Zo vind je de voor jou perfecte zuinige tweedehands auto

Met de huidige brandstofprijzen gaat steeds vaker de voorkeur uit naar een zuinige tweedehands auto. De gemiddelde zuinige tweedehands auto is een zogenaamde miniklasse auto. Een kleine auto met een laag gewicht en een kleine motor qua cilinderinhoud.

Door de hoge brandstofprijzen en de belastingmaatregelen voor een aantal van deze auto's uit de miniklasse, waardoor sommigen belastingvrij zijn, is de kleine zuinige auto ook tweedehands bijzonder populair. En dat maakt 'm in verhouding alleen al duur in aanschaf.

Kijk verder dan brandstofverbruik en wegenbelasting

Wanneer we op zoek zijn naar een zuinige auto dan kunnen we tegenwoordig kiezen uit: benzine, diesel en hybride.

Een auto met hybride aandrijving rijdt tot een bepaalde snelheid op zijn elektromotor, waarna hij automatisch overschakelt naar zijn verbrandingsmotor. Een prachtig stukje techniek die het brandstofverbruik flink omlaag brengt. Zeker wanneer je veel in het stadsverkeer rijdt.

Echter, de accu's van een hybride auto hebben niet het eeuwige leven. Vervanging van bijvoorbeeld het accupakket van de Toyota Prius kost rond de 800 Euro. Nu zal dat niet heel vaak voorkomen, maar de mogelijkheid bestaat uiteraard wel bij een tweedehands Toyota Prius.

Wanneer we kijken een naar zuinige tweedehands auto met een diesel -of benzinemotor dan kunnen we zondermeer stellen dat een auto met een dieselmotor doorgaans zuiniger is dan dezelfde auto met een benzinemotor. Daarentegen betaal je voor een dieselauto weer meer wegenbelasting.

Een dieselauto gaan rijden is dan ook, ondanks dat de auto zuiniger omspringt met brandstof dan een benzine auto, niet altijd de voordeligste optie. Doorgaans wordt een dieselauto gaan rijden pas voordeliger op het moment dat je meer dan 20.000 kilometer per jaar rijdt.

Iets wat je ook niet uit het oog moet verliezen wanneer je op zoek bent naar een zuinige tweedehands auto, is de mate van comfort die een auto biedt en die jij van een auto verlangt.

Wanneer jij dagelijks behoorlijk wat tijd in de auto doorbrengt om naar en van je werk te komen, dan kan zo'n zuinig miniklasse autootje je na een tijdje wel eens behoorlijk tegen gaan staan. Want zeker wanneer je de nodige snelwegkilometers moet rijden, dan kan het behoorlijk lawaaiig en oncomfortabel worden is zo'n kleine auto.

In die gevallen is het zeker verstandig om eens te kijken hoeveel een wat comfortabelere auto nou werkelijk meer kost in het rijden. Wees niet verbaast te ontdekken dat een auto die een stuk comfortabeler is, maar nog steeds een redelijk brandstofverbruik heeft, slechts enkele tientjes per maand duurder is in gebruik dan een auto uit de miniklasse.

Meer nadelen van klein en zuinig

Gebrek aan comfort is slechts één nadeel van een kleine zuinige auto. Andere nadelen van een kleine auto zijn:

  • Minder veilig
  • Vermoeiend op lange afstanden
  • Weinig laadvermogen, kleine kofferbak
  • Kleine motoren zijn eerder versleten
  • Niet echt gebouwd voor het rijden van veel kilometers

Zoals gezegd zal de motor van een miniklasse auto door zijn doorgaans kleine cilinderinhoud en het geringe motorvermogen bij intensief gebruik sneller verslijten dan grotere automotor. Van een grotere automotor hoeft namelijk niet steeds het volle vermogen aangesproken te worden om toch vooruit te komen. Iets wat bij een kleine automotor vaak wel gebeurt.

Tevens zijn kleine auto's niet echt gebouwd om veel kilometers te rijden. Wanneer je met een kleine auto toch veel kilometers gaat rijden, zul je wellicht moeten ontdekken dat er dingen stuk aan gaan die bij een grotere auto niet zo snel kapot zouden gaan. Gewoonweg omdat de grotere auto gebouwd is om veel kilometers te rijden.

Dat je tegenwoordig een zuinige tweedehands auto wilt rijden, zal iedereen begrijpen. Maar laat je streven naar zuinigheid nooit ten koste gaan van andere zeker zo belangrijke dingen zoals: Veiligheid, als je dagelijks je jonge kinderen in de auto hebt. En gebrek aan comfort in je auto als je veel tijd in de auto door brengt, waardoor je 's avonds vermoeider thuiskomt dan nodig.

Gerelateerd

Over mij

Dat een auto de slechtste investering is die je kan doen, is zo'n beetje het eerste wat ik leerde over auto's.

Daarom koop ik nog altijd alleen een auto die ik direct van eigen geld kan betalen.

Inmiddels rijd ik 3 decenia rond in tweedehands auto's. En was de duurste voor dagelijks gebruik €6500 en de oudste 30 jaar.

De ervaring die ik in al die tijd met tweedehands auto's heb opgedaan, deel ik graag met je op deze website.

Meest gelezen