Wat je over een auto kopen die tweedehands is weten moet
Sale photo created by senivpetro - www.freepik.comEen auto kopen die tweedehands is brengt absoluut risico's met zich mee. Omdat van een auto die gebruikt wordt de onderdelen slijten bijvoorbeeld. En onderdelen die slijten moeten op gezette tijden vervangen worden om de betrouwbaarheid van de auto te kunnen blijven garanderen.
Daarvoor moet een auto geregeld naar de garage voor een onderhoudsbeurt. En precies daar gaat het nogal eens mis naarmate de auto ouder wordt en meer eigenaren heeft gehad. Maar dat is zeker niet het enige. Laten we daarom maar eens uitgebreid gaan kijken naar wat handig is om te weten wanneer je een auto kopen gaat die tweedehands is.
Hoe doorgaans auto's tweedehands op de markt komen
Een nieuwe auto begint zijn leven eigenlijk op maar twee manieren. Hij wordt gekocht door een persoon die er een aantal jaren mee gaat rijden of hij wordt gekocht door een bedrijf, die er zijn personeel in laat rijden of die de auto aanbiedt om te leasen.
Met name bij leaseauto's die bedrijfsmatig worden ingezet mogen we stellen dat ze gemiddeld genomen in de eerste jaren van hun leven veel kilometers maken, maar daarnaast stipt op tijd hun onderhoud krijgen. Want dat stellen leasemaatschappijen nu eenmaal als eis.
Zodra een leasecontract is afgelopen, wordt een leaseauto ingeleverd bij de leasemaatschappij, waarna hij als tweedehandsauto wordt aangeboden.
En zo zou een ex leaseauto uiteindelijk bij jou terecht kunnen komen.
Een auto die gekocht wordt door een particulier begint zijn leven doorgaans wat rustiger en aangenamer. Hij wordt wellicht ingezet voor woon-werkverkeer, maar vaak betekent dat niet automatisch dat er enorm veel kilometers worden gereden.
En ook veel particulieren die nieuwe auto's rijden, nemen er na een beperkt aantal jaren weer afscheid van. Veelal omdat hij dan ingeruild wordt op weer een nieuwe auto. En ook op die manier komen er ieder jaar weer vele auto's tweedehands op de markt.
Auto's die op deze manier gekocht en gebruikt worden zijn voor de eigenaren niets meer of minder dan vervoermiddelen. Vervoermiddelen waarvan verwacht wordt dat ze hun werk betrouwbaar blijven doen voor de periode dat de auto in bezit is.
Dergelijke auto's krijgen hun noodzakelijke onderhoudsbeurten en ook wasbeurten, maar voor de rest zal er niet echt veel extra aandacht aan de auto worden besteed.
Maar er is ook nog altijd een klein groepje mensen die het helemaal anders doen. Die mensen kiezen een auto heel bewust uit, kopen hem nieuw en rijden er vervolgens vele jaren met volle tevredenheid in. Een auto van een dergelijke bezitter krijgt vaak uitstekend onderhoud en wordt veelal tevens beschermt tegen weer en wind gestald wanneer hij niet gebruikt wordt. Bovendien wordt er met de auto doorgaans tevens niet al te veel gereden.
Auto's van dergelijke bezitters worden meestal pas tweedehands aangeboden wanneer:
- De eigenaar ervan komt te overlijden.
- Er na vele jaren rijplezier iets aan gaat mankeren dat kosten met zich meebrengt waar de huidige eigenaar geen zin meer in heeft.
- Er iets verandert in het leven van de eigenaar waardoor een ander type auto wenselijk is.
En zo'n auto zou je als rijder van een tweedehandsauto het liefst moeten willen hebben. Omdat een dergelijke auto ook op hoge leeftijd nog in een uitmuntende staat verkeert. Waardoor je nog jaren plezier kan hebben van zo'n auto.
