Een tweedehands auto kopen van een particulier

tweedehands een auto kopen van een particulier

Een manier om in het bezit te komen van een auto is een tweedehands auto kopen van een particulier. Een manier die vooral prijstechnisch interessant is. Want doorgaans verkoopt een particulier een auto niet om er wat aan te verdienen. En een particulier hoeft geen garantie te geven op de auto die hij verkoopt.

Er zitten dus zowel voordelen als nadelen aan het kopen van een tweedehands auto van een particulier. Overigens valt met de nadelen prima te leven. Als je tenminste de moeite wilt nemen om je even te verdiepen in wat je koopt.

Weet wat je koopt en besteed niet je hele aankoopbudget.

Als we als particulier tweedehands een auto willen kopen van een particulier, dan kijken we vaak als eerste op Marktplaats.nl. Op Marktplaats is er keuze voldoende. Maar het is zeker niet de enige website waarop veel tweedehands auto's worden aangeboden.

Een andere bekende website waar menig particulier zijn auto op te koop aanbiedt is Autoscout24. Onder andere omdat je hier je gebruikte auto gratis te koop kunt aanbieden.

Aan tweedehands auto's geen gebrek dus. Raadzaam is dan ook om te beginnen met te bepalen wat voor een auto je precies zoekt, en wat de auto maximaal mag gaan kosten.

Hierbij is het slim om een ruime post voor onvoorziene omstandigheden, ofwel onverwachte reparaties, te reserveren. Een bedrag reserveren dat 25% is van het totale aankoopbedrag bedraagt is zeker geen overbodige luxe.

Dit betekent bijvoorbeeld dat de auto maximaal 3750 Euro mag kosten als je 5000 Euro te besteden hebt voor een tweedehands auto. Je houdt dan nog een nette 1250 Euro over voor reparaties.

Dat lijkt misschien wat veel. Maar met de huidige garagetarieven ben je door dit bedrag heen voordat je er erg in hebt.

Geld reserveren voor reparaties is raadzaam bij de aankoop van een tweedehands auto omdat een auto veelal met een reden wordt weggedaan. Vaak is bijvoorbeeld al enige tijd bekend dat de auto vervangen zal gaan worden door een andere. En aan een auto waarvan men weet dat hij niet heel lang meer in bezit zal zijn, geeft men uiteraard het liefst zo min mogelijk geld uit.

Er kan soms dan ook met recht gezegd worden dat: "Het kopen van een tweedehands auto, het kopen van de ellende van een ander is". Dit kan zeker opgaan wanneer je zomaar onvoorbereid iets koopt.

Daarom is het ook belangrijk dat je weet wat je koopt.

Hier kom je achter door je te verdiepen in het merk en type auto waar je je oog op hebt laten vallen.

Hierbij is het raadzaam dat je via Google:

  • Onderzoekt hoe lang de auto al op de markt is. Van een auto die lang op de markt is, zijn er meestal veel. Iets wat de prijs interessant maken kan.
  • Onderzoekt hoeveel exemplaren die al aardig op leeftijd zijn er nog rondrijden. Dit geeft een goede indicatie over de betrouwbaarheid van de auto.
  • Onderzoekt hoe populair de auto van jouw keuze onder autobezitters is. Want hoe populairder de auto, hoe duurder de auto in verhouding zal zijn.
  • Probeert de zwakke plekken van de auto te ontdekken.
  • Achterhaalt wat andere bezitters van deze auto vinden.
  • Onderzoek doet naar de prijzen van de auto van je keuze. Ga er vervolgens een bekijken en proefrijden die heel duur is, een die gemiddeld geprijsd is en een die heel goedkoop is. Zo krijg je een goed idee hoe een goede auto rijdt en hoe een auto rijdt die in een minder goede staat van onderhoud verkeerd.

Populariteit onder autobezitters zegt overigens lang niet altijd alles over hoe goed en betrouwbaar een bepaald merk en type auto is.

