparaties aan auto's zelf hebben uitgevoerd.

Het maakt je overigens niet bij voorbaad kansloos als je dat niet bent. Wel cruciaal is dat je zelf behoorlijk handig bent, affiniteit hebt met techniek en goed met tegenslagen kunt omgaan. Bovendien zou een doorgewinterde sleutelaar kennen goed van pas kunnen komen.

Naast behoorlijke sleutelvaardigheden heb je tevens voldoende ruimte nodig om je restauratieproject voor een lange tijd te kunnen stallen. Want het zelf restaureren van een auto zou zomaar eens een jaar in beslag kunnen nemen. Voldoende ruimte voor een restauratieproject heb je wanneer de ruimte ongeveer 2,5 keer de oppervlakte van de te restaureren klassieker bedraagt.

Voorts heb je naast vaardigheden en ruimte tevens voldoende tijd nodig die je aan je restauratieproject kunt besteden. Ook daar moet je heel eerlijk in zijn tegen jezelf. Want wanneer jij een gezin met kinderen hebt en je vrouw werkt net als jij ook fulltime, dan kan het al wel eens wat lastig worden om met regelmaat tijd vrij te maken voor het restaureren van je klassieker.

Wanneer dit allemaal wel goed gaat komen, heb je nog één hele goede inschatting te maken. Namelijk welke auto past bij jouw sleutelvaardigheden van dit moment.

Een Volkswagen Kever, een Eend, een Volkwagen bus, een Triumph Spitfire en de Land Rover zijn voorbeelden van klassiekers waarvan de techniek zo eenvoudig is, dat iedere handige zelfsleutelaar met een beetje technisch inzicht en doorzettingsvermogen in staat zou moeten zijn het restaureren ervan tot een goed einde te brengen.

Maar bijvoorbeeld een Volvo P1800 is een heel ander verhaal. Met name wanneer de carrosserie erg veel roestschade heeft. Omdat de carrosserie van een Volvo P1800 een heel complex geheel is, maakt dat het zelfs voor een doorgewinterde roestaurateur nog een hele uitdaging om zo'n carrosserie goed te restaureren.

Italiaanse klassiekers zoals de Alfa Romeo beschikken juist vaak weer over hele gecompliceerde voor die tijd vooruitstrevende technieken, die van een gemiddelde zelfsleutelaar net iets teveel vragen.

Iets dat erin kan resulteren dat het restaureren van een klassieker op enig moment gestaakt wordt. Omdat er kosten aan dreigen te komen waar geen rekening mee was gehouden. En die al snel wel eens uit de hand zouden kunnen gaan lopen.

Wanneer door iemand anders laten restaureren

Wanneer je je eigen vaardigheden goed inschat, dan zul je ook aardig in kunnen schatten wat je uit moet gaan besteden. En wanneer je een goed beeld hebt van wat je uit moet besteden, dan ben je ook in staat daar de juiste partijen bij te zoeken.

Bijvoorbeeld een persoon of bedrijf die het restaureren van het koetswerk voor zijn rekening neemt. Of iemand die het reviseren van de motor voor je doet.

We kennen in ons land namelijk een heel groot aantal bedrijven en personen die zich beroepsmatig bezighouden met het restaureren van klassiekers. En allemaal hebben ze zo hun specialiteiten of hebben zich gespecialiseerd in een bepaald merk een type auto.

Veel van deze bedrijven vind je doorgaans in de klassiekertijdschriften die ons land rijk is.

Het restaureren van een klassieker op deze manier vergroot in ieder geval de kans dat een restauratie ook daadwerkelijk wordt afgerond. En dat er na noeste arbeid genoten kan gaan worden van de klassieker.

Het restaureren van een klassieker kan op vele manieren worden aangepakt. Je zou er zelfs voor kunnen kiezen om de volledige restauratie van een auto uit te besteden. Dit is de eenvoudigste oplossing, maar tevens de meest geldverslindende.

Want de exacte hoeveelheid werk is nooit helemaal in te schatten. Daar zullen professionele restaurateurs hun vingers dan ook niet aan branden. Want deze mensen weten heel goed dat de werkelijke hoeveelheid werk pas aan het licht komt, zodra er daadwerkelijk aan de restauratie wordt begonnen.

Ook weten deze professionals dat de staat van de gemiddelde klassieker altijd tegenvalt. En dat er dus altijd meer aan moet gebeuren dan er op voorhand was ingeschat.

Vandaar dat het restaureren van een klassieker qua financiën behoorlijk uit de klauw kan lopen. Het zelf restaureren van een klassieker moet je dan ook nooit oppakken met de gedachte dat je met zelf restaureren goedkoper uit zult zijn, dan dat je een gerestaureerd exemplaar zou kopen.

Een klassieker zelf restaureren moet je alleen doen voor de onvergetelijke ervaring van het eigenhandig in nieuw staat terugbrengen van een klassieke auto. En onvergetelijk zal deze ervaring zondermeer zijn.

Artikelen die je mogelijk ook interesseren