Wat goed is om te bedenken als je een auto tweedehands kopen gaat
Een auto die je tweedehands koopt, die is gebruikt. Daarmee word je niets nieuws verteld. Maar interessant bij een tweedehands auto is daarom wel de vraag: "Hoe is de auto gebruikt?". Omdat je bij het proberen om die vraag te beantwoorden prima kunt achterhalen in welke staat de auto mogelijk verkeert.
In veel advertenties waarin auto's te koop worden aangeboden valt te lezen dat:
- De auto er van binnen en van buiten nog prima uitziet.
- De auto prima rijdt en schakelt.
- De auto APK heeft.
- Er een onderhoudsboekje bij is.
- Dat de auto onlangs nog een onderhoudsbeurt heeft gehad.
Het is fijn dat het in een advertentie vermeld staat. Maar het zegt eigenlijk helemaal niets over de werkelijke staat van de auto. Want de auto kan nog steeds een zwaar leven hebben gehad omdat:
- Deze een onbenullige bestuurder als eigenaar had.
- Er vaak zware spullen mee zijn vervoerd.
- Geregeld het halve voetbalteam of een niet altijd even schone hond op de achterbank heeft gezeten.
- De auto vaak zware vrachten heeft moeten trekken.
- Veel verschillende personen met de auto reden die er stuk voor stuk niet al te zuinig mee omgingen.
- Er niet zo nauwkeurig is omgesprongen met het onderhoud, waardoor er veel achterstalling onderhoud aan de auto is.
- De auto ergens in zijn leven een keer serieuze schade heeft gehad waarvan de sporen nu langzaam maar zeker duidelijk zichtbaar worden. Bijvoorbeeld door roest op ongebruikelijke plaatsen, vocht en onverklaarbare storingen.
Kortom, een auto waar in een advertentie allerlei positiefs over wordt verteld zou best een goede auto kunnen zijn, maar zekerheid heb je allerminst.
Heeft de auto van jouw keuze toevallig veelvoorkomende gebreken?
Op internet wordt over alle denkbare onderwerpen van alles gedeeld. En soms is dat ontzettend handig dat dat zo is. Want daarom kun je bijvoorbeeld ook relatief eenvoudig vinden wat veel voorkomende gebreken zijn bij bepaalde merken en type auto's.
Door als zoekopdracht: [merk en type auto] review, bijvoorbeeld: Volkswagen Golf review, in Google in te typen krijg je in de zoekresultaten direct te zien wat anderen van de auto die jij op het oog hebt vinden. En tevens ontdek je dan meer dan eens wat bijvoorbeeld de ANWB of Autoweek vindt van een tweedehands exemplaar van de auto die jij op het oog hebt.
Een ook via de rubriek Klokje rond van Autoweek op YouTube leer je veel over welke auto's goed zijn en wat de mankementen zijn. En zoek op YouTube gerust ook eens op merk en type auto van je keuze aangevuld met het woord: aankoopadvies.
Wanneer je een auto kopen gaat die tweedehands is, dan zal het slechts zelden zo zijn dat er helemaal niets aan mankeert. Waarbij we gerust kunnen stellen dat: hoe ouder de auto en hoe hoger de kilometerstand, hoe groter de kans op kostbare gebreken wordt.
Dergelijke gebreken komen dan bovenop de reeds veel voorkomende problemen die een auto kan hebben.
Dit zou de indruk kunnen gaan wekken dat een oudere auto kopen met een hoge kilometerstand zo ongeveer het domste is wat je kan doen.
Maar dat is het zeker niet. Want een auto met een hoge kilometerstand heeft doorgaans vooral veel snelwegkilometers gereden. En precies dat zijn nou de kilometers waar een auto het minst van te lijden heeft. Misschien mogen we zelfs stellen dat een auto minder te lijden heeft van snelwegkilometers dan van langdurig buiten stilstaan.
