Wat controleren ze bij een APK-keuring?

Het komt elk jaar terug, de APK-keuring. Zeker voor de bezitter van de al wat oudere auto vaak een spannend moment. Want komt de auto ook dit jaar wel weer door de APK?

Dat je auto weer APK goedgekeurd gaat worden, daar kan een garage doorgaans wel voor zorgen. Alleen wat gaan de kosten zijn? En is de auto dat nog wel waard?

Wat je zelf kunt doen voor de APK

Bij de Algemene Periodieke Keuring wordt met name bekeken of er met jouw auto nog wel veilig deel kan worden genomen aan het verkeer. Dat om veilig deel te kunnen nemen aan het verkeer, je auto goed moet remmen, dat zal geen verrassing zijn. En dat de verlichting die op je auto zit, het moet doen, dat zal je tevens niet verbazen.

Verlichting

Toch blijkt uit onderzoek dat deze dingen tot de punten behoren, waar een auto het vaakst op afgekeurd wordt. Zeker waar het de verlichting betreft is dat niet nodig. Want je kunt zelf heel eenvoudig controleren of alle verlichting op je auto nog naar behoren werkt. En als er iets niet werkt, dan zijn de meeste onderdelen van de verlichting van de auto vaak eenvoudig zelf te repareren.

Simpelweg door een lampje te vervangen.

Bovendien zijn de lampjes die je nodig hebt om de verlichting van je auto te repareren, bij de automaterialenhandel, of zelfs bij de Action en soortgelijke winkels, aanzienlijk goedkoper dan bij de garage.

Door zelf lampen te vervangen bij je auto, sta je jezelf al snel 60 Euro per uur te besparen. Want dat kost een monteur die het vervangen van de lampjes anders voor je doet al snel.

Veiligheidsgordels

Iedere veiligheidsgordel die zich in de auto bevindt, moet heel zijn en moet werken. Dat kan vooral even een aandachtspuntje zijn bij een auto waarvan de achterbank vaak naar beneden wordt geklapt.

Met name de sluitingen van gordels zouden dan wel eens onder de zittingen verstopt kunnen gaan zitten. Iets wat in theorie dan ook een afkeurpunt zou zijn bij de APK-keuring.

Werking van ramen, deuren en sloten

Alle deuren in je auto moeten open kunnen en ook naar behoren sluiten. Ook van binnenuit. Wat de zijruiten betreft, moet in ieder geval het raam aan de bestuurderszijde open kunnen. Onder andere om je spiegel te kunnen verstellen. Zelfs al heb je elektrisch verstelbare spiegels.

Ruitenwissers en ruitensproeiers

Hetzelfde gaat op voor de ruitenwissers en de ruitensproeier.

En wanneer de ruitensproeier van je auto het niet meer doet, dan is de reden waarom de ruitensproeier het niet meer doet vaak zelf te vinden. En te repareren.

Banden en bandenspanning

Bij de banden is zelf redelijk eenvoudig te controleren of ze aan vervanging toe zijn. Echter, wanneer de banden daadwerkelijk aan vervanging toe zijn, dan is dat inderdaad slecht zelf te doen.

Maar toch kun je, door op tijd de staat van je banden zelf te controleren, jezelf alsnog een hoop geld besparen. Want er kan een behoorlijk verschil in de prijs van banden zitten. Waarbij je doorgaans bij een garage veruit het meest betaalt voor nieuwe banden onder je auto.

Dus ook hier kun je jezelf weer veel geld besparen bij de APK-keuring, door vooraf zelf te controleren of de banden onder je auto aan vervanging toe zijn.

Uitlaat

De uitlaat van je auto moet gasdicht zijn. En dat is een uitlaat die in een redelijke staat verkeert en juist onder de auto gemonteerd is eigenlijk altijd wel. Tenzij er een gat in de uitlaat valt door roestvorming in de uitlaat. Iets dat je redelijk snel zult kunnen waarnemen omdat de auto dan een aanzienlijk ander geluid maakt dan hij normaal gesproken deed. En bovendien ook veel meer geluid.

Ook hier geldt weer, dat je voor een uitlaat vervangen stukken goedkoper uit zal zijn bij een uitlaatcentrale zoals bijvoorbeeld Kwikfit. En is het dus een goed idee om de uitlaat te laten vervangen voordat de auto de jaarlijkse APK-keuring moet ondergaan.