De Volkswagen Golf is bijvoorbeeld al decennia lang een zeer populaire auto en staat bij velen garant voor kwaliteit en betrouwbaarheid. Maar helaas blijken lang niet alle motoren van Volkwagen even betrouwbaar.

Ook de Mercedes staat bekend om hoge kwaliteit en betrouwbaarheid. Maar helaas kampen veel auto's van dit merk wel met allerhande elektronische problemen, en zelfs roestproblemen. Iets wat bij heel veel auto's die vanaf de jaren '90 van de vorige eeuw gebouwd zijn nog maar nauwelijks voorkomt.

De boodschap is dan ook: ga nooit blind af op de algemene publieke opinie over een auto, maar doe altijd je eigen onderzoek.

En een voordeel van je eigen onderzoek doen is tevens dat je kan stuiten op dat pareltje waar iedereen naar op zoek is. Namelijk: Goed, Goedkoop en Gunstig geprijsd.

Een voorbeeld van een dergelijk pareltje is op dit moment de Skoda.

Maar welke auto je ook kiest, voor alle auto's geldt: hoe beter je bekend bent met de auto, hoe groter de kans is dat je een goede vindt voor een schappelijke prijs.

Hoe meer je over een auto weet, hoe beter je ook weet welke vragen je de huidige eigenaar van de auto moet stellen. Ook zul je hierdoor in staat zijn om tijdens een gesprek met een eigenaar te ontdekken hoeveel hij of zij om de auto geeft.

Want iemand die om zijn auto geeft, die is erin geïnteresseerd. Die weet wat de zwakke plekken zijn, en zal er alles aan doen wat binnen zijn vermogen ligt om zijn auto in een zo goed mogelijke conditie te houden.

En zodra een dergelijk persoon iemand spreekt die ook oprecht geïnteresseerd is in die auto, dan zal hij je onder andere vol trots vertellen op welke manier zijn auto van al zijn zwakke plekken is ontdaan. Tevens schept een gezamenlijke interesse een band. En ontstaat er een gunfactor. Iets wat het onderhandelen over de prijs altijd ten goede komt.

Dat je bij het kopen van een tweedehands auto bij een particulier qua prijs altijd het beste af bent, dat heb je reeds kunnen lezen. Maar een ander voordeel is, dat een particulier die een auto lang in bezit heeft gehad je veel over de auto kan vertellen. Waardoor je precies weet wat je koopt.

Klopt het en wat kost het

Dat neemt niet weg dat je zelf even een paar dingen moet controleren voordat je contact zoekt met de huidige eigenaar. Die dingen zijn:

  1. Wat kost de verzekering.
  2. Hoeveel is de wegenbelasting.
  3. Een kentekencheck via de website van de RDW. Zo kun je bijvoorbeeld snel ontdekken of een opgegeven kilometerstand kan kloppen.
  4. Hoeveel kost een grote beurt gemiddeld bij de auto van jouw keuze.
  5. Hoeveel kosten veel voorkomende reparaties. Bijvoorbeeld een distributieriem vervangen.

Wat bijvoorbeeld het vervangen van een distributieriem kost is handig om te weten. Want als een auto een distributieriem heeft, dan moet deze met enige regelmaat vervangen worden. Een reparatie waarvoor je bij de ene auto 500 Euro kwijt bent, maar wat je bij een willekeurige andere auto zomaar 1500 Euro zou kunnen gaan kosten.

Even controleren wat een distributieriem vervangen kost voor de auto van jouw keuze kan alvast één nare verrassing schelen.

Contact leggen

Zodra je een auto gevonden hebt die je wel wat lijkt, moet er contact gezocht gaan worden met de verkopende partij. Dat kan via de telefoon, maar ook via e-mail. Kies hier altijd voor de manier van contact leggen waar jij je het prettigst bij voelt.

