Wat zuinig rijden is en hoe je zuinig rijdt met jouw auto

De brandstofprijzen zijn nog nooit zo hoog geweest. Daarmee is het nog niet eerder zo interessant geweest om te proberen zo zuinig mogelijk te rijden. Niet iedere auto is even zuinig met brandstof. Desondanks is het ook met een minder zuinige auto mogelijk om brandstof te besparen en zo veel mogelijk kilometers op een liter brandstof te rijden.

Wat is zuinig rijden?

Het is een vast gegeven dat een grote auto met een krachtige motor altijd meer brandstof zal verbruiken dan een kleine lichte auto met een kleine motor. Dat maakt dat je altijd het verst zal komen met 1 liter brandstof wanneer je met een kleine auto rijdt.

In Nederland bepalen we het brandstofverbruik door te bekijken hoeveel kilometer je op één liter brandstof met een bepaalde auto kunt rijden. Internationaal wordt het brandstofverbruik van een auto bepaalt door te bekijken hoeveel liter brandstof een auto verbruikt als er honderd kilometer mee gereden wordt.

Als een auto 1 op 10 rijdt, dan rijdt hij 10 kilometer op 1 liter benzine. Dat is hetzelfde als zeggen dat de auto 10 liter brandstof verbruikt op 100 kilometer.

Om te bepalen wat zuinig rijden is, moet je eerst bekijken wat jouw auto gemiddeld aan brandstof verbruikt. Wat het gemiddelde brandstofverbruik van jou auto is, vind je in de technische specificaties van jouw auto.

Als we bijvoorbeeld als zoekopdracht in Google invoeren: gemiddeld brandstofverbruik Suzuki Alto, dan vinden we vrijwel direct dat de Suzuki Alto een auto is die gemiddeld elke honderd kilometer zo’n 5 liter brandstof gebruikt. Dat is hetzelfde als dat hij 20 kilometer op 1 liter brandstof rijdt, ofwel 1 op 20.

Voeren we als zoekopdracht in: gemiddeld verbruik BMW 325i, dan zullen we net zo snel kunnen zien dat een BMW 325i gemiddeld 9 liter per honderd kilometer gebruikt, ofwel hij kan 11 kilometer rijden met 1 liter benzine, wat hetzelfde is als 1 op 11 rijden.

Nu we het gemiddelde verbruik weten van een populaire kleine auto en een populaire middenklasse auto, kunnen we bekijken wat zuinig rijden precies is.

We rijden zuinig met een auto wanneer we minder brandstof verbruiken dan dat de auto gemiddeld aan brandstof verbruikt. We rijden vanzelfsprekend minder zuinig wanneer we meer brandstof gebruiken dan gemiddeld.

Ga niet uit van de fabrieksopgave

Hierbij moet wel worden aangetekend dat wat de autofabrikant als gemiddeld gebruik opgeeft, nooit klopt. Meestal rijdt een auto in de praktijk aanzienlijk minder ver met een liter benzine dan de fabrikant opgeeft. Betrouwbaarder zijn de cijfers die je uit een test haalt die door een autotijdschrift, bijvoorbeeld Autoweek, zijn gedaan.

De cijfers van zowel de Suzuki Alto als de BMW 325i komen uit een test. Dat betekent dat als je het met de Suzuki Alto voor elkaar krijgt om 1 op 21 te rijden, dat je dan zuinig rijdt. Met de BMW rijd je daarentegen zuinig wanneer je er 1 op 12 mee weet te rijden.

Dat betekent inderdaad dat je met de Suzuki altijd zo’n 9 kilometer verder komt op een liter benzine dan met de BMW. En precies dat komt omdat de Suzuki een kleine lichte auto is met een kleine motor en de BMW een relatief zware auto is met een krachtige motor.

Hoeveel brandstof verbruikt jouw auto precies?

Wat jij precies met jouw auto aan brandstof verbruikt, kun je bij de luxere auto in de boordcomputer vinden. Heeft jouw auto niet zo’n luxe boordcomputer dan kun je het brandstofverbruik van jouw auto als volgt uitrekenen.

  1. Tank je auto vol. Steek hiertoe de slang helemaal in de vulopening en stop met tanken zodra de handle voor de eerste keer klikt en doorslaat waardoor het tanken stopt. Dit kun je namelijk bij iedere tankbeurt weer op precies dezelfde manier doen, waardoor de tank ook dan weer precies even vol zit.
  2. Noteer de kilometerstand of zet de dagteller op nul.
  3. Rijd ongeveer 300 kilometer. Dit halen de meeste auto’s wel met een tank benzine. Rijd zowel in de stad, als op 80 kilometerwegen en ook op de snelweg.
  4. Tank je auto nu weer op dezelfde manier vol.
  5. Noteer de kilometerstand weer.
  6. Trek de eerst genoteerde kilometerstand af van de laatst genoteerde kilometerstand. Je zou in de buurt van de 300 kilometer moeten uitkomen. Deel de uitkomst die je hebt, door het aantal liters brandstof dat je getankt hebt.

