Waar ga jij je oldtimer stallen deze winter?

Bezit je een oldtimer die, volgens de laatste belastingmaatregel, in de winter van de weg af moet, dan zul je je wellicht afvragen:"Waar ga ik mijn oldtimer stallen deze winter?"

Want gewoon buiten laten staan, als de auto op openbaar terrein staat, dat mag bijvoorbeeld niet. Dat betekent onder andere, dat de oldtimer echt van de openbare weg af zal moeten.

Waarom je jouw oldtimer maar beter op tijd kunt stallen

Voor 1 december moet je voor je oldtimer dan ook een winterstalling geregeld hebben en moet de auto er staan. Op straffe van hoogstwaarschijnlijk het alsnog moeten betalen van de volledige wegenbelasting voor een heel jaar, wanneer je auto na 1 december nog op openbare weg staat en dit door de belastingdienst ontdekt wordt.

Als je een oldtimer hebt, die op benzine rijdt en die tussen de 25 en de 40 jaar oud is, dan heb je voor dit jaar waarschijnlijk maximaal 120 Euro aan wegenbelasting hoeven te betalen.

Echter, met name een grote luxe oldtimer weegt al snel rond de 1400 à 1500 kilo. En is daarmee een auto waar je normaal gesproken dan al snel zo'n 900 Euro aan wegenbelasting per jaar voor zou moeten betalen.

Een bedrag dat je niet graag even als naheffing wilt ontvangen van de belastingdienst, omdat je net iets te laat bent geweest met het stallen van je oldtimer voor de wintermaanden.

Volgens de laatste belastingmaatregel zijn de maanden waarin de oldtimer zich niet op de openbare weg mag bevinden de maanden: december,januari en februari.

Voor deze maanden zal je dan ook een stalling moet gaan vinden voor je oldtimer, wanneer je daar zelf niet over beschikt.

Wat is de beste winterstalling en hoe stal je je oldtimer het best?

Een winterstalling moet overdekt zijn. En het liefst ook vorstvrij. Maar het allerbelangrijkste is wel dat de stalling droog is. En dat je de auto ook bij voorkeur droog de stalling in rijdt. Vooral wanneer deze stalling een afgesloten ruimte is.

Volgens velen is stalling die droog is, maar waar de wind wel vrij spel heeft, de beste plek om een auto te stallen. Omdat juist de wind er dan voor zorgt dat achtergebleven vocht in de auto alsnog verdwijnt.

Iets wat minder snel zal gebeuren wanneer de auto in afgesloten stalling staat.

Maar zoals gezegd, een stalling moet vooral droog zijn. En zeker een afgesloten stalling. Maar helaas is dat lang niet altijd het geval. Want vocht kan namelijk ook uit de grond komen. Vooral wanneer een stalling slechts voorzien is van een tegelvloer, waar het vocht makkelijk door omhoog kan komen.

Iets dat ernstige roestvorming aan een auto kan veroorzaken, wanneer de ruimte afgesloten is, en het vocht dus niet weg kan, behalve dan de auto in.

Een garage box met een laag plafond, is dan ook niet echt een winterstalling die de voorkeur verdient. En zeker niet voor een oldtimer die 3 maanden lang de stalling absoluut niet mag verlaten.

Als je in het Oosten van het land woont, dan kun je qua oldtimer stalling misschien wel niet beter zitten. In het Oosten van het land heb je namelijk veel mensen die boerderijen bezitten en die tevens loodsen bezitten.

Velen daarvan bieden ruimte die ze over hebben vaak al aan als caravanstalling. En een ruimte die als caravanstalling fungeert, kan doorgaans ook prima dienst doen als stalling voor jouw oldtimer.

Want de vloeren in moderne afgesloten loodsen zijn vaak van beton. Bovendien zijn de pafonds van dergelijke loodsen hoog. Waardoor het in die ruimten zelden te vochtig zal zijn.

Echter, het is niet alleen de vraag waar je het beste je oldtimer kunt stallen, maar tevens hoe je jouw oldtimer het beste kan stallen. Hier volgen dan ook wat tips voor hoe jij jouw oldtimer het best kan stallen:

  1. Zet de auto op bokken met de wielen van de grond, of pomp in ieder geval de banden goed hard op. Dit voorkomt namelijk vlakke plekken op de banden. Vlakke plekken die straks trillingen in het stuur kunnen veroorzaken wanneer je weer gaat rijden.
  2. Verwijder de accu uit de auto en zorg thuis dat deze op spanning blijft, of sluit in de stalling een druppelader aan op de accu om 'm op spanning te houden.
  3. Zet je auto bij voorkeur niet op de handrem, maar alleen in de eerste versnelling. Een auto lange tijd op de handrem laten staan kan leiden tot vastzittende remschoenen. Iets dat ervoor kan zorgen dat de wielen niet langer meer willen draaien wanneer je de auto weer uit de stalling wilt halen.
  4. Laat het vriespunt van de antivries of de koelvloeistof in de auto controleren bij een garage, of koop een stuk gereedschap om het zelf te doen. Want je wilt er na de winter niet achterkomen dat door bevriezing iets ernstig kapot gegaan is aan de motor of aan het koelsysteem.
  5. Zorg ervoor dat je auto schoon is en droog. En zet de lak goed in de was voordat je 'm in de stalling zet. Op deze manier, heb je de minste kans op roestvorming en door de was hecht stof en vuil zich niet aan de lak van de auto.

Het stallen van je oldtimer voor de winter goed voorbereiden en er tevens voor zorgen dat je een geschikte stalling hebt voor je oldtimer, zorgt ervoor dat je na de winter direct weer plezier kunt hebben van je oldtimer.

Artikelen die je mogelijk ook interesseren