Wat je wilt weten voordat je gaat kijken is:

  1. Of de auto ooit schade heeft gehad.
  2. Hoe de staat van onderhoud van de auto is.
  3. Of de onderhoudshistorie van de auto bekend en compleet is.
  4. Hoe lang de auto nog APK goedgekeurd is.
  5. Of er opmerkingen zijn wanneer de auto nog maar net van een nieuwe APK is voorzien.
  6. Wat de staat van de banden is.
  7. Hoelang de huidige eigenaar de auto al heeft.
  8. Wat de reden van verkoop is.
  9. Of er dingen zijn die binnen afzienbare tijd gedaan moeten worden ( bijvoorbeeld het vervangen van de distributieriem).
  10. Of de huidige eigenaar het goed vindt dat je bij serieuze interesse de auto wilt laten bekijken door een garage.

Vraag 1 en 8 zullen misschien niet altijd even eerlijk beantwoord worden. Toch is het wel slim om ze te stellen. Want tijdens het bekijken van de auto ontdek je aan de hand van het antwoord op die vragen wellicht dat de huidige eigenaar toch niet helemaal eerlijk tegen je is geweest, of misschien juist wel.

Bij een negatief antwoord op vraag 10 kun je jezelf de moeite besparen om te gaan kijken. Want de kans dat er mogelijk verborgen gebreken zijn is dan vrij groot.

De auto gaan bekijken en proef gaan rijden

Op een tweedehands auto die je koopt bij een particulier krijg je zogezegd geen garantie. Daarom is het des te belangrijker dat je de auto goed controleert voordat je hem koopt.

Het klopt dat de verkoper volgens de wet een meldingsplicht heeft. Dat betekent in het kort dat hij je alles wat hij weet over de auto, en de staat waarin deze verkeert, moet vertellen.

Daar tegenover heb jij als koper controleplicht. Dat betekent dat jij een auto zo goed mogelijk moet controleren voordat je hem koopt. Of hem door iemand anders moet laten controleren wanneer je zelf niet zoveel verstand hebt van auto's.

Een andere reden om een auto goed te bekijken is dat het je punten kan opleveren waarmee je de prijs omlaag kunt krijgen.

Want om 25 procent van je budget voor een auto over te houden voor eventuele reparaties kun je naar een goedkopere auto op zoek gaan. Maar je kunt uiteraard ook proberen om die 25 procent van de vraagprijs af te onderhandelen.

Ga een auto altijd met droog weer bekijken. Bij een natte auto kan namelijk vooral lakschade onopgemerkt blijven.

De eerste indruk is ook bij het bekijken van een auto belangrijk. Geef jezelf dan ook de tijd om je een indruk te vormen van de eigenaar van de auto en uiteraard ook van de auto zelf.

Loop gewoon even rustig om de auto heen, bekijk 'm van alle kanten en laat je daarbij niet al teveel afleiden.

Open vervolgens de deuren en bekijk de binnenkant zorgvuldig. Let hierbij vooral op de staat van het interieur. Een interieur wat er keurig uitziet en waarbij tevens elk interieurlampje het naar behoren doet wijst doorgaans op een auto waar de eigenaar zuinig op is geweest.

Open vervolgens het dashboardkastje en kijk of je daar het instructieboekje en het onderhoudsboekje dat bij de auto hoort kunt vinden. De aanwezigheid van beiden duidt ook hier weer op een eigenaar die goed voor zijn of haar auto zorgt. Blader vervolgens het onderhoudsboekje door, en bekijk of de auto al zijn beurten heeft gehad, en door welke garage de beurten zijn uitgevoerd.

Als alle beurten die de auto gehad zou moeten hebben door een dealer netjes zijn ingevuld en afgestempeld in het onderhoudsboekje, en de auto wordt tot op dit moment nog steeds dagelijks gebruikt, dan is de kans rijkelijk aanwezig dat je op het punt staat om een goede auto te kopen.

Je mag dan uiteraard aannemen dat de auto tevens APK goedgekeurd is. Maar controleer het voor de zekerheid toch nog even, en vraag de eigenaar naar het APK keuringsrapport. Kijk of het APK keuringsrapport volledig is ingevuld en ondertekend. Kijk of het kenteken klopt, en tot wanneer de keuring geldig is.

Of dat echt zo is, hangt uiteraard deels ook af van het rijgedrag van de eigenaar. Daar kan het maken van een proefrit deels uitsluitsel over geven.

