Omgaan met de overgangsregeling voor oldtimers

Op 1 December 2014 moet de oldtimer, die in de overgangregeling van de wegenbelasting valt, voor het eerst gedurende de wintermaanden van de weg af zijn. Hetgeen betekent dat je er in de maanden December, Januari en Februari niet mee mag rijden.

Tenminste, wanneer je gebruik wilt maken van de overgangsregeling. Want het staat je uiteraard vrij om ervoor te kiezen om gewoon wegenbelasting te betalen voor de oldtimer die nog geen 40 jaar oud is.

Wanneer kun je gebruik maken van de overgangsregeling en hoe kun je deelname aanvragen?

Je kunt deelname aan de overgangsregeling aanvragen via de belastingdienst, wanneer je auto tussen de 25 en de 40 jaar oud is en rijdt op benzine. Dat betekent dat wanneer je auto nu bijvoorbeeld voorzien is van een autogas installatie, deze niet in de overgangsregeling valt. Ook al kan hij heel goed op benzine rijden.

Alsnog deelnemen aan de overgangsregeling voor oldtimers tot 40 jaar oud kan dan ook alleen wanneer je de gasinstallatie volledig uit de auto verwijdert en tevens het kenteken van de auto laat aanpassen bij de RDW, zodat de auto officieel alleen op benzine rijdt.

De overgangsregeling voor de wegenbelasting van oldtimers geldt overigens ook voor bestelauto's die op benzine rijden en voor oldtimer motorfietsen. En tevens voor vrachtauto's en autobussen die tussen de 25 en de 40 jaar oud zijn, maar die niet langer bedrijfsmatig gebruikt worden.

Het aanvragen van deelname aan de overgangsregeling voor oldtimers is niet heel ingewikkeld. Het enige wat je ervoor hoeft te doen, wanneer je auto of motor in de overgangsregeling valt, is een formulier 'Verzoek motorrijtuigenbelasting bijzonder tarief' invullen op de website van de belastingdienst of bellen met de 'Belastingtelefoon auto'.

Zodra je verzoek goedgekeurd is door de belastingsdienst, krijg je een brief met acceptgiro thuisgestuurd. Het bedrag dat je via deze acceptgiro moet gaan betalen is een vierde deel van wat je normaal gesproken aan wegenbelasting zou moeten gaan betalen. Dit met een maximum van 120 Euro. 120 Euro per jaar is dan ook het hoogste tarief aan wegenbelasting voor de oldtimer die in de overgangregeling valt.

Wanneer je netjes op tijd betaalt, dan valt je oldtimer vanzelf in de overgangsregeling. Betaal je niet op tijd, dan zal je het normale tarief aan wegenbelasting in rekening worden gebracht.

Waar je aan moet denken als je je oldtimer 3 maanden gaat stallen

Deelnemen aan de overgangsregeling voor oldtimers betekent, naast minder wegenbelasting betalen, dat je er in de maanden December, Januari en Februari niet mee mag rijden. Tevens mag de auto zich dan niet op de openbare weg bevinden.

Dat betekent, wanneer je auto niet op een parkeerplaats staat die onder eigen terrein valt, dat je je oldtimer zult moeten stallen.

Stallen kan uiteraard in een garage van jezelf of van iemand anders. Maar met name garageboxen zijn niet altijd de meest ideale onderkomens voor een auto, al lijkt dat wel zo. Garageboxen kunnen namelijk behoorlijk vochtig zijn. En laat nou juist vocht de grootste vijand zijn van je oldtimer.

Je oldtimer gaat er namelijk niet alleen van roesten, maar ook het elektrische systeem en het remsysteem van de auto kunnen door vocht ernstig worden aangetast. Waardoor wel eens storingen zouden kunnen ontstaan. Juist wanneer een auto langere tijd stilstaat in een te vochtige en slecht geventileerde ruimte.

Gewoon een afdak of een carport zou dan ook al een veel betere optie zijn om je oldtimer voor drie maanden onder te stallen. Want op deze manier staat de auto ook droog, maar krijgt vocht geen kans om in te werken op de auto. Omdat de wind het vocht kan verdrijven.

Een andere prima optie om je auto te stallen is: een telefoontje plegen met de plaatselijke caravanstalling. Ook die zouden wel eens heel graag jouw oldtimer in hun stalling willen hebben. Want tenslotte brengt elke verhuurde vierkante meter geld in het laatje.

Als je je auto ergens gaat stallen voor 3 maanden, denk dan aan het volgende:

  1. Laat bij voorkeur de accu niet in de auto zitten - Je auto 3 maanden ergens onderbrengen waar het niet al te warm is, kan funest zijn voor je accu. Wat betekent dat je auto na deze 3 maanden stalling wel eens niet meer zou willen starten. Neem de accu bij voorkeur dan ook mee naar huis en bewaar 'm op droge niet al te koude plek.
  2. Overweeg het schorsen van het kenteken van je oldtimer voor 3 maanden - Ook al staat je oldtimer ergens voor 3 maanden gestald, dan nog zul je wegenbelasting en verzekering voor de auto moeten betalen. En tevens moet je auto APK-goedgekeurd zijn. Tenzij je besluit het kenteken van je oldtimer te schorsen. Want dan vervallen namelijk al deze verplichtingen. Hetgeen betekent dat je geen verzekeringspremie hoeft te betalen in die drie maanden en dat ook de APK kan verlopen in diezelfde 3 maanden, zonder dat je de kans loopt daar een boete voor te krijgen.
  3. Stel je verzekeringsmaatschappij op de hoogte - Wanneer je besluit het kenteken van je oldtimer te schorsen, dan zul je dit uiteraard wel even moeten melden bij de verzekeringsmaatschappij van je auto. Omdat je anders wel gewoon verzekeringspremie moet blijven betalen.
  4. Controleer de bandenspanning - Wanneer de banden van je oldtimer niet goed op spanning zijn, als je je auto voor 3 maanden wegzet, dan zou er wel eens een plat vlak op het loopvlak van de banden kunnen ontstaan. Iets wat trillingen zou kunnen gaan veroorzaken zodra je weer met de auto gaat rijden. Echter, nog beter is de banden wat harder oppompen of de auto op blokken zetten met de wielen van de grond.
  5. Controleer de vloeistoffen - Controleer alle vloeistoffen voordat je de auto wegzet voor 3 maanden. En controleer tot welke temperatuur de koelvloeistof bestand is tegen bevriezen. Want bevriezen van de koelvloeistof kan ernstige schade veroorzaken aan koelsysteem en motor.
  6. Was de auto en maak de auto schoon - Een auto die je ongewassen wegzet, kan na 3 maanden nog wel eens lastiger schoon te maken zijn. En 3 maanden je auto afsloten laten terwijl de asbakken nog vol zijn, dat wil je liever ook niet.

Deelnemen aan de overgangsregeling voor oldtimers kan best wat gedoe geven zoals je ziet. Maar het is wel zonder meer beter voor je auto om er juist in de wintermaanden niet mee te rijden. Want de pekel die tijdens gladheid en sneeuw op de wegen gestrooid wordt, is nog steeds roestveroorzaker nummer 1 bij een oldtimer. Daar kun je je oldtimer dan ook beter maar zo ver mogelijk weg van houden.

Dus misschien is die overgangsregeling voor oldtimers ook voor jouw oldtimer helemaal zo slecht nog niet. Omdat je er anders in de winter wellicht toch mee doorgereden was?

Artikelen die je mogelijk ook interesseren