En dat terwijl de aanschafprijs van een auto met een hoge kilometerstand aanzienlijk lager zal zijn dan de gemiddelde vraagprijs. Onder andere omdat auto's met een hoge kilometerstand nu eenmaal minder populair zijn onder autokopers.
Nadenken over het kopen van een auto met een hoge kilometerstand is vooral slim wanneer je wel het gemak wilt hebben van het bezit van een auto, maar niet zo heel veel rijdt.
Je hoeft niet persé verstand van auto's te hebben
Menigeen denkt dat je toch echt wel behoorlijk wat verstand van auto's moet hebben om een goede tweedehands auto te kunnen kopen. Het is vanzelfsprekend handig wanneer je wat verstand van auto's hebt, maar ook zonder veel verstand van auto's kun je zeker ook een goede tweedehands auto kopen.
Wellicht zul je dan alleen je huiswerk wat beter moeten doen en zul je je goed moeten voorbereiden op het kopen van een auto.
Zo is het bijvoorbeeld raadzaam om goed prijsonderzoek te doen naar de auto van jouw keuze. Omdat de prijs van een auto veel kan zeggen over de staat waarin een auto verkeert. Doorgaans vraagt een autobedrijf namelijk een aanzienlijk hogere prijs voor een tweedehands auto die in een goede staat verkeert en die minder kilometers heeft gereden dan gemiddeld.
En als je aandachtig vele advertenties bekijkt waarin de auto van jouw keuze wordt aangeboden dan krijg je al snel een prima idee over of een auto die tweedehands aangeboden wordt goed zou kunnen zijn en of de vraagprijs redelijk is.
Vervolgens moet je dan gewoon eens gaan proefrijden in een goedkoper dan gemiddeld exemplaar en in een duurder dan gemiddeld exemplaar, dat hoogstwaarschijnlijk een auto zal zijn die zijn hele leven door de dealer van het merk onderhouden is en die een lage kilometerstand heeft.
Dan zul je merken dat de duurdere goed onderhouden auto vooral veel beter rijdt, stevig aanvoelt en dat er nagenoeg niets zal rammelen, kraken, piepen of trillen. Of dat er vreemde bijgeluiden hoorbaar zijn. En daarmee weet je dan direct hoe een goede auto die in een goede staat van onderhoud verkeert aanvoelt.
Als je dat gevoel dat je ervaren hebt in een goede auto mee weet te nemen naar elke andere auto die je gaat bekijken, dan kun je ook zonder verstand te hebben van auto's toch best aan een hele goede auto komen.
Zeker wanneer je voordat je een proefrit gaat maken een paar dingen even aandachtig bekijkt:
- De staat van het interieur - Werkt ieder lampje en wekt het interieur de indruk dat er netjes mee is omgegaan?
- De staat van het exterieur - Glanst de lak en zitten er geen vreemde oneffenheden en weinig krassen in? Kloppen de naden tussen de diverse carrosseriedelen? Zijn de lampenglazen heel, schoon en doorschijnend?
- Het onderhoudsboekje - Is het onderhoudsboekje van de auto aanwezig bij de auto en heeft de auto alle zijn onderhoudsbeurten tot en met de laatste netjes gehad?
- Het oliepeil - Staat de olie netjes op peil en ziet de olie op de peilstok er schoon uit?
- De remvloeistof - Als je in het reservoir van de remvloeistof kijkt heeft de remvloeistof dan de kleur van een appelsapje light?
- De olievuldop - Als je de olievuldop losdraait en bekijkt, zit er dan geen vreemde smurrie op die niet op olie lijkt?
- De banden - Slijten de banden netjes gelijkmatig en zijn ze allemaal van hetzelfde merk en type?
Als je alle 7 de vragen volmondig met ja kan beantwoorden, dan is de kans heel groot dat je een nette auto aan het bekijken bent waar je nog heel lang plezier van kan gaan hebben.