Maar ook met een telefoontje naar de garage waar de auto in onderhoud is geweest kan je meer te weten komen over de werkelijke staat van de auto, en over hoe er volgens de garage met de auto is omgesprongen.

Wat als er onvoldoende bekend is over de staat van onderhoud

Over het algemeen is het zo dat hoe ouder een auto wordt, hoe minder netjes de auto onderhouden zal worden. Maar ook hoe groter het aantal eigenaren, hoe groter de kans is dat de auto niet al te best is onderhouden. (Zoals je wellicht reeds ontdekt hebt, kom je via de kentekencheck tevens achter het aantal eigenaren die de auto heeft gehad.)

En dan zul je zelf op onderzoek uit moeten, en jezelf een indruk vormen van de huidige staat van een auto.

Denk hier overigens niet te gemakkelijk over. Want hier te gemakkelijk over denken resulteert meer dan eens in hoge garagerekeningen. En dit meestal nog voordat je goed en wel de tijd hebt gehad om te genieten van de auto.

Neem die gok dan ook alleen wanneer je zelf verstand van auto's hebt, iemand kent die verstand van auto's heeft, of bij een garage terecht kan die de auto voor je wil bekijken.

Een auto die achterstallig onderhoud heeft, is namelijk niet per definitie een slechte auto. Het is alleen wel erg prettig wanneer je weet wat je mogelijk te wachten staat, en of het de moeite waard is.

Dit biedt de mogelijkheid om af te zien van de koop als er voor je gevoel teveel aan mankeert. Of anders stevig te gaan onderhandelen over een prijs die het voor jou alsnog interessant maakt om de auto te kopen.

Want niets is zo vervelend om na de koop van een auto te moeten ontdekken dat je de trotse eigenaar bent geworden van een bodemloze put. Ofwel, een auto die dusdanig veel achterstallig onderhoud heeft, dat het onmogelijk in te schatten is hoeveel je nog kwijt zal gaan zijn aan reparaties en herstel van achterstallig onderhoud.

Om zelf een indruk te krijgen van de staat van onderhoud van de auto, dien je op z'n minst het volgende de controleren:

1) De staat van de banden.

  • Hoe goed is het profiel?
  • Hoe oud zijn de banden?
  • Zitten er scheurtjes in de wangen van de banden?
  • Is de slijtage van de banden regelmatig?
  • Zitten links en rechts hetzelfde merk en type banden?

2) Sporen van vroegere schades

  • Als het kenteken in de ruiten gegraveerd staat, staat het kenteken dan wel netjes in alle ruiten? En staat in elke ruit hetzelfde kenteken gegraveerd?
  • Sluiten alle deuren en kleppen netjes?
  • Meer over of een auto schade heeft gehad, vind je in dit artikel.

3) Onder de motorkap

  • Is de motor en de motorruimte vrij van vet, olie, koelwater en andere sporen van mogelijke lekkages? Een motor moet weliswaar netjes zijn, maar er niet uitzien alsof hij pas is schoongemaakt.
  • Verwijder de olievuldop, en bekijk de binnenkant van de dop. Wanneer er aan de binnenkant een melkachtige substantie zichtbaar is, dan duidt dat op veel vocht in de motor. Iets wat erop zou kunnen duiden dat de koppakking lekt.
  • Peil de olie. En bekijk direct hoe de olie eruit zit op de peilstok. Gitzwarte olie die sterk ruikt betekent dat de olie lange tijd niet vervangen is.
  • Verwijder de dop van het koelvloeistofreservoir en controleer het niveau van de koelvloeistof. Koelvloeistof moet helder zijn. Is de koelvloeistof troebel en grijsachtig, dan is ook deze lange tijd niet vervangen.
  • Bekijk ook het niveau van de remvloeistof. Ook remvloeistof dient er helder uit te zien.
  • Als een distributieriem al eens vervangen is, dan zal er onder de motorkap veelal ergens een sticker geplakt zijn waarop staat bij welke kilometerstand de distributieriem vervangen is en op welke datum. Zo kun je snel zien wanneer de distributieriem vervangen dient te worden. Nogmaals, het is niet erg wanneer een distributieriem vervangen moet worden. Maar het is wel fijn als je dat weet voordat je de auto koopt.
  • Start de motor. Let op of de motor snel aanslaat en direct goed en stationair regelmatig loopt. Geef vervolgens een beetje gas en kijk of er niet overmatig rook uit de uitlaat komt.

