Bijtellingsvriendelijk autorijden: De oudere auto en de bijtelling

bijtellingsvriendelijk auto rijden met een 15 jaar oude of oudere auto

Bij bijtellingsvriendelijk autorijden zul je wellicht als eerste denken aan de '14% procent bijtelling' auto. Of misschien zelfs aan een elektrische auto of hybride auto waar je slechts 7% procent bijtelling voor betaald.

Onze landsbestuurders willen dat de veelrijder, zoals de zakelijke rijder en ook de ondernemer, zo schoon mogelijk rijdt. Dit wordt dan ook driftig gestimuleerd met bijtellingpercentages die lager worden, naarmate de auto minder verontreinigende gassen uitstoot.

Degenen, ondernemer of werknemer, met een auto van de zaak zijn overigens de enigen die te maken krijgen met bijtelling. Tenminste, wanneer de auto niet alleen zakeljk, maar ook privé gebruikt wordt.

Wat is bijtelling en hoe wordt bijtelling precies berekend?

Toen een auto van de zaak steeds vaker onderdeel ging uitmaken van de secundaire arbeidsvoorwaarden, vonden onze landsbestuurders het tijd worden om in te grijpen. Omdat een auto van de zaak gezien kan worden als verkapt loon, wanneer je deze auto ook privé naar hartenlust kunt gebruiken. Tenslotte hoef je dan zelf geen auto meer te kopen. Waardoor je per maand behoorlijk wat geld in de portemonnee kunt houden.

Dit werd beschouwd als een oneerlijk financieel voordeel ten opzichte van de mensen die een vergelijkbare functie hebben, maar geen auto hebben van de zaak. Om dat allemaal een beetje eerlijker te maken, hebben onze landsbestuurders de bijtelling verzonnen op auto's van de zaak.

Iets wat in principe betekent dat: wanneer je een auto van de zaak rijdt, je privé in principe niet langer gratis de beschikking hebt over deze auto van de zaak. Maar wat moet gaan betalen aan de fiscus wanneer je de auto ook privé gebruikt.

Als je een auto van de zaak hebt, dan is je werkgever verplicht een bedrag bij je loon op te tellen voor het voordeel dat je hebt van het privé gebruiken van de auto van de zaak.

Dit voordeel wordt berekend over de cataloguswaarde van de auto en bedraagt standaard 25% van deze cataloguswaarde. Echter, hoe schoner de auto is die je rijdt, hoe lager het percentage aan bijtelling wordt. Waarbij het percentage kan dalen naar 20% procent, 14% of zelfs 7%. Hoe laag het bijtellingpercentage wordt, is afhankelijk van de CO2-uitstoot.

Wanneer we ervan uitgaan dat een gemiddelde zakelijk gereden auto zo'n 30.000 Euro kost, dan betekent dit dat er zomaar een bedrag variërend van 2100 Euro bij een 7% bijtellingpercentage tot 7500 Euro bij 25% bijtellingpercentage bij je loon moet worden opgeteld.

Over dat bedrag worden uiteraard belastingen betaald en premies geheven. Waardoor je aan het einde van de rit per maand minder netto loon overhoudt, dan wanneer je geen auto van de zaak had gehad.

Maar welbeschouwd kun je van het bedrag dat je minder per maand op je bankrekening overgemaakt krijgt, privé geen vergelijkbare nieuwe auto rijden. Dus wanneer je graag de beschikking hebt over een nieuwe auto, dan is deze bijtellingregeling voor jou nog niet eens zo'n hele beroerde oplossing.

Auto's van 15 jaar of ouder en de bijtelling

Echter, voor een ondernemer geldt dat ook hij bijtelling zal moeten betalen over de auto die op naam van de zaak staat en waar tevens privé mee wordt gereden. Tenslotte kun je als ondernemer alle kosten die je maakt met betrekking tot je auto aftrekken van de belasting, vindt de fiscus.

De ondernemer wordt dan ook geacht het bijtellingpercentage van zijn zakelijk gereden auto bij de winst op te tellen. Waarover vervolgens uiteraard belasting moet worden betaald. En waardoor je per saldo netto minder winst zult overhouden.

En ook dat kan per jaar om een heel behoorlijk bedrag gaan.

Maar dat hoeft niet. Want wanneer jouw auto van de zaak 15 jaar of ouder is, dan betaal je niet langer bijtelling over de cataloguswaarde van de auto, maar bijtelling over de waarde van de auto in het economisch verkeer.

Een doorsnee middenklasse auto van 15 jaar oud is doorgaans nog een paar duizend Euro waard in het economisch verkeer. Met een bijtellingpercentage van 35% voor een auto ouder dan 15 jaar, betekent dit dat je paar jaar, gemiddeld genomen maar tot slechts 1000 Euro bij je winst of inkomen hoeft op te tellen.

Zakelijk een auto van 15 jaar of ouder gaan rijden zou dan ook wel eens een hele slimme geldbesparende oplossing kunnen zijn. Zou kunnen zijn, want:

  • Een 15 jaar oude auto, heeft vaker onderhoud nodig dan een nieuwe auto.
  • De kans dat er grote en kostbare reparaties moeten worden uitgevoerd is bij een 15 oude, of nog oudere, auto vele malen groter.
  • Op een auto die 15 jaar oud of nog ouder is, valt nog maar heel weinig af te schrijven. Ook dat is boekhoudkundig gezien niet altijd even gunstig voor de ondernemer.
  • Oudere auto's verbruiken doorgaans meer brandstof dan een moderne auto.
  • Onderhoud en reparatie aan een oudere auto kan langer in beslag nemen. Bijvoorbeeld omdat onderdelen voor dat type auto niet op voorraad zijn. En speciaal besteld moeten worden.

Qua bijtelling zul je in de meeste gevallen absoluut het goedkoopste uit zijn, wanneer je een auto van 15 of ouder zakelijk gaat rijden. Tegenwoordig kan dat ook steeds makkelijker. Omdat van steeds meer auto's de bouwkwaliteit dusdanig goed is, dat een dergelijke auto er ook na 15 jaar nog steeds representatief uitziet.

Zakelijk een oudere auto, ook wel youngtimer genoemd, gaan rijden kan dan ook heel best in dat opzicht. Maar is eigenlijk alleen een goede oplossing voor ondernemers en zakelijke rijders die niet al teveel kilometers per jaar rijden.

En die niet te afhankelijk van een auto zijn. Want nogmaals, de kans dat je het even zonder auto zult moeten stellen is aanwezig.

Gerelateerd