Wat er komt kijken bij een oldtimerrestauratie

Het is een droom van velen. Het zelf ter hand nemen van een oldtimerrestauratie. Soms echter kan ook een miskoop uitlopen op een volledige autorestauratie. Maar gelukkig komt dat minder vaak voor dan het kopen van een oldtimer met de wetenschap dat een restauratie op handen is.

Maar een oldtimer restaureren is niet zomaar wat. Want voor het zelf ter hand nemen van een oldtimerrestauratie is een behoorlijk stukje kennis van auto's vereist. Maar ook vooral veel doorzettingsvermogen. In dit artikel bekijken we wat er zoals komt kijken bij de restauratie van een oldtimer.

Een oldtimer kopen voor restauratie

Voordat je een oldtimer gaat kopen voor restauratie, doe je er goed aan eerst een hoop kennis te vergaren over het merk en type auto waar je voorkeur naar uitgaat. Tevens is het een goede zaak om je eigen vaardigheden op diverse gebieden goed in te schatten.

Want bij de restauratie van een oldtimer komen nogal wat vaardigheden kijken. Waarbij bijvoorbeeld plaatwerken, het lassen van autoplaatwerk en het spuiten van een mooie strakke laklaag een paar vaardigheden zijn waar niet iedereen over beschikt.

En wanneer je kennis van autotechniek niet heel erg hoog is, dan kun je beter besluiten het restaureren van een Volkswagen Kever ter hand te nemen in plaats van de restauratie van bijvoorbeeld een Rolls Royce. Een auto die technisch vele malen ingewikkelder in elkaar zit dan de zojuist genoemde Volkwagen Kever.

Auto's als een Volkwagen Kever, een Triumph Spitfire, een Volvo Amazone en een Land Rover zijn voorbeelden van auto's die technisch dermate eenvoudig in elkaar zitten je tijdens de restauratie van een dergelijke auto wel leert hoe iets moet. Handigheid en een goed gevoel voor techniek brengt je met dergelijke auto's al een heel eind.

Dus je doet jezelf al een heel groot plezier en de kans op slagen van een restauratie neemt zienderogen toe, wanneer je een oldtimer voor restauratie gaat kopen die bij jouw technische vaardigheden van dit moment past.

Tevens moet je reëel zijn over wat je moet gaan uitbesteden aan anderen. En van tevoren moet je al in gaan schatten wat je kwijt zult gaan zijn aan de mensen en bedrijven die je in moet gaan huren om bepaalde delen van de restauratie voor je te doen.

Pas wanneer je dit goed in kaart gebracht hebt, kun je gaan kijken in welke staat een oldtimer op zijn minst moet verkeren om er een succesvol project van de kunnen maken.

Wanneer je bijvoorbeeld absoluut geen kaas hebt gegeten van plaatwerken en het lassen aan autoplaatwerk, dan is het bijvoorbeeld geen handig idee een oldtimer te kopen waar ernstige roestschade aan zit.

Roestschade zit er aan iedere oldtimer wel. Waarbij de kans op roestschade zichtbaar afneemt bij auto's afkomstig is uit zonnige oorden. Wanneer je dan ook niet kan lassen, zou je oldtimer bij voorkeur uit dat soort streken afkomstig moeten zijn.

Wat heb je nodig als je een oldtimer gaat opknappen?

Als je zelf een oldtimer wilt gaan opknappen, dan heb allereerst voldoende ruimte nodig. Mensen die zelf een oldtimerrestauratie ter hand hebben genomen zeggen eigenlijk allemaal de je minimaal twee keer de grootte van de te restaureren auto nodig hebt om comfortabel te kunnen werken aan een auto.

Dit betekent dat een gemiddelde garagebox al niet eens groot genoeg is om een auto in te restaureren. Tenzij je voor de garagebox nog een behoorlijk stuk eigen ruimte hebt om wat te doen.

Wat je vooral ook nodig hebt is kwalitatief goed gereedschap. Met een setje ringsleutels van de bouwmarkt kom je er niet. Want met name moersleutels van de bouwmarkt hebben een veel minder goede pasvorm dat professioneel gereedschap dat in de garage gebruikt wordt. Gereedschap dat alleen verkocht wordt bij automaterialenwinkels.

Wanneer je aan een auto gaat werken met gereedschap van de bouwmarkt, zul je al snel van de koude kermis thuiskomen. Vooral bij oldtimers zitten bouten en moeren doorgaans stevig vast en vaak zelfs vastgeroest. De slechte pasvorm van goedkoop gereedschap is er dan ook vaak de oorzaak van dat de kop van een bout of een moer, rondgedraaid wordt, omdat de moersleutel er overheen schiet.

En dan beginnen de problemen pas echt. Want vaak gebeurt dit dan ook nog eens op plekken waar je sowieso al slecht bij kunt.

Verder heb je ook vooral veel stevige dozen, bakjes en kratten nodig waarin je de diverse onderdelen die je demonteert bij elkaar kunt opbergen. Want wanneer je als een wilde een auto uit elkaar gaat halen, weet je binnen de kortste keren niet meer wat bij wat hoort. En zeker na een half jaar niet meer.

Een half jaar, is namelijk toch minimaal de tijd die je voor een oldtimerrestauratie moet uittrekken. Minimaal, want de restauratie van een oldtimer valt namelijk zelden mee. Veel tijd en geld verslindende drama's zitten namelijk keurig verscholen achter nog mooi glimmend plaatwerk.

En uiteraard komen werkplaatshandboeken en andere technische documentatie over de auto goed van pas wanneer je de restauratie van een oldtimer zelf ter hand neemt. Boeken en documentatie over jouw oldtimer vind je op oldtimerbeurzen en bij merkenclubs. Maar uiteraard zul je ook op internet het nodige kunnen vinden.

Begin nooit aan een oldtimerrestauratie om geld te besparen. Want ook al begin je bij een oldtimer zelf aan de restauratie ervan, de kosten zullen altijd tegenvallen. Meer dan eens overstijgen de kosten van een volledige oldtimerrestauratie, de kosten van de aanschaf van een reeds gerestaureerd exemplaar.

Een oldtimerrestauratie moet je dan ook echt alleen gaan doen, wanneer je het zelf restaureren van een oldtimer gewoon gedaan wilt hebben in je leven. En een enorme passie hebt voor het merk en type auto dat je op het oog hebt.

Artikelen die je mogelijk ook interesseren