Ineens heb je een schadeauto, wat nu?

Een ongeluk zit in een klein hoekje. Hetgeen betekent dat je auto in een oogwenk in een schadeauto kan veranderen. Dat is zuur. Maar uiteindelijk blijft het blik en mag je jezelf gelukkig prijzen als je een ongeluk ongedeerd overleefd hebt.

Ineens zit je wel met een schadeauto. En moeten er ineens allerlei dingen gebeuren die je niet eerder bij de hand hebt gehad. Zeker wanneer je een al wat oudere auto bezit. Dat je een ineens de bezitter bent van een schadeauto is al niet leuk. Maar het laatste wat je wilt is er ook nog eens financieel bij inschieten.

Wat is schade?

Schade aan je auto kan op vele manieren ontstaan. Maar het meest voor de hand liggend is toch meestal schade veroorzaakt door een bestuurder van een andere auto. Waarbij de schade kan variëren tussen lichte schade en zware schade. Is de schade heel zwaar, dan kan er sprake zijn van total loss.

Een auto kan op twee manieren total loss raken. Wanneer er sprake is van technisch total loss, dan is de auto zo ernstig beschadigd dat deugdelijk repareren onmogelijk is. In een dergelijk geval wordt doorgaans het kenteken van de auto ingenomen. En ineens ben je dan de bezitter bent van een heus autowrak.

Maar het is ook mogelijk dat de auto economisch total loss wordt verklaard. Iets wat je zou kunnen overkomen als je een al wat oudere auto bezit, waarvan de dagwaarde niet zo heel hoog meer is.

Economisch total loss is een auto wanneer het verschil tussen de waarde van de auto voor het ongeval en de waarde van de auto na het ongeval kleiner is dan kosten van de reparatie.

Dus stel dat je auto voor de schade nog een dagwaarde had van 2500 Euro en via je verzekeringsmaatschappij biedt een opkoper nu nog 300 Euro voor je schadeauto, dan zou dat betekenen dat de reparatie van de schade niet meer mag bedragen dan 2200 Euro.

Echter, bij een beetje een behoorlijke aanrijding bedraagt de schade al snel 2200 Euro. Zelfs al lijkt het op het oog allemaal wel mee te vallen. Maar zeker wanneer de lak op diverse plaatdelen van de auto ernstig beschadigd zijn, lopen de kosten al snel op. Het vervangen, schuren, plamuren, strak maken en het in de kleur spuiten van nieuwe plaatdelen is arbeidsintensief. En vormt daarom dan ook vaak de grootste onkostenpost bij een schade.

Maar zeker wanneer het eigenlijk maar een vrij lichte schade betreft, dan is het jammer dat je auto total loss verklaard wordt. Echter, bij veel verzekeringsmaatschappijen is het mogelijk ervoor te kiezen om het 'autowrak' terug te krijgen en de schade uitgekeerd te krijgen.

Dat kan met een beetje avonturen en slim onderhandelen wel eens betekenen dat je je auto weer keurig netjes gerepareerd hebt en er nog wat geld aan overhoudt ook.

Schade aan je auto niet laten maken of slim laten maken

Wanneer je geld uitgekeerd krijgt door de verzekeringsmaatschappij kun je er ook altijd nog voor kiezen om de schade helemaal niet te laten repareren en gewoon door te rijden met de schade. Maar doorgaans is dat geen optie. Omdat dat weer problemen op zou kunnen leveren bij de APK. Want bijvoorbeeld schade aan de verlichting en spiegels betekent doorgaans een afkeur.

Maar ook onderdelen die volgens de APK keurmeester niet deugdelijk vastzitten, kunnen reden tot afkeur zijn. Tevens kan op plekken waar de lak beschadigd is, roest ontstaan. En roest zorgt er nu niet echt voor dat een auto er fraaier op wordt.

De beste optie om schade aan je auto zo goedkoop mogelijk te repareren is zelf de handen uit de mouwen te steken en zelf op zoek te gaan naar vervangende onderdelen voor de beschadigde delen op de auto. Vervangende delen zijn tweedehands namelijk redelijk eenvoudig te verkrijgen via auto sloperijen.

Voor de reparatie van beschadigd plaatwerk zou je kunnen gaan shoppen bij diverse autoschadebedrijven. Zeker bij ZZP-ers die in hun eentje een klein schadebedrijf runnen, is de kans zeer redelijk dat je voor een mooi bedrag de schade aan het plaatwerk van je auto kunt laten repareren.

Spreek met de schadehersteller goed af wat hij voor jou gaat reparen en probeer tevens het bedrag af te spreken waarvoor hij de schade gaat repareren. De montage van de losse onderdelen, zoals lampen, grill, bumpers en dergelijke kun je dan besluiten zelf te gaan doen.

Op deze manier krijg je je schadeauto doorgaans weer goedkoop en goed aan het rijden. En loop je in ieder geval niet ook financieel schade op.

Gerelateerd

Over mij

Dat een auto de slechtste investering is die je kan doen, is zo'n beetje het eerste wat ik leerde over auto's.

Daarom koop ik nog altijd alleen een auto die ik direct van eigen geld kan betalen.

Inmiddels rijd ik 3 decenia rond in tweedehands auto's. En was de duurste voor dagelijks gebruik €6500 en de oudste 30 jaar.

De ervaring die ik in al die tijd met tweedehands auto's heb opgedaan, deel ik graag met je op deze website.

Meest gelezen