Hiermee kom je op het gemiddelde verbruik van jouw auto, zoals jij ermee rijdt. Slim is om op dezelfde manier het gemiddelde verbruik een aantal keren achter elkaar te berekenen.

Vervolgens ga jij jouw gemiddelde verbruik vergelijken met het gemiddelde verbruik uit een test van een automagazine die jouw auto getest heeft.

Daar ga je van schrikken of je gaat er blij van worden. Als jouw gemiddelde verbruik lager is dan uit de test kwam, dan ben je al heel goed op weg. Zo niet, lees dan zeker nog even verder.

Wat kan het brandstofverbruik nadelig beïnvloeden?

We kijken eerst naar wat het brandstofverbruik allemaal nadelig kan beïnvloeden. Want zuinig rijden met je auto is pas mogelijk wanneer je dat allemaal voor elkaar hebt.

De nu volgende dingen kunnen het brandstofverbruik nadelig beïnvloeden:

1) Snelweg doorgaans zuiniger dan binnendoor

Je auto zal zuinig rijden als je constant dezelfde snelheid kunt rijden. Om deze reden zul je, als je 100 km/h rijdt, op de snelweg het verst komen met een liter brandstof.

Binnendoor rijd je meestal op tweebaanswegen, waar vaak de ene automobilist net wat harder rijdt dan de andere. Dat komt uiteraard het constant dezelfde snelheid rijden niet ten goede.

Ook zul je, als je binnendoor rijdt, nogal eens een dorpje of een stad moeten doorkruisen. Hiervoor moet je veelal veelvuldig stoppen voor stoplichten of rotondes nemen. Dit betekent vaak remmen en weer optrekken. Met optrekken verbruikt een auto nou net de meeste brandstof.

2) Een slechte staat van onderhoud van de auto

Iets anders wat het brandstofverbruik nadelig kan beïnvloeden is een slechte staat van onderhoud. Wanneer een auto niet goed onderhouden is, dan zal de motor de brandstof minder efficiënt verbranden en daarmee meer brandstof verbruiken dan hij zou doen als hij goed onderhouden zou zijn geweest.

Wanneer een auto niet tijdig onderhouden wordt, kunnen ook remmen aanlopen en zal er wellicht ook wat mankeren aan de uitlijning van de wielen, waardoor de wielen minder soepel draaien en de rolweerstand van de banden hoger zal zijn. Ook dat beïnvloed het brandstofverbruik negatief.

3) Te lage bandenspanning

Als je zuinig wilt rijden, dan moet je regelmatig de bandenspanning controleren. Autobanden lopen namelijk langzaam leeg. De bandenspanning neemt zelfs nog sneller af wanneer je serieus iets raakt of wanneer je auto veel stilstaat.

Ook neemt de bandenspanning af als de temperatuur lager wordt. Om deze reden moet je regelmatig de bandenspanning controleren. Want een te lage bandenspanning resulteert in een hoger brandstofverbruik.

4) In de file staan

Het brandstofverbruik wordt het meest nadelig beïnvloed wanneer je in de file staat. Want een auto gaat niet zuinig om met brandstof wanneer hij stationair loopt. Mede om deze reden zijn ooit start/stop systemen uitgevonden. En ook veel optrekken en remmen zorgt dat de auto veel brandstof verbruikt.

5) In de verkeerde versnelling rijden

Om zuinig te rijden wordt van vele kanten aangeraden om vroeg over te schakelen naar een hogere versnelling. Want hoe minder toeren, ofwel omwentelingen, een automotor hoeft te maken hoe minder brandstof hij gebruikt. Dat is in theorie logisch omdat voor iedere omwenteling een nieuwe hoeveelheid brandstof nodig is.

Ideaal is om altijd tussen de 2000 en de 2500 toeren te rijden tijdens het opschakelen als je zuinig wilt rijden en op een vlakke weg rijdt.

Maakt een motor te weinig toeren, dan zal een motor veel moeite moeten doen om de snelheid te behouden. Iets wat je kunt vergelijken met berg op fietsen in een te zware versnelling. Dat kost jou aanzienlijk meer moeite dan wanneer je de juiste versnelling had ingeschakeld.

Voor een auto geldt dat hoe meer moeite de motor heeft om de snelheid te behouden, hoe hoger het brandstofverbruik zal zijn. Ook als je langzaam rijdt!

Aan de andere kant is teveel toeren maken dan nodig ook niet goed, want ook dan zal de auto meer brandstof verbruiken.

Zeker benzinemotoren leveren hun maximale vermogen bij een veel hoger toerental dan 2500. Vaak tussen de 3500 tot 4500. Dat betekent bijvoorbeeld bij berg op rijden, dat je echt tot minimaal 3500 toeren zult moeten doortrekken voordat je overschakelt naar een volgende versnelling.