4) Proefrijden

Als je na het grondig bekijken en controleren van de auto nog steeds het gevoel hebt dat je de auto wilt kopen, wordt het tijd een proefrit te gaan maken. Neem ruim de tijd voor een proefrit. En rij over verschillende soorten wegen, zodat je de auto op elke snelheid kunt testen.

Probeer ook zeker en stuk weg te vinden dat hobbelig is en dat bestaat uit straatkeitjes of straatstenen. Geen rammeltje blijft op een dergelijk stuk weg verborgen en maakt tevens duidelijk hoe de staat van schokbrekers en rubbers van de wielophanging is.

Want als rubbers en onderdelen van de wielophanging versleten raken, dan zul je ongetwijfeld bonkende geluiden gaan horen als je over een hobbelige weg rijdt.

Wanneer de auto je na het maken van een proefrit nog steeds bevalt, wordt het tijd de balans op te maken. En onder elkaar te gaan zetten wat je aan te auto gevonden hebt en te gaan onderhandelen over de prijs.

5) Overschrijven, betalen en verzekeren

Bij de verkoop van een auto tussen particulieren is het gebruikelijk de overeengekomen prijs voor de auto direct contant te betalen. Maar betaal de auto nooit, voordat het kenteken van de auto op je naam staat.

Bij voorkeur koop je een auto dan ook op een tijdstip waarop je zowel het overschrijven als het betalen direct kunt regelen, samen met de huidige eigenaar. Voor het overschrijven van een kenteken ben je afhankelijk van de openingstijden van postagentschappen.

Lukt het niet om direct het kenteken over te schrijven, dan kun je de huidige eigenaar altijd vragen of je de delen van het kenteken mee mag nemen die je nodig hebt om de auto over te schrijven. Op deze manier kun je het kenteken alsnog redelijk snel laten overschrijven, en vervolgens de auto ophalen.

Vergeet overigens niet om de auto te verzekeren voordat je ermee naar huis rijdt. Als je al een autoverzekering hebt, dan is het voldoende om de verzekeringsmaatschappij te bellen en het kenteken en de meldcode door te geven. Beide gegevens vind je op het kentekenbewijs of op het bonnetje dat je na het overschrijven van het kenteken hebt gekregen.

Heb je nog geen autoverzekering, dan zul je er uiteraard eerst een af moeten sluiten voordat je met de auto kunt gaan rijden.

Het zal na het lezen van dit artikel duidelijk geworden zijn dat er nogal wat komt kijken bij het kopen van een tweedehands auto. Waarbij je je goed moet realiseren dat je bij het kopen van een tweedehands auto van een particulier op geen enkele manier aanspraak kan maken op garantie.

Daar tegenover staat wel dat je bij een particulier veruit het minst betaald voor een tweedehands auto. Wat betekent dat je op deze manier zeer voordelig een tweedehands auto kunt kopen.

Tenminste, als je goed inschat wat je koopt. Want een verkeerde inschatting kan je ook zomaar een fikse garagerekening opleveren.

Gerelateerd

Over mij

Dat een auto de slechtste investering is die je kan doen, is zo'n beetje het eerste wat ik leerde over auto's.

Daarom koop ik nog altijd alleen een auto die ik direct van eigen geld kan betalen.

Inmiddels rijd ik 3 decenia rond in tweedehands auto's. En was de duurste voor dagelijks gebruik €6500 en de oudste 30 jaar.

De ervaring die ik in al die tijd met tweedehands auto's heb opgedaan, deel ik graag met je op deze website.

Meest gelezen