Remmen

De remmen van je auto is misschien een wat te gecompliceerd geheel om zelf volledig te controleren. Maar wat je wel zelf kunt controleren is of je auto netjes rechtdoor rijdt tijdens het remmen en of de auto goed genoeg remt.

Controleren of de auto rechtdoor blijft rijden tijdens het remmen doe je door op een recht stuk weg redelijk hard te remmen, waarbij je het stuur slechts losjes vasthoudt. Als je auto niet goed rechtdoor remt, dan zal je auto naar links of naar rechts gaan tijdens het remmen. Of in ieder geval zul je het aan je stuur voelen dat je auto een bepaalde kant op wil.

Verder kun je de remmen visueel controleren en bekijken of de remschijven en de remblokjes nog dik genoeg zijn.

Tevens kun je zelf constateren of er meer of minder sterke verkleuringen waar te nemen zijn op de remschijven. Een blauwachtige verkleuring van de remschijven bijvoorbeeld, kan duiden op het vastzitten van één of meerdere remcilinders. Hetgeen een niet goedkope revisie van de remklauwen zou kunnen gaan inhouden.

Ook dit is wederom een voorbeeld van een reparatie die bij een garage honderden Euro's kost, terwijl dezelfde reparatie je slechts enkele tientjes zou hoeven kosten, wanneer je het reviseren van de remklauwen zelf ter hand zou nemen.

Het betreft hier echter geen eenvoudige klus. Wat het noodzakelijk maakt om je eigen handigheid en kunnen goed in te schatten, voordat je een klus zoals het reviseren van de remklauwen zelf ter hand gaat nemen.

Wat de garage bij APK nog meer gaat controleren

De hiervoor genoemde punten zijn punten die je makkelijk zelf kan controleren en soms kan repareren. De overige punten die bij een APK-keuring gecontroleerd gaan worden, zijn doorgaans minder makkelijk zelf te controleren. Omdat hier tolerantie en toepassing van bepaalde APK-voorschriften gelden waarvan alleen een APK-keurmeester goed op de hoogte is.

Bijvoorbeeld bij dingen als:

  • Een barst in de ruit - Onder bepaalde voorwaarden mag er best een barst in de voorruit zitten. Maar zit eenzelfde soort barst op een andere plek in de voorruit, dan kan je auto er zomaar op afgekeurd worden.
  • Roest aan de carrosserie - De carrosserie van een auto bestaat uit dragende delen en niet dragende delen. Op een niet dragend deel van de carrosserie, zoals een voorspatbord, mag binnen bepaalde grenzen best roest zitten. Terwijl roest aan een dragend deel van de carrosserie al heel snel tot APK afkeuren van de auto kan leiden.
  • De wielophanging - De wielophanging van een auto kent veel draaipunten. Draaipunten die slechts minimale speling mogen hebben. Tevens moeten de onderdelen van de wielophanging goed onder de auto gemonteerd zijn. Echter, verdroogde ophangrubbers kunnen hier wel eens roet in het eten gooien.
  • Wiellagers - Ook op wiellagers mag geen speling zitten en ze mogen tevens geen herrie maken. Want ook wiellagers die herrie maken zijn versleten en moeten worden vervangen.

Misschien kun je dan wel niet alles zelf repareren aan je auto, je zult desondanks dat geld kunnen besparen wanneer je de garage kan vertellen wat er aan je auto mankeert. En stel je jezelf bij een mogelijk dure reparatie in de gelegenheid uit te zoeken wie deze reparatie het goedkoopst voor je uit zou kunnen voeren.

En alleen dat al maakt het de moeite waard om eerst zelf een rondje langs je auto te maken en 'm zelf te controleren voor de APK, voordat je 'm door een garage laat controleren.

Gerelateerd

Over mij

Dat een auto de slechtste investering is die je kan doen, is zo'n beetje het eerste wat ik leerde over auto's.

Daarom koop ik nog altijd alleen een auto die ik direct van eigen geld kan betalen.

Inmiddels rijd ik 3 decenia rond in tweedehands auto's. En was de duurste voor dagelijks gebruik €6500 en de oudste 30 jaar.

De ervaring die ik in al die tijd met tweedehands auto's heb opgedaan, deel ik graag met je op deze website.

Meest gelezen