Waarom je altijd moet onderhandelen over de prijs
Het bedrag op het prijskaartje van de auto is altijd een vraagprijs. En dus onderhandelbaar. Echter, goed onderhandelen over de prijs van een auto gaat alleen maar als:
- Jij je huiswerk als potentiële koper goed gedaan hebt en onder andere weet welke prijs voor de auto van jouw keuze redelijk is.
- Serieus interesse hebt in de auto, maar de auto ook gerust kan laten staan.
- Een goede indruk hebt van de staat waarin de auto verkeerd.
- Hebt weten te ontdekken wat er mogelijk op korte termijn aan reparaties te verwachten is.
Om zelf te kunnen ontdekken wat er op korte termijn aan reparaties te verwachten is moet je wel enig verstand van auto's hebben. Maar slimmer is, zeker bij een tweedehandsauto die nog een behoorlijke aanschafprijs heeft, om een aankoopkeurig te laten doen of je eigen garage naar de auto te laten kijken.
Want automonteurs en specialisten weten vaak net wat meer van dat merk en type auto. Waardoor ze weten welke gebreken veel voorkomen en wanneer welke reparatie uitgevoerd dient te worden. Bijvoorbeeld het vervangen van een distributieriem.
Het hoeft absoluut geen probleem te zijn wanneer er iets mankeert aan een auto of dat er een dure reparatie aan zit te komen. Zolang je daar maar van op de hoogte bent voordat je de auto koopt. Want dan kun je nog onderhandelen over hoe dat opgelost gaat worden. Bijvoorbeeld door aanzienlijk minder te gaan betalen voor de auto of door de verkoper zorg te laten dragen voor de reparatie.
Wat als er aan een auto die je tweedehands koopt wat mankeert
Je mag er gerust vanuit gaan dat er aan een auto die je tweedehands koopt altijd wel wat mankeert. Want het is zelfs voor een monteur onmogelijk om alle gebreken en dingen die mogelijk binnen afzienbare tijd kapot gaan te ontdekken. En hoe hoger de leeftijd en de kilometerstand van de auto hoe groter de kans dat er iets aan de auto mankeert of gaat mankeren.
Daarom is het altijd raadzaam om niet het hele budget dat je voor een auto hebt te stoppen in de aankoop van de auto. Maar zeker een duizend Euro beschikbaar te houden voor reparaties en andere onvoorziene kosten.
Nu zul je wellicht denken: "Ja maar, ik heb toch garantie?". Het klopt inderdaad dat wanneer je jouw tweedehandsauto koopt bij een bedrijf dat is aangesloten bij de Bovag, dat je dan een half jaar garantie krijgt wanneer de auto duurder was dan 4500 Euro.
Daarnaast heb je, als je bij een bedrijf koopt, als consument zogenaamde consumentengarantie. Dat betekent dat wanneer je een auto bij een autobedrijf koopt je altijd garantie hebt.
Alleen ontstaat er vaak nogal snel discussie over wat er onder garantie zou moeten vallen en wat niet.
Veelal omdat heel veel mankementen aan auto's simpelweg ontstaan door het gebruiken van de auto. Daarom moet een auto ook geregeld naar de garage voor onderhoud.
Het slimste wat je dan ook kan doen als er wat mankeert aan je net gekochte tweedehandsauto is naar je eigen garage te gaan, het te laten bekijken en te vragen of dat onder de garantie zou moeten vallen of niet. Om vervolgens af te gaan op de bevindingen en het advies van jouw eigen garage.
In een auto die tweedehands is zul je doorgaans een heel stuk goedkoper rijden dan in een nieuwe auto. Maar nogmaals, aan een auto die gebruikt is kunnen altijd dingen mankeren waarvoor je naar de garage moet. Echter, als je het kopen een auto die tweedehands is goed voorbereidt en aandachtig kijkt naar een auto voordat je 'm koopt, vermindert dat de kans op nare verrassingen aanzienlijk.