Roestschade aan je klassieker laten repareren

roestschade aan je klassieker

Aan menig klassieker kan flink wat roestschade zitten. Zelfs zonder dat het aan de buitenkant direct opvalt. Voor menige klassiekerliefhebber heeft dit al voor nare verrassingen gezorgd. Bijvoorbeeld tijdens een APK keuring.

Wat ga je doen als het je overkomt? Wat als de garage je morgen belt en je vertelt: "Je auto is afgekeurd. Hij is doorgeroest op plekken waar het voor de APK niet mag".

Bij wie moet ik zijn met roestschade?

Bijna iedere automonteur kan wel een plaatje metaal ergens overheen lassen. En in een aantal gevallen zou dat best voldoende kunnen zijn om de auto door de APK te krijgen. Maar daarmee is het probleem zeer zeker niet opgelost. Want onder de verse plaat metaal zal het ongetwijfeld gewoon verder roesten.

Met als gevolg dat dit mooie plaatje metaal binnen een paar jaar wel eens spontaan van de auto af zou kunnen vallen. Een plaatje metaal ergens overheen lassen is dan ook een lapmiddel.

De enige manier om roestschade aan je klassieker juist aan te pakken is, door het verroeste deel in zijn geheel te verwijderen. En dit te vervangen door een vers stuk metaal dat netjes ingelast wordt.

roestschade laten repareren

Echter, plaatwerken en lassen, want daar hebben we het hier over, is een vak. Een vak dat niet iedereen verstaat. En zeker geen vak dat je jezelf in één weekendje even eigen maakt.

Lassen aan een auto is dus zeker geen eenvoudige klus. Want je hebt te maken met dun plaatmateriaal dat soms op onmogelijke plekken zit. Of verbonden is met vele andere stukken metaal.

Soms moeten er zelfs hele delen plaatwerk opnieuw geconstrueerd worden op de manier zoals de fabrikant het ooit bedoeld heeft. Je zult begrijpen dat het hier om vakmanschap draait.

Gelukkig zijn er goede vakmensen die zich gespecialiseerd hebben en klassieker -en oldtimerrestaurateur zijn. Heel veel zijn het er overigens niet, dus je zult even moeten zoeken om een goede te vinden.

Deze vakmensen kunnen je ongetwijfeld helpen om de roestschade aan je klassieker te reparen.

Wat kost het verhelpen van roestschade?

Bij roestschade aan je klassieker is het vaak heel lastig op voorhand in te schatten hoeveel werk het repareren van de roestschade zal zijn. Want wat zichtbaar is met het blote oog, behelst vaak niet de hele omvang van de roestschade.

Want meer dan eens wordt de roestschade deels verborgen gehouden door ander plaatwerk wat er nog voor zit. Of het wordt verborgen gehouden door antiroest middelen die te boel nu nog op zijn plaats houden, maar waaronder zich ook roest bevindt.

Dat maakt het voor een klassiekerrestaurateur lastig om je van tevoren een precieze prijsopgave te geven. Maar de ervaren restaurateur kan wel inschatten wat hij nog denkt tegen te gaan komen. En op basis daarvan een inschatting maken van de kosten.

De kosten voor het repareren van ernstige roestschade kunnen soms zomaar oplopen tot honderden, zo niet duizenden Euro's. Want nogmaals, plaatwerken en lassen is een vak. En allemaal handwerk.

Voor veel auto's zijn verschillende reparatiedelen te krijgen, wat vele uren plaatwerken kan schelen voor de restaurateur. Maar ook een reparatiedeel moet nog steeds netjes ingepast en ingelast worden.

Arbeidsuren zijn behoorlijk duur in ons land. De hoge kosten van het repareren van roestschade komen dan ook niet voor rekening van het materiaal dat gebruikt wordt, maar vooral voor rekening van de gemaakte uren door de restaurateur.

Wanneer je roestschade aan je klassieker goed gerepareerd wilt hebben, dan gaat dat geld kosten en heb je een vakman nodig. Zoveel mag duidelijk zijn. Het is dan ook zaak serieus op zoek te gaan naar een goede vakman met kennis van zaken.

Want dat is niet alleen goed voor je klassieker, maar uiteindelijk ook voor je portemonnee. Een goede vakman mag dan een behoorlijk uurtarief hebben, zijn ervaring zorgt ervoor dat hij er hoogstwaarschijnlijk veel minder lang mee bezig is en ook nog eens beter werk aflevert. Waardoor je uiteindelijk toch goedkoper uit kan zijn.

Artikelen die je mogelijk ook interesseren