Wat precies het toerental is waar de motor in jouw auto zijn maximale vermogen levert, vind je ook in de technische specificaties van jouw auto.

6) De dakkoffer

Een dakkoffer of andere bagage op het dak van de auto zorgt voor een hogere luchtweerstand. Hoe hoger de luchtweerstand, hoe meer brandstof een auto zal gaan gebruiken.

7) Zware lading

Alles wat je aan gewicht meeneemt in de auto, zal het brandstofverbruik nadelig beïnvloeden. Laat wat niet perse nodig hebt in de auto dan ook thuis.

8) Niet goed op het verkeer letten

Je weet inmiddels dat hoe constanter de snelheid is die je rijdt, hoe zuiniger je auto zal zijn. Niet goed opletten wat er om je heen gebeurt in het verkeer heeft dan ook zeker nadelige gevolgen voor het brandstofverbruik.

Als je niet goed oplet dan zal je eerder en harder remmen. Zelfs al was het niet strikt noodzakelijk. Dat betekent dat je daarna weer zult moeten optrekken naar de maximaal toegestane snelheid. En inmiddels weet je ook dat juist dit de meeste brandstof kost.

Dus hoe beter je anticipeert, hoe zuiniger je rijdt.

Hoe kan je zo zuinig mogelijk rijden en dus de meeste brandstof besparen?

Waarmee je de meeste brandstof kunt besparen is zonder enige twijfel: de fiets nemen als je minder dan een kwartier moet rijden.

Een auto verbruikt de meeste brandstof zolang de motor nog niet zijn optimale bedrijfstemperatuur heeft bereikt. De gemiddelde automotor is na ongeveer een kwartier rijden op bedrijfstemperatuur. Vanaf dat moment zal de motor de brandstof het meest efficiënt verbranden en dus het zuinigst zijn.

Bovendien vervuilen korte ritten van minder dan een kwartier de motor. Ook dat zal een auto niet zuiniger laten rijden. Bij zuinig rijden hoort dan ook zonder meer het maken van af en toe een lange rit van enkele honderden kilometers. Hiermee opereert de motor voor langere tijd op bedrijfstemperatuur en zal eventuele vervuiling in de motor worden afgevoerd.

Je auto goed laten onderhouden zal er zogezegd tevens voor zorgen dat de motor van je auto zo optimaal mogelijk omgaat met brandstof.

Hoe je verder zo zuinig mogelijk kunt rijden:

  1. Schakel op tijd.
  2. Anticipeer goed zodat je zo weinig mogelijk hoeft te remmen. Haal bijvoorbeeld je voet van het gas en laat je auto uitrollen als je het stoplicht of rood ziet staan.
  3. Gebruik op de snelweg zoveel mogelijk je cruisecontrol.
  4. Zorg voor de juiste bandenspanning.
  5. Laat je airco en klimaatcontrole uit als ‘m niet nodig hebt.
  6. Laat de zijramen dicht.
  7. Rijd 100 op de snelweg. Je auto kan namelijk zomaar 14% meer brandstof gaan verbruiken als je 130 zou gaan rijden.
  8. Gebruik het Start-stop systeem als je dat op je auto hebt.
  9. Probeer een zo constant mogelijke snelheid te rijden.
  10. Zet de motor uit zal je ergens even moet wachten, bijvoorbeeld voor een brug.
  11. Rijd bij voorkeur buiten de spits. Vooral file rijden kost veel brandstof.
  12. Rijd rustig weg.
  13. Matig je snelheid zoveel mogelijk op de motor en gebruik de rem zo weinig mogelijk.
  14. Rijd niet door de stad als het niet nodig is. Rijden door de stad vergt veel optrekken en remmen.
  15. Kies een A-merk band als je veel rijdt. Want een A-merk band zal een lagere rolweerstand hebben. Iets dat ervoor zorgt dat je auto aanzienlijk zuiniger is.
  16. Een volle tank brandstof zorgt zeker bij een grote auto voor flinke toename in gewicht. En meer gewicht betekent een toename van het brandstofverbruik.

Er zijn best een heel aantal dingen die je zelf kunt doen waardoor je auto zo zuinig mogelijk rijdt. Echter een auto met een hoger gewicht en een krachtige motor zal altijd meer brandstof verbruiken dan een klein licht autootje met een kleine motor. Maar je zult zien, dat als je jezelf ertoe zet, je behoorlijk wat brandstof kunt besparen met iedere auto.

Gerelateerd

Over mij

Dat een auto de slechtste investering is die je kan doen, is zo'n beetje het eerste wat ik leerde over auto's.

Daarom koop ik nog altijd alleen een auto die ik direct van eigen geld kan betalen.

Inmiddels rijd ik 3 decenia rond in tweedehands auto's. En was de duurste voor dagelijks gebruik €6500 en de oudste 30 jaar.

De ervaring die ik in al die tijd met tweedehands auto's heb opgedaan, deel ik graag met je op deze website.

Meest gelezen